سطح استروژن و سردرد میگرنی در زنان

استروژن و سردرد می توانند با هم ارتباط مستقیمی داشته باشند. بسیاری از زنانی که از سردرد رنج می برند متوجه وجود ارتباطی بین سردرد و چرخه قاعدگی خود شده اند. به گفته “Journal of the American Medical Association پنجاه تا ۶۰ درصد از زنان مبتلا به میگرن تحت تاثیر “میگرن قاعدگی” (میگرنی که با تغییر در میزان هورمون که بلافاصله قبل و در طی قاعدگی اتفاق می افتد)، قرار می گیرند. هورمون اولیه مسئول این سردردها تحریک نوسانات استروژن است.

صرف نظر از مرحله زیستی زن، استروژن چه در زمان قاعدگی، بارداری یا ورود به دوره یائسگی می تواند باعث ایجاد سردردهای ناتوان کننده شود.

ارتباط بین استروژن و سردرد

۱۸ درصد از زنان مبتلا به سردرد میگرنی می باشند که این موضوع، در مقایسه با تنها ۶ درصد مردان، نشان می دهد که یک ارتباط هورمونی میان میگرن و جنسیت وجود دارد. تقریبا ۴۰ سال پیش، دانشمندان در مجله پزشکی “Neurology” به این نتیجه رسیدند که به دلیل اینکه زنان از سردرد بیشتری در طول قاعدگی رنج می برند، در نتیجه کاهش شدید میزان استروژن در زمان قاعدگی ممکن است باعث چنین سردردی باشد. آنها نشان دادند که هنگامی که زنانی که در معرض لقاح آزمایشگاهی قرار گرفتند با داروهایی که میزان استروژن را به عنوان بخشی از پروتکل درمان کاهش می دادند درمان شدند، ۸۲ درصد از زنان مبتلا به سردردهای ناتوان کننده شدند.

چگونه استروژن باعث سردرد می شود؟

در سال های اخیر، دانشمندان تلاش کرده اند مکانیسمی را برای توضیح اینکه چگونه نوسانات استروژن می تواند باعث ایجاد سردرد شود، بیابند. در مطالعات حیوانی، تغییرات در میزان استروژن بر سطوح ژن هایی که با التهاب و درد عصبی مرتبط هستند، تاثیر می گذارد. این مطالعات نشان می دهد که کاهش استروژن قبل از قاعدگی ممکن است بر التهاب و درد عصبی تاثیر بگذارد. آزمایشات منتشر شده در “Journal of Clinical Investigation” نشان می دهد که استروژن از طریق انتشار اکسید نیتریک بر عروق خونی اثر می گذارد. زنانی که از میگرن رنج می برند، در مقایسه با کسانی که از میگرن رنج نمی برند فعال سازی شدید مسیراکسید نیتریک قبل از قاعدگی را نشان می دهند. بنابراین، تغییرات در عروق خونی در پاسخ به افزایش انتشار نیتریک اکسید ناشی از کاهش استروژن ممکن است منجر به سردرد در زمان های نزدیک به قاعدگی شود.

قاعدگی و پیشگیری از بارداری و ارتباط آن با استروژن و سردرد

ارتباط بین استروژن و سردرد بلافاصله قبل از و در طی قاعدگی واضح تر است. از آن جایی که چرخه قاعدگی یک رویداد ماهیانه قابل پیش بینی است، می توانید بلافاصله قبل از دوره قاعدگی داروهای پیشگیری کننده از سردرد مصرف کنید. به شکل جالب توجهی، در بسیاری از زنان، یائسگی سردرد مرتبط با استروژن را درمان می کند، زیرا پس از توقف قاعدگی سطح هورمون ثابت می ماند. گاهی اوقات تغییرات در میزان استروژن ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری نیز می تواند باعث سردرد شود. سردردهای مرتبط با هورمون در بسیاری از زنان با شروع مصرف قرص های ضد بارداری، بهبود می یابند؛ اما در دیگران به نظر می رسد مصرف قرص ها به عنوان مقصر ایجاد سردرد شناخته می شوند. اگر تصور می کنید ممکن است قرص های ضد بارداری باعث ایجاد سردرد در شما می شوند، از پزشک خود بخواهید که روش جلوگیری از بارداری را برای شما تغییر دهد.

بارداری و ارتباط آن با استروژن و سردرد

تغییرات در میزان استروژن در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد سردرد در برخی از زنان شود، اما سردردهای کمتری را در غالب زنان ایجاد می کند. استروژن در آغاز بارداری به طور چشمگیری افزایش می یابد و پس از آن در طی دوران بارداری به طور مداوم بالا باقی می ماند. در نتیجه سطح استروژن پایدار دایمی، بسیاری از افراد مبتلا به میگرن در طول دوران بارداری دچار میگرن نمی شوند. برعکس، سردردهای تنشی ممکن است افزایش یابد. اگر باردار هستید و از سردرد رنج می برید، با پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف آنها برای شما بی ضرر است مشورت کنید.

درمان سردردهای میگرنی ناشی از استروژن

مایو کلینیک به کار بردن یخ، ماساژ عضلات پشت سر، گردن و شانه ها و مصرف داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه را به عنوان اولین خطوط دفاع در برابر سردرد مرتبط با استروژن توصیه می کند. اگر این توصیه ها موثر نیستند، از پزشک خود بخواهید برای شما داروهای مسکن تجویز کند. بعضی از این داروها در روزهای قبل از قاعدگی به منظور پیشگیری از سردرد مصرف می شوند؛ اما بعضی دیگر هنگامی که احساس سردرد می کنید مصرف می شوند.