علت افزایش وزن و چاقی

مطالعه ای که در دانشگاه پرودو انجام و نتایج آن در فوریه سال ۲۰۰۸ منتشر شده نشان می دهد که مصرف شیرین کننده های فاقد کالری با چاقی در موش ها ارتباط دارد. محققان حدس می زنند که این شیرین کننده ها، چگونگی تنظیم بدن جوندگان را در مصرف غذا تغییر می دهند. این اثر ممکن است بر روی بدن انسان نیز اعمال شود. مسلما برخی شواهد حقیقی وجود دارد که نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی در اپیدمی چاقی دخالت دارند.

تعداد آمریکایی هایی که غذاهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی را مصرف می کنند از ۷۰ میلیون در سال ۱۹۸۷ به ۱۶۰ میلیون در سال ۲۰۰۰ افزایش یافت. در همین دوره، میزان چاقی به طرز چشمگیری افزایش یافت.

تحقیقات انجام شده در مورد ارتباط شیرین کننده های فاقد کالری با چاقی

محققان به دنبال نشانه هایی مبنی بر این بودند که آیا شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین بر میزان مصرف مواد غذایی توسط موش آزمایشگاهی تاثیر می گذارد؟ آنها این سوال را با ارزیابی مصرف کالری حیوانات؛ افزایش وزن آن ها و توانایی کاهش مصرف مواد غذایی پاسخ دادند. آنها همچنین دمای هسته مرکزی بدن حیوانات را اندازه گیری کردند که در زمان مصرف غذا به دلیل افزایش متابولیسم، افزایش می یابد.

دمای هسته مرکزی بدن موش های تغذیه کننده از ماست دارای شیرین کنند ساخارین، نسبت به موش هایی که از ماست شیرین شده با شکر استفاده کرده بودند، بسیار پایین تر بود. توضیح محققان این است که پاسخ کم به درجه حرارت پایه بدن در گروه مصرف کننده ساخارین منجر به پرخوری شد و باعث شد که حیوانات کالری کمتری مصرف کنند.

محققان هنوز نمی دانند که آیا این اتفاق در انسان ها نیز رخ می دهد یا نه؟ اما شواهد قبلی نشان می دهد افرادی که بیشتر از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، با خطر ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک مواجه هستند.

محققانی هم توانسته اند ارتباط بین مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین شده با مواد مصنوعی و کاهش وزن را پیدا کرده اند، اما در بسیاری از این تحقیقات، این شیوه کاهش وزن با سایر روش های کاهش وزن ترکیب شده است.