علائم تجمع مایع در اطراف قلب (علائم افیوژن پریکارد یا پریکاردیت)

تجمع مایع در اطراف قلب به نام های دیگری مانند افیوژن پریکارد یا پریکاردیت نیز شناخته می شود. این بیماری بسیار جدی است و می تواند ناشی از بیماری دیگر،  آسیب یا عوارض جانبی جراحی باشد. ویروس ها، عفونت های باکتریایی، شیمی درمانی و برخی داروها نیز می توانند این بیماری را ایجاد کنند. یادگیری تشخیص نشانه ها و علائم تجمع مایع در اطراف قلب به شما کمک می کند تا در اسرع وقت برای کاهش اثرات این بیماری اقدام کنید. اگر بتوانید به سرعت متوجه علائم تجمع مایع در اطراف قلب شده و آن را در اسرع وقت مدیریت کنید، ریسک عوارض جانبی ناشی از آن به شدت کم می شود.

برای اطلاع از نشانه ها و علائم تجمع مایع در اطراف قلب یا همان پریکاردیت بهتر است تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت با ما همراه باشید.

شناسایی علائم تجمع مایع در اطراف قلب

اطراف قلب یک کیسه پر از مایع به نام پریکارد وجود دارد. به طور معمول این کیسه حاوی تنها مقدار کمی مایع است. اگر بیماری یا آسیب باعث ایجاد مایع اضافی در پریکارد شود، مشکلات شروع به ظهور می کنند. بعد از ایجاد پریکارد، مایع اضافی شروع به ایجاد فشار بر روی عضله قلب می کند. این فشار مانع از توانایی قلب در پمپ کردن خون می شود. اگر پریکاردیت بدون درمان باقی بمانید، می توانید به نارسایی قلبی منجر شده و حتی کشنده باشد.

نشانه های اولیه

علائم اولیه تجمع مایع در اطراف قلب شامل تنگی نفس است که حتی هنگام دراز کشیدن هم احساس می شود. اما زمانی که می نشینید و بدنتان را به جلو می برید، تنفس آسان تر می شود. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

  • احساس سرگیجه یا سبکی سر
  • درد قفسه سینه که تیز است
  • احساس تنگی در قفسه سینه
  • سرفه خفیف و مزمن

ممکن است هنگام بلعیدن درد یا مشکل وجود داشته و با احساس تهوع همراه باشد.

علائم پیشرفته تجمع مایع در اطراف قلب

اگر پریکاردیت بدون درمان باقی بماند، می تواند به علائم زیر منتهی شود:

  • ضربان سریع قلب
  • تب پایین
  • درد شدید قفسه سینه که می تواند به گردن، شانه، کمر و یا شکم سرایت کند.

همچنین ممکن است احساس خستگی و ضعف نیز داشته باشید و در گردش خون نیز تداخل ایجاد شود. نفس عمیق می تواند دشوار و دردناک باشد. در موارد شدید، لب ها و پوست به رنگ بنفش در می آید و ممکن است سردرگمی روانی را تجربه کنید. این وضعیت می تواند شما را به شوک نیز برساند.

عوارض ناشی از تجمع مایع در اطراف قلب

وجود سیالات در اطراف قلب می تواند باعث بزرگ شدن وریدهای گردن، فشار خون پایین و ادم شود. ادم به معنی تورم و انباشت مایع در مناطق دیگر بدن مانند مچ پا می باشد. در مراحل بعدی، پریکارد ممکن است فشار زیادی روی قفسه سینه ایجاد کند و محفظه های قلب را دچار اضمحلال کند. اگر این اتفاق بیفتد بدن شما قادر نخواهد بود که خون و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند و این عارضه گاها منجر به مرگ می شود.

هشدارها

پریکاردیت می تواند خفیف یا کاملا شدید باشد. به طوری که به مرگ منتهی شود. مهم این است که شما علائم خود را پیگیری کنید و برای یافتن بهترین شیوه درمان با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.