عوامل ایجاد کننده استرس

استرس می تواند به عوامل داخلی و خارجی زیادی مرتبط باشد. اما حقیقت این است که استرس همیشه اساسا یک مسئله داخلی است. در واقع استرس واکنشی است که ما به موقعیتی می دهیم که موجب استرس می شود. بنابراین این حالت یک بیماری نیست. اگر زیاد استرس دارید، حتما عوامل ایجاد کننده استرس را در نظر داشته باشید. هر کدام از این عوامل می توانند واکنش های شدیدی ایجاد کرده یا استرس موجود را تشدید کنند. سعی کنید این عوامل را کنترل کنید تا بتوانید استرس تان را کاهش دهید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد عوامل ایجاد کننده استرس با شما صحبت خواهیم کرد.

عوامل ایجاد کننده استرس

کافئین و سایر داروهای محرک

این مواد سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کنند. این سیستم بدن ما را برای پاسخگویی به شرایط اضطراری آماده می کند. اضطراب، ترس، آرامش و خواب همگی تحت تاثیر این سیستم هستند. مصرف بیش از حد کافئین که در قهوه، نوشابه و برخی از داروها است می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده استرس باشد. اگر می خواهید سطح استرس داخلی خود را پایین بیاورید و توانایی تان را برای ایجاد آرامش و از بین بردن عوامل خارجی بیفزایید، کمتر کافئین مصرف کنید. به دلیل تاثیر آنها بر روی سیستم عصبی سمپاتیک، تمام محرک های طبیعی یا مصنوعی، که به صورت چای یا قرص مصرف می شوند، مانعی برای آرامش هستند.

صدا

با نفوذ عمیق در سیستم عصبی، جای تعجب نیست که برخی از انواع صداها باعث افزایش سطح برانگیختگی ما می شوند و اضطراب به وجود می آورند. موسیقی دارای قدرت ویژه ای است که بر آگاهی ما تأثیر می گذارد. اگر می خواهید استراحت کنید و تنش ناشی از استرس خارجی را از بین ببرید، باید بدانید که کدامیک از صداها برای شما استرس ایجاد می کنند و از آن ها دور بمانید.

اخبار

گزارش های خبری نیز می توانند عمیقا بر روی وضعیت روحی شما تأثیر بگذارند. آنها می توانند اضطراب را افزایش دهند، فرصت های جدیدی برای ایجاد نگرانی به وجود آورند و موجب تحریک احساسات شما شوند. توجه داشته باشید که اثر این خبر به تعادل روانی شما بستگی دارد. همانند اعتیاد به کافئین، اعتیاد به خبر نیز می تواند استرس ایجاد کند. با ترک عادت شنیدن خبرها می توانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

ذهن های مضطرب

حتما شما هم شنیده اید که برقراری تماس با افراد منفی باف می تواند شما را نیز منفی باف کند. این موضوع در مورد افراد مضطرب نیز صادق است. اگر زیاد با افراد هیجان زده، عصبانی یا مضطرب تعامل دارید، باید این ارتباط را قطع کنید. توجه به پاسخ های داخلی بدن در زمان برقراری تماس با این افراد، می تواند در کنترل اضطراب به شما کمک کند. تا آنجا که ممکن است از تعامل با ذهن های هیجان انگیز خودداری کنید.