فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟

این روزها سیگار کشیدن به عادت طبیعی بسیاری از افراد تبدیل شده است. اما این عادت از لحاظ اجتماعی دیگر مانند گذشته قابل قبول نیست. در اکثر محل های کار، مراکز خرید، تئاتر ها و فروشگاه ها سیگار کشیدن ممنوع است. بسیاری از نهادهای دولتی قوانینی را برای ممنوعیت سیگار کشیدن در همه مکان های عمومی، از جمله کافه ها و رستوران ها اعمال می کنند. با این وجود، این عادت گران قیمت هنوز در جامعه فراگیر است. ترک کردن سیگار نه تنها از لحاظ اجتماعی برای شما مفید است بلکه فواید بسیاری نیز برای بدنتان دارد. برای آشنایی با فواید ترک سیگار تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

اغلب افراد سیگار کشیدن را از نوجوانانی آغاز می کنند. این دقیقا زمانی است که بدنشان در سالم ترین حالت ممکن است. اما کم کم معتاد می شوند. دلایل مختلفی برای استعمال دخانیات وجود دارد. کنجکاوی، فشار همسالان، تمایل به همسویی با یک گروه یا القای حس بزرگی به دیگران همه از دلایلی هستند که نوجوانان را به سوی مصرف سیگار می کشاند.

گاهی نیز والدین این حس را در نوجوان ایجاد می کنند که سیگار کشیدن استرس آن ها را کاهش می دهد. همین موضوع نیز باعث می شود نوجوان به سمت مصرف دخانیات برود. تبلیغات و رسانه ها نیز بر روی جوانان تاثیر می گذارد. به همین دلیل نیز در برخی از کشورها مانند ایالات متحده این تبلیغات ممنوع است. اما در بسیاری از نقاط جهان همچنان تبلیغات مصرف دخانیات ادامه دارد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود ۴۳٫۸ میلیون آمریکایی سیگار می کشند. سیگار کشیدن علت اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در ایالات متحده است.

سیگار کشیدن مردم را بیشتر از چاقی، سوء مصرف مواد، بیماری های عفونی، سلاح های گرم و حوادث ترافیکی می کشد.

عناصر موجود در سیگار

حدود ۶۰۰ عنصر در سیگار وجود دارد که هنگام سوختن بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی ایجاد می کند. برخی از مواد شیمیایی مضر منتشر شده در سیگار عبارتند از:

  • نیکوتین
  • قیر
  • مونوکسید کربن
  • سیانید هیدروژنه
  • فرمالدئید
  • آرسنیک
  • آمونیاک
  • سرب
  • بنزن
  • بوتان
  • کادمیوم
  • هگزامین
  • تولوئن

این مواد شیمیایی برای افراد سیگاری و همچنین کسانی که در معرض دود دست دوم قرار دارند بسیار مضر هستند.

ترک این عادت بسیار سخت است. حتی هنگامی که مصرف آن را کاهش می دهید بدن شروع به تجربه فاز خروج می کند و علائم مختلفی مانند:

  • سردرد
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • گرایش به نیکوتین

را تجربه می کند. اما دلایل متعددی برای ترک این ماده وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با فواید ترک سیگار تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟

فواید ترک سیگار

کاهش مشکلات تنفسی

سیگار کشیدن مهمترین عامل کمک به رشد اختلالات تنفسی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، آسم و سل (TB) است. هر دو سیگاری های فعال و منفعل در معرض خطر بیشتر مشکلات تنفسی هستند. سیگار کشیدن والدین باعث می شود مشکلات آسم در میان کودکان تشدید شود. دود سیگار می تواند حمله این بیماری را تشدید یا بدتر کند.

سیگار کشیدن به راه های هوایی و کیسه های هوایی کوچک (آلوئول) در ریه ها آسیب وارد می کند. مواد شیمیایی مضر در دود سیگار حتی باعث آسیب به موژک های موجود در راه های هوایی می شود. مونوکسید کربن در دود سیگار وارد جریان خون شده و ظرفیت حمل اکسیژن را محدود می کند. این فرایند می تواند خلط را بیشتر کرده و تنفس را سخت تر می کند.

برای رهایی از مشکلات ریوی و جلوگیری از مشکلات تنفسی، بهترین راه ترک سیگار است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

مصرف سیگار عامل اصلی خطر ابتلا به سرطان ریه است. در ایالات متحده، سیگار کشیدن مسئول ایجاد حدود ۹۰ درصد از موارد سرطان ریه است. بر اساس گزارش سال ۲۰۰۹ که در مجله International Journal of Epidemiology منتشر شده است، بین سیگار کشیدن و خطر سرطان ریه رابطه قوی وجود دارد.

افراد غیر سیگاری نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. اما سیگاری ها تقریبا سه برابر بیشتر از آن ها این خطر را تحمل می کنند. زنان سیگاری بیشتر از مردان سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. در هر سنی، ترک سیگار یا اجتناب از سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد.

فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟
فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

بر طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در مجله Journal of the American Medical Association منتشر شده است، سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است. این عادت ممکن است مقاومت به انسولین، که پیش نیاز ابتلا به دیابت است را افزایش دهد.

سیگار کشیدن همچنین باعث کاهش میزان متابولیسم گلوکز می شود که ممکن است منجر به شروع دیابت نوع ۲ شود. علاوه بر این، خطر ابتلا به دیابت را از طریق مکانیسم مستقل توده بدن افزایش می دهد.

محققان در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۲ در مجله Diabetes Care منتشر شد، دریافتند که قرار گرفتن در معرض دود و سیگار کشیدن یک عامل مثبت و مستقل در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان است.

علاوه بر این، زنانی که در حین بارداری سیگار می کشند، در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند و نوزادشان نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی قرار دارند. از آنجایی که دیابت می تواند به عوارض بیشتر منجر شود، بهتر است از مصرف سیگار خودداری کنید تا شانس این بیماری را کاهش دهید.

کاهش سرعت روند پیری

سیگار کشیدن می تواند روند پیری طبیعی پوست شما را افزایش دهد، باعث چین و چروک پوست شده و خطوط ظریف و لکه های سنی را ایجاد کند. پیری پوست فقط به صورت محدود نمی شود. تغییرات این پیری در سراسر بدن ظاهر می شود.

نیکوتین در سیگار سبب کاهش رگ های خونی شده که به معنی کاهش جریان خون به لایه های خارجی پوست می باشد. با کاهش جریان خون، پوست اکسیژن کافی و مواد مغذی مهم مانند ویتامین A را دریافت نمی کند.

سیگار کشیدن باعث کاهش تولید کلاژن می شود. کمبود کلاژن پیری پوست را به همراه دارد. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث آزاد شدن آنزیم های خاصی می شود که مسئول تخریب بافت همبند پوست و تغییر میزان گردش خون سلولی می باشد.

پس از ۱۰ سال سیگار کشیدن، علائم پیری روی پوست شروع می شود. بنابراین، اگر اخیرا شروع به مصرف سیگار کرده اید برای بهره مندی از فواید ترک سیگار بر روی پوست آن را کنار بگذارید.

فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟
فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟

بهبود باروری

یکی از دلایل افزایش ناباروری در میان مردان و زنان، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم است. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۰ در European Society of Human Reproduction and Embryology، سیگار کشیدن اسپرم مردانه و تعداد سلول های زایا و سوماتیک در جنین در حال رشد را در معرض خطر قرار می دهد.

در زنان، با کاهش مقدار استروژن، باروری کاهش می یابد. در واقع، زنانی که بیش از حد سیگار می کشند قدرت باروری کمتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند.

افراد سیگاری بیشتر احتمال دارد که سقط جنین یا زایمان نوزادان دارای مشکلات بهداشتی را تجربه کنند. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند منجر به مشکلات تخمک گذاری، آسیب به اندام های تناسلی، آسیب به تخمک ها و کمک به یائسگی زودرس شود.

برای افزایش شانس باردار شدن و بهره مندی از فواید ترک سیگار سیگار کشیدن را متوقف کنید.

جلوگیری از زوال روانی

زنان و مردان سیگاری با سابقه خانوادگی زوال عقل و یا بیماری آلزایمر یا بدون آن، ممکن است سال های بعد زوال عقل را تجربه کنند. نیکوتین در سیگار برای مغز مضر است و سرعت شروع زوال عقل یا بیماری آلزایمر را نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند، افزایش می دهد.

علاوه بر این، افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها بیشتر در معرض افسردگی، اختلالات اضطرابی یا اسکیزوفرنی هستند.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Archives of General Psychiatry منتشر شده است، مردان میانسال سیگاری، بیش از افرادی که هرگز سیگار نکشیدند با کاهش سریع شناختی در شناخت و عملکرد اجرایی مواجه می باشند. در میان افراد سیگاری که سی سال است سیگار را ترک کرده اند، اثرات نامطلوب بر کاهش شناختی وجود ندارد.

یادتان نرود هرگز برای بهره مندی از فواید ترک سیگار دیر نیست.

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط با سن

به دلیل دژنراتیو ماکولا (AMD) مرتبط با سن، افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار مشکلات بینایی، حتی از دست دادن قدرت بینایی هستند. در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ در مجله British Journal of Ophthalmology منتشر شده است، محققان ارتباط قوی بین خطر آتروفی و نئوکوسالزیاری کروئیدی و سال های سیگار کشیدن پیدا کردند.

آنها همچنین افزایش خطر AMD را در افراد غیر سیگاری که در معرض سیگار کشیدن قرار دارند، ثابت کردند. سیگار همچنین خطر ابتلا به آب مروارید، گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی و سندرم خشکی چشم را افزایش می دهد.

دود سیگار حاوی آرسنیک، فرمالدئید و آمونیاک است. هنگامی که این مواد شیمیایی وارد جریان خون می شوند و به بافت های حساس چشم می رسند، به ساختار سلول های شبکیه آسیب می رسانند. علاوه بر این، تار در سیگار منجر به تشکیل رسوبات در شبکیه می شود، بنابراین نشانه های شروع دژنراسیون ماکولا را بروز می دهند.

با ترک سیگار، مطمئنا خطر ابتلا به AMD را کاهش می دهید.

فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟
فواید ترک سیگار برای بدن چیست؟

کاهش خطر ابتلا به آرتروز روماتوئید

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در نشریه Annals of the Rheumatic Diseases منتشر شده دریافتند که سیگار به شدت با آرتریت روماتوئید (RA) مرتبط است، حتی در بیماران بدون سابقه خانوادگی.

خطر ابتلا در سیگارها در مقایسه با افراد غیر سیگاری تقریبا دو برابر است. علاوه بر این، سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان است.

افرادی که سیگار می کشند دارای ژن پروتئین بیشتری که کدگذاری شده و به عنوان پروتئین مشترک در خون وجود دارد و یکی از عوامل خطر اصلی ژنتیک مرتبط با RA است می باشند. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث کاهش اثربخشی داروهای تجویز شده می شوند.

برای محافظت از استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به RA یا پوکی استخوان، سیگار را ترک کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

چگونگی افزایش ظرفیت ریه پس از ترک سیگار

راهنمای پاکسازی بدن هنگام ترک سیگار

مضرات دود دست دوم سیگار برای بدن

[/quote]

افزایش روند بهبود زخم

به غیر از ایجاد بسیاری از بیماری ها، سیگار کشیدن در روند بهبود زخم تداخل ایجاد می کند. سیگار کشیدن باعث کاهش روند بهبودی زخم های جراحی و شکستگی استخوان می شود.

ترکیبات متعددی در دود سیگار مانند نیکوتین، تار، اکسید نیتریک، سیانید هیدروژنه، مونوکسید کربن و آمین های معطر، از طریق اثرات فقدان اکسیژن، هیپوکسی، انقباض عروق و سمیت سیستم آنزیمی مانع از بهبود زخم می شوند.

در سال ۲۰۰۷، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گزارش دادند که سیگار کشیدن باعث اختلال در روند بهبودی پس از عمل جراحی می شود. سیگار کشیدن موجب کاهش پاسخ ماکروفاژ می شود که موجب پاسخ واکنش با تاخیر یا کاهش این پاسخ می شود.

خطر عوارض ناشی از زخم های جراحی برای سیگاری ها دو برابر می شود. سیگار کشیدن به گلبول های قرمز، سلول های استخوانی و حتی گلبول های سفید خون که برای درمان ضروری هستند آسیب می رساند.  این فرایند می تواند منجر به عفونت در زخم، لخته شدن خون و زخم بافتی شود.

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

سیگار حاوی نیکوتین و همچنین سایر مواد شیمیایی سمی است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. هنگامی که سیگار می کشید، مواد شیمیایی مضر وارد ریه ها و سپس جریان خون می شوند، سپس این مواد سلول های بدن شما را تغییر می دهند و به آن ها آسیب می رسانند. این آسیب می تواند در شریان کاروتید که یکی از شریان های ورودی به مغز است انسداد ایجاد کرده و در نهایت منجر به سکته مغزی می شود.

سکته می تواند موجب فلج و تضعیف مهارت های حرکتی و گفتاری و حتی مرگ شود.

بر اساس یک مطالعه که در سال سال ۲۰۱۰ در مرکز تحقیقات بالینی عمومی دانشگاه مریلند انجام شد، هرچه بیشتر سیگار بکشید خطر سکته مغزی بیشتر افزایش پیدا می کند. در واقع، سیگاری ها سه برابر بیشتر به سکته مغزی مبتلا می شوند.

منابع:

  1. Association Between Passive and Active Smoking and Incident Type 2 Diabetes in Women
  2. ۸Reproductive and Developmental Effects
  3. Smoking and age related macular degeneration: the number of pack years of cigarette smoking is a major determinant of risk for both geographic atrophy and choroidal neovascularisation
  4. Smoking and stroke: the more you smoke the more you stroke
  5. Smoking and the risk of stroke
  6. Active Smoking and the Risk of Type 2 Diabetes
  7. Smoking damages men’s sperm and also the numbers of germ and somatic cells in developing embryos
  8. Impact of smoking on cognitive decline in early old age: the Whitehall II cohort study
  9. Cigarette smoking impairs ligament healing, researchers find
  10. Heavy cigarette smoking is strongly associated with rheumatoid arthritis (RA), particularly in patients without a family history of RA
  11. Smoking and lung cancer: recent evidence and a discussion of some questions