عوارض مصرف شکر برای بدن

از انواع سس گرفته تا کره بادام زمینی همه حاوی شکر هستند. بنابراین ما در طول روز زیاد شکر استفاده می کنیم. به طوری که تنها در ایالات متحده، قند اضافه شده به مواد غذایی مختلف تا ۱۷ درصد کالری دریافتی بزرگسالان و تا ۱۴ درصد کالری دریافتی کودکان را تشکیل می دهد. این در حالی است که باید کمتر از ۱۰% از کالری دریافتی روزانه از شکر باشد. کارشناسان معتقدند که چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت از جمله عوارض مصرف شکر هستند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد عوارض مصرف شکر و قند با شما صحبت کنیم.

عوارض مصرف شکر

شکر زیاد می تواند باعث افزایش وزن شود

نرخ چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است و شکر اضافه شده به مواد غذایی مختلف به ویژه نوشیدنی های شیرین، یکی از اصلی ترین علل افزایش چاقی است. نوشیدنی های شیرین مانند آب نارگیل، آب میوه ها و چای های شیرین حاوی نوعی شکر ساده به نام فروکتوز هستند. مصرف فروکتوز گرسنگی و میل به غذا را بیشتر از گلوکز افزایش می دهد.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد فروکتوز ممکن است باعث مقاومت بدن در برابر لپتین شود. لپتین هورمون مهمی است که گرسنگی را تنظیم کرده و از خوردن بیش از حد غذا جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر، مصرف نوشیدنی های شیرین، گرسنگی شما را محدود نمی کنند، زیرا کالری مایع زودتر جذب می شود. این عامل می تواند منجر به افزایش وزن شود. تحقیقات پیوسته نشان می دهند که مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب گازدار، وزن را سریعتر افزایش می دهد.

نوشیدن زیاد نوشیدنی های شیرین، با افزایش مقدار چربی احشایی ارتباط دارد. چربی احشایی نوعی چربی شکمی عمیق است که با ایجاد بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری های قلبی ارتباط دارد.

مصرف زیاد این ماده ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد

رژیم های غذایی غنی از شکر شانس ابتلا به بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی را افزایش می دهند. بیماری های قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند.

شواهد نشان می دهند که رژیم های غذایی غنی از شکر می توانند به چاقی، التهاب، تری گلیسیرید بالا، قند خون بالا و فشار خون بالا منجر شوند. همه این عوامل از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی محسوب می شوند.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد شکر، به ویژه شکر موجود در نوشیدنی های شیرین، با آترواسکلروز ارتباط دارد. آترواسکلروز بیماری است که توسط تجمع چربی در شریان ها ایجاد می شود.

مطالعه ای که بر روی بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که افرادی که بین ۱۷ تا ۲۱ درصد کالری دریافتی شان از شکر است، در مقایسه با افرادی که تنها ۸ درصد کالری شان از شکر حاصل می شود، ۳۸ درصد بیشتر در اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند.

فقط یک فنجان ۱۶ اونسی (۴۷۳ میلی لیتر) نوشابه حاوی ۵۲ گرم قند است. این مقدار شکر بیش از ۱۰ درصد کالری دریافتی یک فرد عادی در روز است. این به این معنی است که مصرف یک قوطی نوشابه در روز می تواند منجر به عوارض مصرف شکر شود.

عوارض مصرف شکر به ایجاد آکنه ارتباط دارد

رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند غذاها و نوشیدنی های شیرین، با افزایش خطر ابتلا به آکنه همراه است. مواد غذایی که شاخص گلیسمی شان بالا است، مانند غذاهای فرآوری شده، قند خون را سریعتر از موادی که شاخص گلیسمی شان پایین تر است افزایش می دهد.

غذاهای قندی به سرعت میزان قند خون و انسولین را افزایش داده و باعث افزایش ترشح آندروژن می شوند. آندروژن تولید چربی و التهاب را که در رشد آکنه نقش دارند، افزایش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که رژیم های کم گلیسمی با کاهش خطر ابتلا به آکنه همراه هستند، در حالی که رژیم های غذایی حاوی گلیسمی بالا شانس ابتلا به آکنه را افزایش می دهند. به عنوان مثال، مطالعه ای که بر روی ۲۳۰۰ نوجوان انجام شد نشان داد که کسانی که زیاد شکر استفاده می کنند ۳۰٪ بیشتر به آکنه مبتلا می شوند.

همچنین مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد شیوع آکنه در جوامع روستایی که غذاهای سنتی و شیرین نشده مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که در مناطق شهری و با درآمد بالا زندگی می کنند، کمتر است.

این یافته ها با تئوری که ادعا دارد رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده و شکر، باعث ایجاد آکنه می شود، مطابقت دارد.

مصرف زیاد شکر خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

شیوع دیابت در سراسر جهان در طول ۳۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. گرچه دلایل زیادی برای افزایش نرخ وجود دارد، اما بین مصرف بیش از حد قند و خطر ابتلا به دیابت ارتباط خاصی وجود دارد. چاقی، که اغلب ناشی از مصرف زیاد شکر است، به عنوان قوی ترین عامل خطر ابتلا به دیابت شناخته می شود.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد شکر در دراز مدت باعث مقاومت در برابر انسولین می شود. انسولین هورمون تولید شده توسط پانکراس است که میزان قند خون را تنظیم می کند. مقاومت به انسولین باعث افزایش قند خون می شود و خطر ابتلا به دیابت را به شدت افزایش می دهد.

مطالعه ای که حاوی شرکت کنندگانی از ۱۷۵ کشور جهان بود نشان داد که خطر ابتلا به دیابت به ازای هر ۱۵۰ کالری دریافتی روزانه از طریق شکر موجود در سودا، ۱٫۱٪ افزایش می یابد.

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین، بیشتر احتمال دارد که دیابت ایجاد کند.

شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

مصرف بیش از حد شکر می تواند خطر ابتلا به سرطان های خاص را افزایش دهد. رژیم غذایی حاوی غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند به چاقی منجر شود. خود چاقی خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

علاوه بر این، رژیم های غذایی پر از شکر باعث التهاب در بدن شده و ممکن است باعث ایجاد مقاومت به انسولین شوند. هر دو این عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند.

مطالعه ای که بر روی بیش از ۴۳۰،۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که اضافه کردن شکر به غذاها، با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری، سرطان پلور و سرطان روده کوچک ارتباط مثبت دارد.

مطالعه دیگری نشان داد که زنانی که بیش از سه بار در هفته نوشابه و کوکی مصرف می کنند، نسبت به زنانی که کمتر از ۰٫۵ بار در هفته از این دست خوراکی های می خورند، ۱٫۴۲ برابر بیشتر شانس ابتلا به سرطان اندومتر دارند.

تحقیقات در مورد ارتباط بین مصرف شکر و سرطان هنوز ادامه دارد و مطالعات بیشتری لازم است تا به طور کامل این رابطه پیچیده را درک کنیم.

عوارض مصرف شکر برای بدن
عوارض مصرف شکر برای بدن

ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد

رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود خلق و خوی کمک کند. از طرفی رژیم غذایی غنی از شکر و غذاهای فرآوری شده ممکن است شانس ایجاد افسردگی را افزایش دهد. مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده مانند کیک و نوشیدنی های شیرین، با افزایش خطر ابتلا به افسردگی همراه است.

محققان معتقدند که نوسان در قند خون، تحریک عصبی و التهاب ممکن است دلایلی برای تأثیرات عوارض مصرف شکر بر روی سلامت روانی باشند.

مطالعه ای که بر روی ۸۰۰۰ نفر در طی ۲۲ سال انجام داد نشان داد که افرادی که ۶۷ گرم شکر در روز مصرف می کنند، ۲۳ درصد بیشتر از افرادی که کمتر از ۴۰ گرم در روز شکر می خورند، افسردگی دارند.

مطالعه دیگری که بر روی بیش از ۶۹۰۰۰ زن انجام شد نشان داد که مصرف زیاد شکر، خطر ابتلا به افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

می تواند روند پیری پوست را تسریع کند

چروک ها یکی از نشانه های طبیعی پیری هستند. با این حال، انتخاب مواد غذایی ناسالم می تواند چروک ها را بدتر کرده و روند پیری پوست را سریعتر کند. AGE ها ترکیبات تشکیل شده توسط واکنش بین قند و پروتئین در بدن هستند. این ترکیبات نقش کلیدی در پیری پوست دارند.

مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر منجر به تولید AGE ها می شود و ممکن است پیری زودرس ایجاد کند.

AGE ها به کلاژن و الاستین نیز آسیب می زنند. کلاژن و الاستین پروتئین هایی هستند که به کشش پوست کمک کرده و ظاهر آن را جوان می کنند. هنگامی که کلاژن و الاستین آسیب می بینند، پوست دچار افتادگی می شود.

در یک مطالعه مشخص شد که زنانی که زیاد کربوهیدرات استفاده می کنند، چروکیده تر از زنانی هستند که از پروتئین زیاد و کربوهیدرات کمتری استفاده می کنند. محققان نتیجه گرفتند که مصرف کربوهیدرات کمتر چروک ها را کاهش می دهد.

می تواند سرعت روند پیری سلولی را افزایش دهد

تلومرها ساختارهایی هستند که در انتهای کروموزوم یافت می شوند و بخش یا تمام اطلاعات ژنتیکی شما را نگه می دارند. تلومرها به عنوان محافظ در بدن عمل می کنند و از کروموزوم ها محافظت می کنند. هنگامی که بدن رشد می کند، تلومرها به طور طبیعی کوتاه می شوند. این موضوع باعث می شود که سلول ها پیر و ناقص شوند. اگر چه کوتاه شدن تلومرها بخشی طبیعی از روند پیری است، اما انتخاب های سبک زندگی ناسالم می تواند این روند را سریعتر کند.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف زیاد شکر باعث افزایش سرعت کوتاه شدن تلومر می شود. یک مطالعه که بر روی ۵۳۰۹ بزرگسال انجام شد نشان داد که مصرف منظم نوشیدنی های شیرین با کاهش طول تلومرها و پیری زودرس سلولی همراه است.

در حقیقت، مصرف هر ۲۰ اونس سودا در روز، مستقل از سایر متغیرها، طول عمر تلومرها را ۴٫۶ سال کاهش می دهد.

مصرف زیاد شکر انرژی شما را تخلیه می کند

شکر به سرعت قند خون و انسولین را افزایش می دهد و منجر به افزایش انرژی می شود. با این حال، این افزایش در سطح انرژی، کوتاه مدت است. محصولاتی که با شکر درست می شوند و کمبود پروتئین، فیبر و چربی دارند سبب افزایش کوتاه مدت انرژی شده و به سرعت کاهش قند خون را به دنبال دارند. تغییر در قند خون می تواند منجر به نوسان های عمده ای در سطح انرژی شود.

برای جلوگیری از چرخه تخلیه انرژی، منابع کربوهیدارتی را انتخاب کنید که غنی از فیبر هستند ولی شکر ندارند. ترکیب کربوهیدرات با پروتئین یا چربی یک روش عالی برای حفظ قند خون و میزان انرژی است.

به عنوان مثال، یک سیب همراه با چند عدد بادام، یک میان وعده عالی برای افزایش طولانی و پایدار انرژی است.

عوارض مصرف شکر می توانند به کبد چرب منجر شوند

مصرف زیاد فروکتوز به طور پیوسته با افزایش خطر ابتلا به کبد چرب مرتبط است. برخلاف گلوکز و دیگر انواع قند که توسط بسیاری از سلول های بدن جذب می شوند، فروکتوز تقریبا به طور انحصاری توسط کبد تجزیه می شود. فروکتوز یا در کبد به انرژی تبدیل می شود یا به عنوان گلیکوژن ذخیره می شود.

کبد نمی تواند گلیکوژن زیادی را در خود ذخیره کند بنابراین مازاد آن به چربی تبدیل می شود. بنابراین مصرف زیاد شکر به شکل فروکتوز، موجب تجمع چربی در کبد و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می شود.

مطالعه ای که بر روی بیش از ۵۹۰۰ بزرگسال انجام شد نشان داد که مصرف روزانه نوشیدنی های شیرین خطر ابتلا به NAFLD را ۵۶٪ افزایش می دهد.

دیگر عوارض مصرف شکر

علاوه بر خطرات ذکر شده در بالا، شکر می تواند به روش های بی شماری به بدن شما آسیب برساند. تحقیقات نشان داده اند که دیگر عوارض مصرف شکر عبارتند از:

  • افزایش خطر ابتلا به بیماری کلیوی: افزایش دائمی سطح قند خون می تواند باعث آسیب رساندن به عروق خونی در کلیه ها شود. این آسیب می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری کلیوی شود.
  • تأثیر منفی روی سلامت دندان: مصرف زیاد شکر باعث ایجاد پوسیدگی در دندان می شود. باکتری های موجود در دهان از شکر تغذیه کرده و پروتئین های اسیدی آزاد می کنند. این پروتئین ها عامل ایجاد پوسیدگی دندان هستند.
  • افزایش خطر ابتلا به نقرس: نقرس یک نوع بیماری التهابی است که با درد مفاصل مشخص می شود. شکر باعث افزایش سطح اسید اوریک در خون شده و خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.
  • کاهش سریع قدرت شناختی: رژیم های غذایی غنی از قند می توانند منجر به اختلال در حافظه شوند و با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط داشته باشند.

منابع:

  1. Differential effects of fructose versus glucose on brain and appetitive responses to food cues and decisions for food rewards
  2. Sugar-sweetened beverages and weight gain in children and adults: a systematic review and meta-analysis
  3. The Evidence for Saturated Fat and for Sugar Related to Coronary Heart Disease
  4. Added sugar intake and cardiovascular diseases mortality among US adults
  5. The effect of a high-protein, low glycemic-load diet versus a conventional, high glycemic-load diet on biochemical parameters associated with acne vulgaris: a randomized, investigator-masked, controlled trial
  6. The Relationship of Sugar to Population-Level Diabetes Prevalence: An Econometric Analysis of Repeated Cross-Sectional Data
  7. Intake of Fruit Juice and Incidence of Type 2 Diabetes: A Systematic Review and Meta-Analysis
  8. Sugars in diet and risk of cancer in the NIH-AARP Diet and Health Study
  9. Sucrose, high-sugar foods, and risk of endometrial cancer–a population-based cohort study
  10. Long-term inflammation increases risk of common mental disorder: a cohort study
  11. High glycemic index diet as a risk factor for depression: analyses from the Women’s Health Initiative
  12. Sugar intake from sweet food and beverages, common mental disorder and depression: prospective findings from the Whitehall II study
  13. Dietary nutrient intakes and skin-aging appearance among middle-aged American women
  14. Effects of nutritional components on aging
  15. Soda and Cell Aging: Associations Between Sugar-Sweetened Beverage Consumption and Leukocyte Telomere Length in Healthy Adults From the National Health and Nutrition Examination Surveys
  16. A high sugar, low fiber meal leads to higher leptin and physical activity levels in overweight Latina females as opposed to a low sugar, high fiber meal
  17. Fructose and sugar: A major mediator of non-alcoholic fatty liver disease
  18. Sugar-sweetened beverage, diet soda, and fatty liver disease in the Framingham Heart Study cohorts
  19. Role of Sugar and Sugar Substitutes in Dental Caries: A Review
  20. Glucose Levels and Risk of Dementia