اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب

آروماتراپی عمل استنشاق بوی اسانس های گیاهی مختلف برای بهبود خلق و خوی و ایجاد احساس آرامش است. یکی از نظریات در این مورد این است که این کار با تحریک گیرنده های بویایی در بینی می تواند پیام هایی را به سیستم عصبی ارسال کند. افراد متخصص در این زمینه تصور می کنند که آروماتراپی اثر شگرفی بر سیستم های شیمیایی و انرژی بدن دارند. به همین دلیل، این روش به عنوان یک روش درمانی طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس استفاده می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب را به شما معرفی کنیم.

فراموش نکنید که اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) بر روی پروسه تولید این اسانس ها نظارت کاملی ندارد. بنابراین تشخیص خالص بودن عطر این اسانس ها کمی پیچیده است. در این مورد فقط باید دقت کنید که از اسانس هایی استفاده کنید که حاوی عطر مصنوعی نیستند.

این اسانس ها باید قبل از مالیدن شدن روی پوست، با روغن حامل رقیق شوند. این کار باعث می شود خطر ایجاد التهاب کمتر شود. برای بزرگسالان، هر ۱۵ قطره اسانس را باید با ۱ اونس روغن حامل رقیق کنید. برای کودکان، این نسبت ۳ تا ۶ قطره اسانس به ازای هر ۱ اونس روغن حامل است. برخی از روغن های حامل محبوب عبارتند از بادام، نارگیل و جوجوبا.

برخلاف ادعایی که در اینترنت وجود دارد هرگز نباید اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب را به صورت خوراکی مصرف کنید. تحقیقات کافی در مورد ایمنی بلعیدن این اسانس ها برای درمان اضطراب وجود ندارد. ترکیبات اسانس های مختلف بسیار متفاوت است و برخی از آن ها حتی سمی هستند.

اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب

سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که از زمان های قدیم برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شد. تصور می شود ترکیبات موجود در این گیاه باعث افزایش خواب و آرامش اعصاب می شوند. این گیاه می تواند یک اثر آرام بخش ملایم بر روی بدن داشته باشد.

نحوه استفاده:

چند قطره اسانس سنبل الطیب را به یک قابلمه آب در حال جوش اضافه کنید تا عطرش در فضا پخش شود. والریان ممکن است شما را خواب آلوده یا آرام کند.

جاتامانسی

جانامانسی در همان خانواده گیاه سنبل الطیب قرار دارد. این گیاه در طب آیورودا برای آرامش ذهن و تشویق خواب استفاده می شود. با توجه به مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۸ بر روی موش ها، جاتامانسی ممکن است با کاهش انتقال دهنده های عصبی GABA و گیرنده های MAO در مغز باعث کاهش افسردگی شود.

نحوه استفاده:

کمی از روغن جاتامانسی رقیق شده را روی شقیقه ها یا پیشانی ماساژ دهید.

اسطوخودوس (لاوندر)

اسطوخودوس یکی از محبوب ترین اسانس های گیاهی برای آروماتراپی است. با توجه به تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده است، آروماتراپی با اسطوخودوس بر روی سیستم لیمبیک، یعنی بخشی از مغز که احساسات را کنترل می کند، تاثیر داشته و اضطراب را آرام می کند.

نحوه استفاده:

با استفاده از چند قطره روغن اسطوخودوس با یک قاشق چای خوری روغن حامل ترکیبی درست کرده و آن را در وان پر از آب گرم بریزید. سپس بدن خود را ۲۰ دقیقه در این آب خیس کنید.

یاسمن

اسانس یاسمن عطر بسیار قوی دارد. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، استنشاق روغن یاسمن می تواند احساس خوب و عاشقانه ای را ایجاد کند. بر خلاف برخی از دیگر اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب ، روغن یاسمن بدون ایجاد خواب آلودگی به آرامش سیستم عصبی کمک می کند.

نحوه استفاده:

دستگاه بخور را روشن کرده و چند قطره اسانس یاسمن داخلش بریزید تا عطرش در اتاق پخش شود. اگر دستگاه بخور ندارید این کار را با یک کاسه آب جوش انجام دهید.

ریحان مقدس

ریحان مقدس، که به نام Tulsi نیز شناخته می شود، همان ریحانی نیست که در سبزی خوردن از آن استفاده می کنید. اما از همان خانواده است. این ماده حاوی اوژنول است. اوژنول ترکیبی است که به این گیاه طعم و مزه ای تند می دهد. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، ریحان مقدس یک گیاه انطباق پذیر است که در درمان استرس فیزیکی و روانی تاثیرات مثبتی دارد.

نحوه استفاده:

اوژنول در ریحان مقدس دارای رایحه قوی است، بنابراین باید مقدار کمی از آن را استفاده کنید. کافی است چند قطره از آن را در آب در حال جوش یا در دستگاه بخور بریزید.

ریحان شیرین

اسانس ریحان شیرین یکی از اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب است. در آروماتراپی، تصور می شود که این اسانس به آرامش ذهن و تسکین استرس کمک کند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ بر روی موش ها انجام شده است، ترکیبات فنل در روغن ریحان شیرین به کاهش اضطراب کمک می کند. البته این ترکیبات نسبت به داروی ضد اضطراب دیازپام کمتر موثر بودند.

نحوه استفاده:

چند قطره اسانس ریحان شیرین را به مخزن دستگاه بخور اضافه کنید.

برگاموت (ترنج)

روغن برگاموت از پرتقال برگاموت یا همان ترنج تهیه می شود و دارای عطر مرکبات است. با توجه به مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵، آزمایشات حیوانی و انسانی نشان داده اند که برگاموت باعث کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو می شود. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، ممکن است حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهد.

نحوه استفاده:

چند قطره روغن ترنج را روی یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی بریزید. دو تا سه بار برای تسکین اضطراب این دستمال را بو کنید.

بابونه

بابونه خواص آرامش بخش دارد. تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر اسانس بابونه بر روی درمان اضطراب انجام نشده است. با این حال، تحقیقات انجام شده کنونی نشان داده اند که مکمل های حاوی بابونه ممکن است برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب منتشره خفیف تا متوسط ​​مفید باشد.

نحوه استفاده:

روغن بابونه رقیق شده را روی پوست خود ماساژ دهید یا کمی از آن را به وان پر از آب گرم اضافه کنید و بدنتان را در آن خیس کنید.

گل سرخ

اسانس گل رز از گلبرگ های گل رز استخراج می شود. گل های رز دارای عطر بسیار عالی هستند که برای تمدد اعصاب مفید است. با توجه به مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است، استفاده از عطر گل سرخ در آروماتراپی می تواند اضطراب را در زنان باردار در طول زایمان کاهش دهد.

نحوه استفاده:

پاهای خود را در یک لگن پر از آب گرم و اسانس گل رز خیس کنید. می توانید روغن گل رز را به کرم مرطوب کننده ای که همیشه از آن استفاده می کنید اضافه کنید و پوست خود را با آن ماساژ دهید.

علف وتیور

وتیور ممکن است از سایر اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب کمتر شناخته شده باشد. اما کمتر موثر نیست. روغن ویتور از بوته گیاهی که بومی هند است استخراج می شود. این گیاه یک عطر شیرین و ملایمی دارد و به عنوان داروی مقوی غرایز جنسی نیز استفاده می شود.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ بر روی موش ها انجام شده است، از روغن این گیاه برای ایجاد احساس آرامش در این حیوانات استفاده شد. این مطالعه نشان داد وتیور توانایی های ضد اضطراب مشابه ای با داروهای دیازپام دارد.

نحوه استفاده:

از روغن رقیق شده وتیور برای ماساژ بدن استفاده کنید یا چند قطره از آن را به مخزن دستگاه بخور اضافه کنید.

اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب
اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب

یلانگ یلانگ

یلانگ یلانگ در آروماتراپی برای تقویت آرامش استفاده می شود. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۶ بر روی پرستاران انجام شد، استنشاق ترکیبی از اسانس یلانگ یلانگ، اسطوخودوس و ترنج موجب کاهش فشار و اضطراب، فشار خون، ضربان قلب و کورتیزول سرم می شود.

نحوه استفاده:

یلانگ یلانگ رقیق شده را روی پوست قفسه سینه بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

کندر

اسانس کندر از صمغ درخت بوسولیا ساخته می شود. عطر این گیاه برای کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ انجام شده است، آروماتراپی با استفاده از ترکیبی از اسانس کندر، ​​اسطوخودوس و ترنج، باعث کاهش اضطراب، افسردگی و درد در افراد مبتلا به سرطان می شود.

نحوه استفاده:

اسانس کندر رقیق شده را روی دست یا پا ماساژ دهید. این اسانس را می توانید مانند سایر اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب به دستگاه بخور نیز اضافه کنید.

مریم گلی مرموک

با توجه به بررسی سیستماتیکی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده، مریم گلی مرموک می تواند باعث کاهش تنش و کنترل کورتیزول در زنان شود. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می شود. افزایش سطح کورتیزول ممکن است خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

نحوه استفاده:

در هنگام احساس اضطراب، مریم گلی مرموک رقیق شده را روی پوست خود ماساژ دهید.

پچولی (نعناع هندی)

نعناع هندی در طب آیورودا برای کاهش اضطراب، استرس و افسردگی استفاده می شود. اسانس این گیاه اغلب با سایر اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب مانند اسطوخودوس ترکیب می شود.

نحوه استفاده:

برای از بین بردن اضطراب، روغن پچولی را به طور مستقیم در وان آب پر از آب گرم بریزید و با آن استحمام کنید.

گل شمعدانی

با توجه به مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ بر روی زنانی که در مرحله اول زایمان قرار داشتند انجام شد مشخص گردید که استنشاق روغن گل شمعدانی به طور موثر اضطراب را در طول زایمان کاهش می دهد. همچنین ممکن است فشار خون دیاستولیک را نیز کاهش دهد.

نحوه استفاده:

چند قطره اسانس گل شمعدانی را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را زیر بینی خود بمالید.

فرنجمشک

فرنجمشک دارای عطر تازه و پرطرفداری است. در آروماتراپی، از اثر تسکین دهنده آن زیاد استفاده می شود. در اکثر موارد این اسانس در درمان اضطراب موفق بوده است. اما طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است، مصرف کپسول های فرنجمشک ممکن است به افراد مبتلا به اختلالات اضطراب خفیف تا متوسط ​​کمک کند. همچنین ممکن است خواب را بهبود بخشد.

نحوه استفاده:

چند قطره اسانس فرنجمشک را به مخزن دستگاه بخور اضافه کنید.

مرزنگوش

این گیاه به آرامش اعصاب و اضطراب کمک می کند. همچنین برای کاهش سردرد که نشانه ای رایج از اضطراب است استفاده می شود. شواهد علمی کمی برای حمایت از اثربخشی مرزنگوش برای درمان اضطراب وجود دارد.

نحوه استفاده:

اسانس مرزنگوش را با روغن حامل رقیق کنید و روی شقیقه ها بمالید. می توانید آن را روی مچ دست نیز بمالید.

رازیانه

رازیانه بهتر است به عنوان ادویه در پخت و پز استفاده شود. اما عطر آن برای درمان بسیاری از عوارض اضطراب مانند مشکلات گوارشی استفاده می شود. این اسانس همچنین ممکن است به کاهش اضطراب مربوط به یائسگی و سایر بیماری ها کمک کند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است، مصرف مکمل رازیانه سبب کاهش عوارض جانبی یائسگی مانند اضطراب، گرگرفتگی، مشکلات خواب و افسردگی می شود. البته هنوز معلوم نیست که استنشاق رازیانه اثر مشابهی داشته باشد، اما ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

نحوه استفاده:

روغن رازیانه رقیق شده را به وان حمام پر از آب گرم اضافه کرده و با استحمام کنید تا بتوانید بدن و ذهن خود را آرام کنید.

قبل از استفاده از اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب باید چه کار کرد؟

اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب در صورتی که به صورت موضعی استفاده شوند ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند. برای جلوگیری از این واکنش، مهم است که قبل از استفاده کمی از این روغن ها را روی پوست تست کنید.

چند قطره اسانس رقیق شده را روی مچ دست یا آرنج قرار دهید و محل را با باند بپوشانید. ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر قرمزی، بثورات و خارش داشتید، استفاده از این روغن برای شما مفید نیست.

اسانس های گیاهی مفید برای درمان اضطراب برای همه ایمن نیستند. اگر باردار و شیرده هستید یا بیماری خاصی دارید، قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. قبل از استفاده از این اسانس های گیاهی برای کودکان نیز باید با پزشک مشورت کنید.

نکته آخر

اگرچه تحقیقات نشان داده اند که آروماتراپی ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند، اما بهترین روش درمان این عارضه مراجعه به پزشک است. اگر گاه به گاه استرس دارید یا مضطرب هستید، آروماتراپی تنها چیزی است که به آن نیاز دارید.

اما اگر اضطراب مزمن را تجربه می کنید که با فعالیت های روزمره تان تداخل دارد، با پزشک متخصص تماس بگیرید. او می تواند به شما کمک کند تا برنامه مدیریتی را برای کنترل اضطراب خود بچینید.