تاثیر بلوبری بر روی رشد سلول های چربی

مزایای استفاده از بلوبری در مطالعات مختلف اثبات شده است. این میوه به دلیل داشتن پلی فنول های زیاد به ویژه مزایای محافظ کننده از قلب دارد. بلوبری دارای توان بالقوه ای برای ایجاد تأثیر مثبت بر روی همه جنبه های سلامت بدن، از جمله پیری و سندرم متابولیک را دارد. اخیرا یک محقق از دانشگاه تگزاس (TWU) در دنتون، تگزاس، تاثیر بلوبری بر روی رشد سلول های چربی را بررسی کرده است.

این محقق به این سوال پاسخ داده است که آیا می توان از نقش بلوبری در کاهش یکی از بزرگترین چالش های سلامت در جهان، یعنی چاقی استفاده کرد. اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید، ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

تاثیر بلوبری بر روی رشد سلول های چربی

شیوانی مگ، دانشجوی کارشناسی ارشد در TWU، تصمیم گرفت تا ارزیابی کند که آیا پلی فنل های بلوبری در تمایز آدیپوسیت نقش دارند؟ این فرآیند پروسه ای است که در آن به یک سلول نسبتا غیر تخصصی ویژگی های متفاوتی از آدپیوسیت همراه با تخصص سنتز و ذخیره سازی چربی داده می شود. پلی فنل های گیاهی اثبات کرده اند که برای مبارزه با آلودگی زایی و القاء لیپولیز، که نوعی تجزیه چربی است، مفید هستند. شیوانی مگ در مقاله خود که در سال ۲۰۱۱ در American Society for Nutrition منتشر کرده است اشاره کرد:

تاثیر بلوبری بر روی رشد سلول های چربی
تاثیر بلوبری بر روی رشد سلول های چربی

“من می خواستم ببینم که آیا با استفاده از پلی فنل های بلوبری می توان چاقی را در یک مرحله مولکولی مهار کرد.” این مطالعه بر روی بافتی از بدن موش ها انجام شده است. در این مطالعه محتوای لیپید (چربی) در بافت بدن گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر از مقدار چربی در بافت بدن گروهی بود که روزی سه دوز پلی فنول های بلوبری را مصرف کرده بودند. مقدار پلی فنول های موجود در بلوبری باعث کاهش ۷۳ درصدی لیپیدها در بدن شد. کمترین دوز این ماده نیز توانست کاهش ۲۷ درصدی را ایجاد کند. شیوانی مگ افزود:

“ما هنوز باید این دوز را بر روی انسان آزمایش کنیم تا اطمینان حاصل شود که اثرات نامطلوبی وجود ندارد و مشخص شود که آیا این دوزها بر روی انسان موثر هستند؟ مگ معتقد است که، بلوبری برای کمک به کاهش تشکیل بافت چربی در بدن مفید است.”

این نتایج اولیه، موارد بیشتری را به فهرست خواص بلوبری که قبلا اثبات شده است، مانند جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و سندرم متابولیک، اضافه می کند.