خصوصیات افراد وسواسی را بدانید

پزشکان وسواس را نتیجه کشمکش های بین والدین و فرزندان در تمیزی و سشتشو می دانند البته عده ای هم به صورت ارثی زمینه ابتلا به وسواس را دارند. اما از کجا باید بدانیم که فردی مبتلا به وسواس است؟ برای پاسخ به این سوال باید خصوصیات افراد وسواسی را بدانید و بشناسید.

خصوصیات افراد وسواسی

در افرادی که مبتلا به وسواس تمیزی هستند می توان خصوصیات زیر را مشاهده کرد:

  1. به دقت، نظم و ترتیب در کارهای علاقه فوق العاده ای دارند.
  2. معمولا در تمامی امور زندگی خود عدم نرمش و انعطاف پذیری همراه آن ها است.
  3. برای انجام هر کاری نیاز به مقدمه دارند و تمام کارهای آنها از روی نقشه از پیش تعیین شده انجام می شود.
  4. از ثروت خود بیش از حد مراقبت می کنند.
  5. در ارتباط با دیگران عصیانگر هستند.
  6. در روابط جنسی بی علاقه بوده و از بروز احساسات خود داری می کنند.
  7. کمتر با دیگران اخت شده و مراحل آشنایی آن ها با دیگران معمولا به درازا می کشد.
  8. ترس از ناپاکی دارند. همین ترس نیز باعث می شود مدام مشغول به شستن دست ها باشند. این یک ترس درونی در آنها است که به وضوح مشهود است.
  9. در انجام سایر کارهای مثل قفل کردن در یا بستن شیر گاز نیز وسواس داشته و زمانی که می خواهند از خانه خارج شوند بارها این مسائل را چک می کنند. در واقع افراد وسواسی به نوعی درگیر وسواس فکری نیز هستند.
  10. این افراد کاملا به رفتارهای خود واقف هستند و به همین خاطر است که معمولا بدون اجبار برای درمان به پزشک مراجعه می کنند. اما پس از بازگشت از مطب پزشک به دلیل ترس های درونی خود به اجبار حرکات وسواسی خود را تکرار می کنند.
خصوصیات افراد وسواسی را بدانید
خصوصیات افراد وسواسی

روند بهبود این افراد زمانی زیادی نیاز دارد اما برخی از اعمال هستند که به وسیله انجام آنها می توان این زمان را کاهش داد و ترک رفتارهای وسواسی را آسان تر کرد. ورزش، گردش در هوای آزاد و تفریحات سرگرم کننده از جمله اقداماتی است که زمینه بهبود را فراهم می کنند.