بلوک قلبی Heart Block

بلوک قلبی نوعی آریتمی است؛ که در آن تاخیر در انتقال جریان الکتریکی از طریق گره دهلیزی، موجب اختلال ارسال سیگنال بین دهلیزها و بطن ها می شود. با پیام سلامت همراه باشید تا درباره این اختلال قلبی بیشتر بدانید.

به عبارت دیگر بلوک قلبی اختلالی پایدار در انتقال پیام های الکتریکی بین دهلیزها و بطن ها (دهلیز دو اتاقک بالایی قلب و بطن دو اتاقک پایینی قلب) به دلیل تاخییز در انتقال پیام های الکتریکی زا دهلیز به بطن است. این اختلال بنا بر شدت آن و میزان دربرگیرندگی آن در هر دو دهلیز و بطن، دارای انواعی است.

  • برخی از انواع بلوک قلبی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. و در مواردی نیز احساس خستگی و ضعف، منگی و سرگیجه و غش کردن، از علائم این اختلال هستند.
  • برای تشخیص این اختلال مانند سایر آریتمی ها، استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرافی و گرفتن نوار قلب، توصیه شده است.
  • در مواردی از این اختلال، نیاز به کنترل و درمان مشکل، از طریق ضربان ساز مصنوعی (artificial pacemaker) وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره بیماری های قلبی

انواع بلوک قلبی

  1. بلوک دهلیزی
  2. بلوک شاخه ای

معمولا درمان خاصی برای هر دو نوع بلوک قلبی در شرایطی که بلوک خفیف است (از جمله در بلوک درجه اول دهلیزی) مورد نیاز نیست. با این حال، ضربان ساز مصنوعی یا در اصطلاح عامه باطری قلب، در افرادی که در معرض خطر بالای بلوک دهلیزی کامل (مثل افراد مبتلا به انواع خاصی از درجه دوم بلوک دهلیزی و یا در افراد مبتلا به درجه سوم بلوک دهلیزی) هستند؛ برای حفظ ضربان قلب در هنگام رخ دادن بلوک های کامل، تجویز می شود.

به طور کلی بیشتر شدن فعالیت سیستم عصبی واگ، مصرف داروهای ضد آریتمی، اختلال‌ الکترولیتی‌، ایسکمی قلبی یا حمله قلبی، مسمومیت دارویی و بعضی بیماری های سیستمیک دیگر از جمله بیماری های روماتولوژیک و بیماری های عفونی، را می توان از دلایل ایجاد این اختلال نامید.