هیچ چیز مانند یک ساندویچ پنیر کبابی خامه ای و غلیظ در روزهای سرد نمی چسبد. در حالی که اکثر افراد تصور می کنند پنیر کبابی یک گزینه فوق العاده سالم برای استفاده در وعده غذایی شام است، اما متأسفانه این طور نیست. ساندویچ پنیر کبابی به میزان زیادی کالری، چربی اشباع شده و سدیم دارد و در مقایسه با سایر غذاها، ارزش غذایی بسیار کمی دارد. ما می خواهیم در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به شما بگوییم که چرا ساندویچ پنیر کبابی غذای سالمی نیست؟

معایب ساندویچ پنیر کبابی

کالری

بیایید صادق باشیم. یک ساندویچ ساخته شده از نان، پنیر و کره هرگز غذای کم کالری نیست و ساندویچ پنیر کبابی احتمالا حاوی صدها کالری می باشد. ساندیوچ پنیر کبابی ساخته شده با دو تکه نان گندم کامل، دو تکه پنیر چدار و یک قاشق غذاخوری کره حاوی ۴۹۰ کالری است. اگر موارد اضافی مانند مربا، میوه، بیکن یا شیر را نیز به آن اضافه کنید کالری اش به ۶۰۰، ۷۰۰ و حتی ۸۰۰ کالری می رسد.

سدیم و چربی

متاسفانه، پنیر و کره هر دو منابع متمرکزی از چربی اشباع هستند. این نوع چربی موجب افزایش سطح LDL یا کلسترول بد می شود. در حالی که بحثی وجود دارد که بیان می کند چربی های اشباع شده ممکن است برای بدن خیلی هم بد نباشند اما همانطور که قبلا توسط محققان کالج پزشکی هاروارد در خبرنامه این کالج در سال ۲۰۱۷ گزارش شده است، مصرف متعادل چربی های غیر اشباع سالم و چربی های اشباع شده، احتمالا برای قلب عالی است. علاوه بر این، نان، پنیر و کره ی شور حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم هستند که می تواند به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی کمک کند.

آیا ساندویچ پنیر کبابی غذای سالمی است؟
آیا ساندویچ پنیر کبابی غذای سالمی است؟

مزایای ساندویچ پنیر کبابی

پروتئین و کلسیم

ساندویچ پنیر کبابی یکی از راه های دریافت پروتئین ها و کلسیم کافی است. پنیر چدار منبع خوبی از پروتئین است که در دو اونس آن حدودا ۱۳ گرم پروتئین وجود دارد. در حالی که دو تکه نان گندم ۸ گرم دیگر پروتئین به ساندویچ اضافه می کند. خوردن غذاهای غنی از پروتئین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همراه با ورزش کردن، به شما کمک می کند تا عضلات لاغری را بسازید. کلسیم استخوان های شما را قوی نگه می دارد. دو اونس چدار در ساندویچ ۴۰ درصد نیازهای کلسیم را تامین می کند، در حالی که نان ۱۰ درصد دیگر کلسیم به این ساندویچ اضافه می کند.

در حالی که پنیر کبابی هرگز یک غذای سالم نیست، اما انتخاب های هوشمندانه در کنار آن می تواند به ارتقاء سطح سلامت بدن کمک کنند. همیشه پنیر کبابی خود را با نان سبوس دار، مانند نان گندم تهیه کنید. مقدار پنیری که استفاده می کنید را اندازه گیری کنید. در ضمن از کم چرب ترین پنیری که می توانید برای این کار بهره ببرید.

ساندویچ خود را با سبزیجاتی، مانند اسفناج یا فلفل قرمز بو داده، برای بهبود طعم، بدون افزایش کالری همراه کنید. از پر کردن ساندویچ با موادی مانند بیکن به شدت اجتناب کنید.