۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین علل زوال عقل است. این بیماری علت ۶۰ تا ۷۰ درصد از موارد زوال عقل می باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را به شما معرفی کنیم.

این بیماری مزمن عصبی، معمولا به آرامی شروع می شود و به مرور زمان بدتر می شود. علائم اولیه آن می تواند از دست دادن حافظه و مشکل در تفکر کردن باشد.

با پیشرفت بیماری، علائم می تواند مشکلاتی در زبان، نوسانات خلقی، از دست دادن انگیزه، مدیریت در مراقبت از خود و مسائل رفتاری ایجاد کند.

علت دقیق بیماری آلزایمر شناخته شده نیست. با این حال، در حدود ۷۰ درصد از موارد به ژنتیک مربوط می شود. دیگر عوامل خطر عبارتند از:

  • سابقه آسیب به سر
  • افسردگی
  • فشار خون بالا

اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به آلزایمر هستید، رعایت برخی از نکات کلیدی در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا کمک زیادی کند. در واقع، بسیاری از مواد غذایی می تواند سلامت شناختی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. در ادامه ۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را معرفی می کنیم.

مواد غذایی که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر خوب هستند

بلوبری

بلوبری با آنتی اکسیدان هایی که دارد می تواند مغز را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. این میوه در برابر تاثیر ترکیبات مضر آهن که می تواند به ابتلا به بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر، ام اس و پارکینسون کمک کنند، از بدن محافظت می کند.

مواد شیمیایی گیاهی، مانند آنتوسیانین و پروآنتوسیانیدین در بلوبری خواص محافظت نورونی دارد.

مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۰ در مجله Agricultural and Food Chemistry نشان می دهد که مصرف مکمل بلوبری در میان مدت، اقدامی بالقوه و پیشگیرانه برای ابتلای مکانیزم عصبی به اختلالات مختلف می باشد.

پس از آن، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ توسط دانشگاه سینسیناتی انجام شد که در آن پژوهشگران گزارش دادند که بلوبری می تواند سلاح دیگری برای جنگ علیه بیماری آلزایمر باشد. این مطالعه نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها در انواع توت ها می تواند به جلوگیری از اثرات مخرب این بیماری کمک کند.

کلم پیچ و دیگر سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کلم به حفظ توانایی های ذهنی، جلوگیری از کاهش شناختی و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

کلم یک منبع غذایی غنی از ویتامین B12 می باشد، که برای سلامت شناختی مهم است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده که نشان می دهد که مکمل ویتامین B قادر به کم کردن سرعت کوچک شدن ناحیه ای از مغز که مرتبط با بیماری آلزایمر است، می باشد.

همچنین، ویتامین K در کلم پیچ و دیگر سبزیجات برگ دار سبز با سلامت روان مرتبط است.

مطالعه سال ۲۰۱۵ که توسط محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش انجام شد گزارش می دهد که اضافه کردن کلم پیچ، اسفناج و گیاه خردل به رژیم غذایی، می تواند زوال شناختی را آهسته کند. خوردن مقدار کمی از کلم یا سایر سبزیجات برگ دار در طول روز می تواند در دفع آلزایمر مفید باشد.

چای سبز

مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان به بهبود قدرت مغز کمک می کند. چای سبز نیز جز لیست مواد غنی از آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان های طبیعی از عروق خونی سالم حمایت کرده و باعث می شود مغز به درستی کار کند. نوشیدن چای سبز ممکن است رشد پلاک در مغز که به آلزایمر و پارکینسون، دو اختلالات عصبی شایع متبط است را متوقف کند.

در سال ۲۰۱۱ مطالعه ای در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده که گزارش می دهد که چای سبز در جلوگیری از پیری و بیماری های عصبی موثر است. در واقع، ترکیبات موجود در این چای تعدیل کننده سیگنالینگ درون سلولی نورون ها و سوخت و ساز بدن، بقای سلول و عملکرد میتوکندری می باشد. همه این عوامل به حفاظت از پیری مغز و کاهش بروز زوال عقل و آلزایمر کمک می کنند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ در مجله European Journal of Clinical Nutrition منتشر شده که نشان می دهد عصاره چای سبز تاثیرات برجسته ای در محافظت از غشای dorsolateral مغز از عوارض جانبی دارد. این غشا برای پردازش حافظه در مغز انسان نقش دارد.

نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان از چای سبز در روز به حفظ سلامت طولانی مدت مغز شما کمک می کند.

۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

دارچین

دارچین یکی از ادویه های محبوب است که می تواند به شکستن پلاک مغز و کاهش التهاب مغز کمک کند. التهاب و پلاک در مغز می تواند مشکلات مربوط به حافظه مانند بیماری آلزایمر ایجاد کند.

دارچین در پیشگیری و به تأخیر انداختن علائم آلزایمر، با تسهیل جریان خون بهتر به مغز موثر است.

حتی استنشاق عطر آن نیز می تواند پردازش شناختی را افزایش دهد و عملکرد مغز در بخش توجه، حافظه مجازی شناختی و حافظه بصری حرکتی را بهبود می بخشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده که در آن گزارش داده شده است که عصاره دارچین مانع از تجمع tau و شکل گیری تارهای که دو علامت مشخصه بیماری آلزایمر است، می شود.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۱ در مجله PLoS ONE گزارش داد که عصاره دارچین به صورت خوراکی بتا آمیلوئید را کاهش داده و اختلال شناختی در بیماری آلزایمر را در مدل های حیوانی تصحیح می کند. تحقیقات بیشتر در مورد انسان مورد نیاز است.

نوشیدن یک فنجان چای دارچین در روز و استفاده از پودر دارچین بر روی نان تست، غلات، بلغور جو دوسر، محصولات پخته شده و سالاد میوه می تواند در پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید باشد.

۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

ماهی سالمون

ماهی های آب سرد مانند قزل آلا و سالمون می توانند مغز را جوان نگه داشته و خطر ابتلا به مشکلات مغزی وابسته به سن را کاهش دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون و قزل آلا نقش عمده ای در محافظت در برابر بیماری آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل بازی می کنند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۰۷، محققان دانشگاه کالیفرنیا-ارواین دریافتند که اسید دوکوزاهگزانوییک (DHA)، که یک نوع اسید چرب امگا ۳ است، ممکن است به جلوگیری از رشد بیماری آلزایمر کمک کند.

DHA می تواند از تجمع TAU، (یک پروتئین است که عملکرد دولایه نوروفیبریلاتوری را کند می کند.)  جلوگیری کند. DHA همچنین سطح پروتئین بتا آمیلوئید را کاهش داده، به همین دلیل از تجمع پلاک در مغز جلوگیری می کند. این مطالعه بر روی موش های اصلاح شده ژنتیکی انجام شد.

همچنین، یک متاآنالیز در مورد اثرات بلند مدت مصرف مکمل اسید چرب امگا ۳ در شناخت و آسیب شناسی آلزایمر در مدل های حیوانی نشان داد که یک ارتباط مثبت بین مصرف اسید چرب امگا ۳ و کاهش خطر این بیماری وجود دارد. این مطالعه در سال ۲۰۱۲ در مجله بیماری آلزایمر (Alzheimer’s Disease) منتشر شد.

مطالعه اخیر مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که مصرف غذاهای دریایی با نوروپاتولوژی کمتر همراه است. با این حال، اگر منجر به تجمع جیوه شود این خواص را در مغز ایجاد نمی کند.

برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، خوردن فقط ۱ وعده ماهی قزل آلا یا سالمون در هفته کافی است.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که برای سلامت مغز مفید می باشد.

خاصیت ضد التهابی این ماده می تواند از التهاب مغز، که یکی از علل اصلی اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر است، جلوگیری کند.

به علاوه، قدرت آنتی اکسیدانی آن با حذف پلاک های ایجاد شده در مغز و بهبود جریان اکسیژن، به سلامت کلی مغز کمک می کند. این خاصیت به نوبه خود مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر شده و یا روند آن را کند می کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ در انجمن سالانه مغز و اعصاب هند منتشر شده که گزارش داد که کورکومین توانایی مغز را زیاد می کند و با کاهش عوارض پلاک بتا آمیلوئید در آلزایمر همراه است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در فصلنامه بین المللی تحقیقات در آیورودا ارائه شد اثرات زردچوبه بر روی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر که با کاهش شدید شناختی و علائم رفتاری و روانی زوال عقل مواجه بودند، مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان می دهد که بهبود قابل توجهی در علائم رفتاری این افراد با مصرف کپسول پودر زردچوبه به عنوان یک درمان به دست آمده است.

۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

روغن زیتون

روغن زیتون خالص شامل فنلی به نام oleocanthal است که به افزایش تولید پروتئین های کلیدی و آنزیم های مفید برای شکستن پلاک های آمیلوئیدی، منجر می شود. این کار به عنوان یک مکانیسم عصبی بالقوه در برابر بیماری آلزایمر عمل می کند.

مطالعه سال ۲۰۱۲ مجله Alzheimer’s Disease نشان می دهد که روغن زیتون یادگیری و حافظه را بهبود می بخشد و به طور بالقوه آسیب در مغز را معکوس می کند. این مطالعه بر روی موش ها انجام شده است.

این روغن کمک می کند تا خطر ابتلا به آلزایمر و آسیب های عصبی کم شود. با استفاده از روغن زیتون در پخت و پز و ماده اولیه در سس، موجب تقویت مغز و حافظه شوید.

روغن نارگیل

درست مثل روغن زیتون، روغن نارگیل نیز در کاهش خطر زوال عقل و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر مفید است.

تری گلیسیرید با زنجیره متوسط در سطح خون با مصرف نارگیل افزایش یافته و به عنوان سوخت جایگزین مغز عمل می کنند. این بهبود سوخت باعث بهبود عملکرد شناختی می شود.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در مجله بیماری آلزایمر گزارش داد که روغن نارگیل اثرات بتا آمیلوئید در نورونها را کاهش می دهد. بتا آمیلوئید پپتید با بیماری های عصبی همراه است.

مصرف ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل بکر به صورت روزانه موجب بهبود عملکرد شناختی و حافظه در همه افراد، از جمله سالمندان می شود.

۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

کلم بروکلی

کلم منبع غنی از فولات و آنتی اکسیدان ویتامین C است. هر دو این مواد نقش کلیدی در عملکرد مغز بازی می کنند.

مطالعه ۲۰۱۲ مجله بیماری آلزایمر گزارش می دهد که بالا نگه داشتن سطح ویتامین C در حد سالم می تواند از بدن در برابر زوال شناختی مرتبط با سن و بیماری آلزایمر محافظت کند.

کلم بروکلی همچنین شامل فولات و کاروتنوئیدها است که سطح هموسیستئین و اسید آمینه های مرتبط با اختلال شناختی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، چندین ویتامین B که نقش کلیدی در بهبود استقامت ذهنی و حافظه بازی می کنند در این سبزی یافت می شود. کلم بروکلی می توانید اثرات خستگی روانی و افسردگی را کاهش دهد.

خوردن ۱ فنجان کلم بروکلی دو یا سه بار در هفته می تواند شانس شما را برای ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سن بالا کاهش دهد.

گردو

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در گردو، به کاهش احتمال ابتلا، تأخیر در شروع، کاهش سرعت پیشرفت و یا حتی جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند.

مصرف گردو از مغز در برابر پروتئین بتا آمیلوئید، پروتئینی که اغلب در مغز افراد مبتلا به آلزایمر وجود دارد، محافظت می کند.

به علاوه، گردو منبع خوبی از ماده معدنی به نام روی است که می تواند سلول های مغز را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

مطالعه سال ۲۰۱۴ مجله بیماری آلزایمر نشان می دهد یک رژیم غذایی حاوی گردو، مغز را سالم نگه می دارد. محققان نشان دادند که گردو ممکن است تأثیر مثبتی در کاهش خطر، تاخیر در آغاز، کند کردن پیشرفت و یا جلوگیری از بیماری آلزایمر داشته باشد.

خوردن یک مشت گردو در روز به بهبود سلامت شناختی بدن کمک می کند.

۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
۱۰ ماده غذایی خارق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر