علل و درمان درد شکم و دفع دردناک ادرار

شکم بخش وسیعی از بدن را تشکیل می دهد که شامل ارگان هایی زیادی می باشد. برخی از این ارگان ها سیستم گوارشی را تشکیل می دهند و برخی از آن ها مسئول دفع ادرار هستند. هر کدام از این ارگان ها ممکن است با خطر اختلال و عفونت رو به رو شوند. عفونت و اختلال در کارکرد این اندام ها موجب ایجاد درد شکم و دفع دردناک ادرار می شود.

ماهیت درد شکمی که همراه درد در هنگام دفع ادرار است ممکن است تیز، دائمی، سوزشی و یا به شکل گرفتگی باشد. درد شکم و دفع دردناک ادرار می تواند با چیزی که خورده اید ایجاد شده و یا با عفونت همراه باشد. گاهی نیز علت اصلی درد شکم و دفع دردناک ادرار اضطراب است.

درد همراه با ادرار کردن نیز معمولا زمانی رخ می دهد که در بافت یا یکی از اندام های دستگاه ادراری دچار عفونت و یا التهاب شده باشید.

چه چیزی باعث درد شکم و دفع دردناک ادرار می شود؟

درد شکم و دفع دردناک ادرار اغلب نشانه های عفونت دستگاه ادراری (UTI) می باشد. عفونت دستگاه ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری ها به هر نحوی که شده خود را به بخشی از دستگاه ادراری مانند مثانه، کلیه ها و یا حالب رسانده باشند. زنان با احتمال بیشتری به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می شوند. زیرا دستگاه ادراری آن ها نسبت به مردان کوتاه تر است. این اجازه می دهد تا باکتری ها راحت تر از طریق دستگاه ادرار خارجی به مثانه راه پیدا کنند.

علائم اضافی به غیر از درد شکم و دفع دردناک ادرار که مرتبط با عفونت ادراری می باشند عبارتند از:

  • ادرار ابری
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • ادرار صورتی رنگ

درد در شروع ادرار کردن می تواند نشانه ای از عفونت ادراری باشد. دردی که با ادرار کردن شروع می شود با پایان آن تسکین می یابد ممکن است نشان دهنده مشکلی در مثانه یا پروستات باشد. یکی از این مشکلات پروستاتیت، یا عفونت پروستات است.

بیماری های مقاربتی که می توانند درد شکم و دفع دردناک ادرار ایجاد کنند شامل کلامیدیا، تبخال تناسلی و سوزاک می باشند.

سنگ کلیه نیز می تواند این علائم را داشته باشد. سنگ کلیه املاح سفت شده در کلیه هستند که ممکن است هنگام خروج در نقطه ای از دستگاه ادرار گیر کرده و موجب ایجاد انسداد شوند. عبور سنگ نیز به خودی خود درد شدیدی دارد. اگر سنگ کلیه بزرگ باشد، پزشک معمولا روشی به نام سنگ شکن استفاده می کند. در این روش سنگ بزرگ به کمک لیزر شگسته شده و از طریق ادرار دفع می شود. اگر سنگ شکنی کارساز نباشد، جراحی برای برداشتن سنگ ممکن است لازم باشد.

در موارد نادر، درد شکم و دفع دردناک ادرار می تواند نشانه سرطان هایی مانند سرطان مثانه یا سرطان آندومتر باشد.

در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه علائم زیر شدید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل تنفسی
  • دفع مدفوع سیاه یا قیری
  • ترشح غیر معمول از آلت تناسلی مردان و یا واژن زنان
  • استفراغ خونی

اگر نشانه ها شما بیش از یک روز ادامه داشت و یا دچار تب شدید، حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. این علایم می تواند عفونت را نشان دهد و نیاز به آنتی بیوتیک می باشد.

علائم دیگری که نیاز شما را به مشورت با پزشک تقویت می کنند عبارتند از:

  • درد شکم که پس از دو روز از بین نمی رود.
  • اسهال که بیش از پنج روز طول می کشد.
  • کاهش وزن بدون علت
  • بدتر شدن درد شکم

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا باید با پزشک تماس بگیرید. این علائم نشانه های عفونت یا التهاب می باشند.

درد شکم و دفع دردناک ادرار چگونه درمان می شوند؟

اگر درد تواما شکم و درد در زمان ادرار کردن به دلیل عفونت باکتریایی باشد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. معمولا برای این نوع مشکلات آنتی بیوتیک خوراکی توصیه می شود. اما اگر درد شما به دلیل عفونت کلیوی حاد باشد، آنتی بیوتیک تزریقی و داخل وریدی تجویز می شود.

پیریدیوم دارویی است که سوزش در مجاری ادراری را تسکین می دهد. اما این دارو موجب تغییر رنگ ادرار به قرمز و نارنجی پر رنگ می شود. برای درمان عفونت های جنسی و بیماری های مقاربتی که موجب ایجاد درد شکم و دفع دردناک ادرار می شوند معمولا آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد ویروس تجویز می شود.

مراقبت های لازم برای درد شکم و دفع دردناک ادرار

علاوه بر داروهای تجویزی توسط پزشک، برخی از اقدامات را می توانید در خانه برای تسکین درد شکم و دفع دردناک ادرار انجام دهید.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات ممکن است به شما کمک کند بر ادرار کردن دردناک غلبه کنید. این کار می تواند میزان باکتری های موجود در دستگاه ادراری را رقیق کرده  و ادرار را افزایش دهد. علاوه بر این ممکن است برای کاهش دردر از مسکن هایی مانند ایبوپروفن استفاده شود.

اگر عفونت دستگاه ادراری علت درد شکم و دفع دردناک ادرار است، علائم معمولا به زودی و پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک از بین خواهد رفت. با این حال با از بین رفتن علائم نباید دارو را ترک کرد. برای درمان کامل عفونت، باید طول دوره درمان را کامل کنید.

چگونه می توانم از درد شکم و دفع دردناک ادرار جلوگیری کنم؟

اگر به میزان کافی و تعداد دفعات زیاد ادرار کنید، بدنتان قادر خواهد بود باکتری های عامل عفونت دستگاه ادراری را از بین ببرد. به همین دلیل توصیه می کنند برای جلوگیری از این گونه عفونت ها مایعات کافی بنوشید. (بین ۶ الی ۸ لیوان آب ساده).

علاوه بر این برای جلوگیری از راه یابی باکتری ها به سیستم ادراری، بعد از اجابت مزاج و برای خشک کردن خود، دستمال کاغذی را از سمت دستگاه ادراری به سمت مقعد بکشید نه برعکس.

محصولات بهداشتی زیر می توانند مجرای ادرار را تحریک کرده و به علت درد هنگام ادرار تبدیل شوند:

  • اسپری دئودورانت
  • محصولات عطری
  • نوار بهداشتی های مشمایی و عطری

رابطه جنسی محافظت شده برای جلوگیری از عفونت های مقاربتی بسیار حیاتی است.

اگر سنگ کلیه باعث درد شکم و دفع دردناک ادرار شده است. باید سنگ از بدنتان دفع شود. برای تعیین نوع سنگ معمولا آزمایش خون تجویز می شود. بعد از تشخیص نوع سنگ نیز روش دفع آن تعیین می شود. علاوه بر این تعیین جنس سنگ باعث می شود پزشک بتواند رژیم غذایی خاصی را برایتان تجویز کند. زیرا برخی از غذاها سنگ ساز هستند. برای مثال، اگر سنگ شما از نوع سنگ های اسید اوریک باشد، باید از مصرف غذاهای سرشار از اسید اوریک، اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از:

  • گوشت سخت پوستان
  • گوشت قرمز