بادام هندی داروی ضد افسردگی

بادام هندی به عنوان یک آجیل دارای مزایای سلامتی بی شماری است؛ اما توانایی آنها در کاهش علائم افسردگی به ندرت مورد بحث قرار می گیرد. بادام هندی یک داروی ضد افسردگی طبیعی است و در این مطلب پیام سلامت در این باره صحبت می کنیم.

در حالی که اکثر افراد ارتباط بین ناهنجاری های تغذیه ای و بیماری های جسمی را به خوبی درک می کنند؛ اما ارتباط کمی بین کمبود های تغذیه ای و مشکلات سلامت روان احساس می کنند.

بر اساس یک مطالعه که سال ۲۰۰۸ در مجله هندی روانپزشکی منتشر شده، افسردگی به عنوان یک حالت کاملا احساسی مطرح شده که توسط فرایندهای زیست شیمیایی مغز ایجاد می شود؛ اما تغذیه نقش مهمی در وقوع، طول عمر و شدت افسردگی دارد.

محققان دریافتند افرادی که از افسردگی و اختلالات خلقی رنج می برند معمولا نه فقط یک، بلکه دچار کمبود در چند ماده مغذی هستند.

رسیدگی به کمبود های تغذیه ای می تواند بخش مهمی از یک برنامه درمان چند وجهی افسردگی باشد که طی مشاوره با پزشک تهیه شده است.

اما چرا بادام هندی یک داروی ضد افسردگی طبیعی است. در این زمینه باید گفت بادام هندی غنی از مواد تشکیل دهنده چندگانه است که ممکن است در ارائه کمک به بیماران مبتلا به افسردگی نقش داشته باشد.

تریپتوفان

تریپتوفان یکی از آمینو اسیدهای رژیمی است؛ که به عنوان یک ماده اولیه در بدن، برای عملکرد مناسب مورد نیاز است.

در واقع وقتی تریپتوفان تحت فرایندهای شیمیایی بدن قرار می گیرد، منجر به تولید سروتونین و نیاسین می شود.

سروتونین “هورمون شادی” بدن است. تریپتوفان به یک ماده شیمیایی به نام ۵-HTP ایجاد می کند، که به نوبه خود به سروتونین تبدیل می شود. مقدار کافی سروتونین در بدن می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

همینطور نیاسین یا ویتامین B3 یک ترکیب ارگانیک موجود در بدن است که ممکن است باعث کاهش علائم افسردگی شود.

اگرچه تحقیقات بیشتری در این حوزه ضروری است؛ اما شواهد زیادی مبنی مزایای نیاسین و مکمل های مشابه وجود دارد.

همچنین مطالعات قبلی شواهدی از تاثیر تریپتوفان بر نشانه های خلق و خوی در افسردگی را نشان می دهد.

بر اساس یک مقاله که در سال ۲۰۰۱ در مجله روانپزشکی بریتانیا منتشر شد؛ کاهش تریپتوفان در افراد غیر افسرده ناشی از تغییرات خلقی بوده و موجب عود علائم افسردگی در بیمارانی شده است که قبلا پاسخ مثبت به داروهای ضد افسردگی داشتند.

منیزیم

بادام هندی همچنین یک منبع غنی از منیزیم است؛ که بسیاری از محققان از آن به عنوان یک عامل اصلی تغذیه در افسردگی نام می برند.

بر اساس یک مطالعه که سال ۲۰۰۹ در مجله روانپزشکی استرالیا و نیوزلند منتشر شده، مصرف بالای منیزیم در بیماران با کاهش علائم افسردگی همراه بود و بالعکس.

به طور مشابه، یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که کمبود منیزیم می تواند علائم افسردگی را تشدید کند و مصرف آن یک اقدام تغذیه ای بسیار توصیه شده برای درمان افسردگی و سایر مشکلات مرتبط با سلامت روان است.

۳۰ گرم بادام هندی حاوی ۸۲٫۸ میلی گرم منیزیم است که مقدار قابل توجهی نیاز روزانه شما را به منیزیم برطرف می کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های ضروری برای سلامتی هستند؛ اما بدن آنها را تولید نمی کند. این اسیدهای چرب مهم، باید به طور کامل از رژیم غذایی تامین شود. بادام هندی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی مرکزی بازی می کنند و ممکن است نقش مهمی در بروز و درمان افسردگی بالینی داشته باشند.

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، افرادی که سطح بالایی از افسردگی بالینی دارند، میزان اسید های چرب بدنشان به میزان قابل توجهی پایین تر زا حد نرمال است.

بر اساس مطالعه دیگر که در سال ۲۰۰۹ در CNS Neuroscience and Therapeutics منتشر شده، اسید های چرب امگا ۳ به طور قابل توجهی علائم افسردگی را در بیماران بزرگسال و کودکان مبتلا به افسردگی بالینی کاهش می دهند.

در بیماران افسرده، سیستم عصبی مرکزی مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ها تولید می کند. طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در مجله پزشکی روانپزشکی منتشر شده، سیتوکین ها علائم افسردگی را تشدید می کنند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۰۴ در مجله Lipids in Health and Disease منتشر شده، نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ فعالیت سیتوکین ها را مهار می کنند؛ تا شدت افسردگی را کاهش دهند.

در نهایت باید گفت این یافته ها بر تاثیرات احتمالی بادام هندی در کاهش افسردگی دلالت دارد.

چند نکته مهم

  • بادام هندی حاوی اگزالات است که در طول زمان می تواند در بدن متمرکز شده و موجب مشکلات سلامتی در افراد مبتلا به بیماری های کیسه صفرا و کلیه شود.
  • بادام هندی حاوی مقدار زیادی کالری است؛ و باید مراقبت اضافه وزن ناشی از آن باشید.
  • بادام هندی دارای مقدار قابل توجهی از سدیم است.
  • بنابراین قبل از اینکه بادام هندی را بخشی از رژیم خود کنید، با پزشک خود مشورت کنید.