مایع قبل از انزال (پیش آب) چیست و چه کاربردی دارد؟

برای بسیاری از مردان این سوال پیش می آید که مایع قبل از انزال که از آلت تناسلی آن ها خارج می شود چیست و چرا تولید و از بدنشان خارج می شود؟ و آیا این مایع همان منی است؟ پاسخ سوالاتتان را در مورد مایع قبل از انزال در ادامه این مطلب بخوانید.

ساختار آلت تناسلی مردان به گونه ای است که تنها یک لوله از آن خارج شده که هم وظیفه خروج ادرار را به عهده دارد و هم مایع منی هنگام انزال از آن خارج می شود. از طرفی، ادرار معمولا اسیدی است و برای اسپرم های موجود در مایع منی کشنده است. برای جلوگیری از آثار مخرب ادرار بر روی اسپرم ها در سراسر آلت تناسلی مردان غدد وجود دارند که هنگام تحریک جنسی ماده بی رنگ قلیایی تولید می کنند. این ماده همان مایع قبل از انزال است و کمک می کند تا در صورتی که ادرار در مجرای خروج مایع منی وجود داشته باشد، خاصیت اسیدی کمتری پیدا کرده و آثار مخرب آن بر روی مایع منی کم شود. البته برخی از متخصصان نیز معتقدند که پیش آب یا همان مایع قبل از انزال، برای لیز کردن واژن در زنان ترشح می شود. اما در حقیقت دلیل اصلی و علمی ترشح مایع قبل از انزال خنثی کردن اثر ادرار بر روی اسپرم هاست.

مایع قبل از انزال (پیش آب) چیست و چه کاربردی دارد؟
مایع قبل از انزال (پیش آب) چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا در مایع قبل از انزال اسپرم وجود دارد؟

همانطور که می دانید پیش آب مایع شفاف و زلالی است و از نظر ظاهری نیز شبیه به مایع منی نیست. پس معمولا اسپرمی در این مایع وجود ندارد. اما گاهی اوقات ممکن است قبل از انزال حقیقی، مایع منی از آلت تناسلی خارج شده و با این مایع مخلوط شود. پس می توان گفت در موارد نادر مایع قبل از ازنال حاوی اسپرم است ولی برای بررسی دقیق تر نیاز به میکروسکوب داریم. اما سوال اینجاست که با وجود یکی بودن مجاری ادراری و مجاری خروج مایع منی آیا این دو با یکدیگر مخلوط نمی شوند؟

خوشبختانه پاسخ منفی است. ساختار بدن مردان به گونه طراحی شده است که یک هماهنگی دقیق بین دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی آن ها برقرار است. به همین جهت زمانی که دستگاه تناسلی تحریک شده و شروع به فعالیت می کند بدن به صورت طبیعی دستگاه ادراری را به صورت موقت از کار می اندازد. به همین خاطر بعید است شخصی در زمان انزال، ادرار را نیز تجربه کند.