به طور متوسط، آمریکایی ها روزانه ۳،۴۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کنند که یک و نیم تا دو برابر بیشتر از مقدار مصرف توصیه شده روزانه است. مصرف زیاد سدیم می تواند برای افراد مختلف سالم و ناسالم مضر باشد. با این حال، افراد بالای ۵۰ سال باید بیشتر به خطرات منفی ناشی از مصرف سدیم زیاد دقت کنند. چون بدن این افراد حساس تر است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد میزان مصرف سدیم برای افراد بالای ۵۰ سال صحبت کنیم.

بدن شما نیاز به حداقل ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز دارد، اما برای حفظ سلامت بدن نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم از این ماده در روز مصرف کنید.

مصرف سدیم برای افراد بالای ۵۰ سال

الزامات و توصیه ها

سدیم یک ماده ضروری برای بدن شماست. این ماده به طور فعال در تعادل مایعات بدن، انقباض عضلات و سیگنالینگ سلولی دخالت دارد. اگر چه بدن شما بدون سدیم نمی تواند به درستی کار کند، اما اگر بحث فقط کارکرد بدن باشد، شما فقط به ۱۸۰ تا ۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز نیاز دارید. با این حال، متوسط ​​رژیم های غذایی که در آمریکا رعایت می شوند معمولا سدیم بیشتری دارد. اگر چه حد بالا مصرف این ماده برای اکثر افراد ۲۳۰۰ میلی گرم در روز است، اما افراد بالای ۵۰ سال نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز یا حدود دو سوم یک قاشق چای خوری نمک مصرف کنند.

خطر افزایش مصرف سدیم برای افراد بالای ۵۰ سال

مصرف سدیم زیاد می تواند خطر ابتلا به بیماری های متعدد را در بدن افزایش دهد. به عنوان مثال، وجود سدیم بیش از حد در خون باعث عدم تعادل در مایعات بدن می شود و خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. اگر مرد هستید و بیش از ۵۰ سال سن دارید، یا زن هستید و سنتان بالای ۵۵ ساله است، در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستید و باید مراقب میزان مصرف سدیم خود باشید.

فشار خون بالا می تواند به مشکلات متعددی مانند بیماری قلبی و سکته کمک کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد سدیم باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار می شود. این دفع باعث می شود که بدن مجبور شود از کلسیم در استخوان ها استفاده کند. کاهش ذخیره کلسیم در استخوان اغلب برای زنان بالای ۵۰ سال که پس از یائسگی هستند، می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

میزان مصرف سدیم برای افراد بالای ۵۰ سال
میزان مصرف سدیم برای افراد بالای ۵۰ سال

کاهش مصرف سدیم

دو روش اصلی برای کاهش سدیم در رژیم غذایی شما وجود دارد. اول، محدود کردن غذاهای فرآوری شده است. اکثریت قریب به اتفاق سدیمی که در رژیم غذایی آمریکایی ها وجود دارد از غذاهای فرآوری شده مانند

  • پیتزا
  • میان وعده های آماده
  • نان
  • پنیر
  • بیکن
  • غذای گوشتی
  • فست فود
  • و سوپ های کنسرو شده

تامین می شود. انتخاب غذاهای تازه به جای غذاهای فرآوری شده می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش سدیم در رژیم غذایی شما شود. راه دوم برای کاهش سدیم، کاهش میزان سدیمی است که به غذاها و به شکل نمک اضافه می کنید. به عنوان مثال، سعی کنید مقدار نمک اضافه شده را در زمان طبخ غذا کاهش دهید و یا از گیاهان و ادویه جات مختلف به عنوان جایگزینی نمک استفاده کنید. همچنین سعی کنید از سس های آماده که غنی از نمک هستند به شدت اجتناب کنید.

کاهش سطح سدیم

اگر چه اکثر آمریکایی ها سدیم بیشتری نسبت به نیازشان استفاده می کنند. اما گاهی نیز شرایطی پیش می آید که موجب می شود سدیم خون کم شود. کاهش سدیم خون می تواند موجب نگرانی در افراد بالای ۵۰ سال شود. زیرا در افراد مسن بیشتر تغییرات مرتبط با افزایش سن، رژیم های غذایی کم سدیم و بیماری های زمینه ای خاصی است که می توانند تعادل سدیم را تحت تاثیر قرار دهند. بیماری هایی که می تواند در کاهش سطح سدیم نقش داشته باشد عبارتند از:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • سیروز کبدی
  • بیماری کلیه

علاوه بر این، مصرف برخی از داروها، مانند برخی از داروهای ضد درد و دیورتیک نیزمی تواند دفع سدیم در ادرار را افزایش دهد، در نتیجه باعث کاهش سطح سدیم خون می شود. اگر در مورد میزان سدیم خون خود نگران هستید، با پزشک مشورت کنید.