ویژگی های کلی رژیم غذایی مناسب برای نارسایی قلبی

نارسایی قلبی با بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، کاردیومیوپاتی و فشار خون بالا ایجاد می شود. درمان نارسایی قلب نیز شامل ورزشیکه توسط پزشک تجویز می شود، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی، دارو، و به ندرت عمل جراحی می باشد. بنابراین هیچ کس نمی تواند منکر نقش تغذیه در درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی و به خصوص نارسایی قلبی شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت چند نکته کلیدی در مورد رژیم غذایی مناسب برای نارسایی قلبی را یاد آور می شویم.

داشتن بیماری نارسایی قلبی به معنی وجود علامت خاصی نیست. یعنی افراد مبتلا ممکن است هیچ نشانه ای از بیماری خود نداشته باشند. برخی نیز علائم دارند که این علائم ممکن است خفیف یا شدید باشد. گاهی نیز علامت ها ثابت هستند. به طور کلی علائم نارسایی قلبی به تغییراتی که در بدن و قلب رخ می دهد مربوط است و شدت آن نیز بستگی به شدت ضعف قلب بستگی دارد. اما به طور کلی علائم این نوع بیماری قلبی عبارتند از:

  • متراکم شدن ریه
  • احتباس مایعات و آب
  • گیجی، خستگی و ضعف
  • ضربان سریع یا نامنظم قلب

نام این بیماری کمی گیج کننده است. نارسایی قلبی به معنی این نیست که ضربان قلبتان متوقف شده است. در واقع در این بیماری، قلب نمی تواند به درستی خون را پمپ کند. در این حالت محفظه های داخلی قلب نمی توانند خون را به درستی به سراسر بدن برسانند. بنابراین، قلب برای انجام این وظیفه مهم مجبور است سخت تر کار کرده در نتیجه سفت تر می شود. این در حالی است که عضله قلب برای این حجم کار ضعیف است. تمام این فرایند موجب می شود که کلیه در واکنش به آن، آب و نمک اضافی را در بدن نگه داشته و آن را دفع نکند. بنابراین ممکن است مایع در دست ها، پاها، قوزک پا، ریه ها، و یا اندام های دیگر تجمع پیدا کند.

بنابراین شما با رعایت چند نکته ساده می توانید تاثیر این روند را بر روی بدن کمتر کنید.

ویژگی های رژیم غذایی مناسب برای نارسایی قلبی

مهمترین ویژگی هایی که یک رژیم غذایی مناسب برای نارسایی قلبی باید داشته باشد عبارتند از:

میزان نمک مصرفی را کنترل کنید: کاهش مقدار سدیمی که می خورید، یکی از مهم ترین راه ها برای مدیریت نارسایی قلبی است. پس سعی کنید میزان نمک مصرفی روزانه خود را به زیر ۱۵۰۰ میلی گرم برسانید.

برچسب مواد غذایی را بخوانید: استفاده از اطلاعات درج شده بر روی بسته های مواد غذایی به شما کمک می کند تا بهترین مواد غذایی کم سدیم را انتخاب کنید.

انواع مواد غذایی را مصرف کنید: برای اطمینان از مصرف تمام مواد مغذی مورد نیازتان سعی کنید منبع خاصی را از رژیم غذایی تان حذف نکنید.

غذاهای که حاوی فیبر زیاد هستند را مصرف کنید: فیبر کمک می کند تا حرکت غذا در طول دستگاه گوارش تسهیل شده، سطح قند خون کنترل شود و سطح کلسترول نیز کاهش یابد. بنابراین شما باید روزی ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید. غذاهای زیر منابعی سرشار از فیبر هستند:

  • سبزیجات
  • لوبیا
  • غذاهای سبوس دار
  • سبوس
  • میوه های تازه

میزان مجاز مصرف مایعات را از پزشک سوال کنید: اگر تنگی نفس دارید یا دچار تورم هستید، از پزشک خود در مورد میزان مجاز مصرف مایعات سوال کنید.

وزن خود را به حد متعادل برسانید: کاهش وزن و محدود کردن تعداد کالری که باید هر روز مصرف کنید نقش مهمی در کنترل بیماری شما دارد. ورزش منظم برای رسیدن و یا نگه داشتن وزن ایده آل بسیار مفید است.

الکل مصرف نکنید: الکل می تواند ضربان قلب را تحت تاثیر قرار دهد و نارسایی قلبی را بدتر کند. بنابراین اکثر پزشکان توصیه می کنند که مصرف الکل را متوقف کرده یا حداقل میزان مصرف را محدود کنید. الکل همچنین ممکن است با برخی از داروهای شما تداخل داشته باشد.