تقویت سلامت مغز

آیا اخیرا دچار مشکل در تمرکز کردن شده اید؟ آیا معمولا دچار فراموشی می شوید؟ اگر پاسخ شما به هر دو سوال بله است، نیازی به ناامیدی نیست. در حقیقت، هر فردی گهگاهی دچار از دست دادن تمرکز و دقت یا حافظه ضعیف می شود. کارهای زیادی است که می توانید برای تقویت سلامت مغز خود انجام دهید و داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا یکی از این کارها می باشد.

در این مقاله پیام سلامت ۱۲ ماده غذایی بسیار مغذی و سرشار از انواع مواد مورد نیاز برای بدن را که باید برای بهبود سلامت مغز آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید معرفی می کنیم.

۱٫ روغن زیتون

بر اساس یک مطالعه پلی فنول ها (آنتی اکسیدان ها در روغن زیتون بسیار خالص) می تواند ضعف یادگیری و کمبود حافظه مربوط به سن و بیماری را کاهش دهد. یافته های این مطالعه که در the Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده است، نشان می دهد که روغن زیتون با محافظت از مغز و حافظه با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند.

۲٫ توت ها

توت ها ملکه سوپرفودها هستند. آنها غنی از آنتی اکسیدان هایی هستند که به رادیکال های آزاد حمله می کنند و آسیبی را که ایجاد می کنند از بین می برند. علاوه بر این، وجود توت فرنگی، زغال اخته (بلوبری) و دیگر انواع توت ها در رژیم غذایی شما موجب ریسک کمتر ایجاد ضعف ذهنی می شود.

۳٫ گردو

گردو غنی از مواد مغذی ضد التهابی و مناسب برای داشتن قلب سالم می باشد. علاوه بر این، گردو تنها آجیلی است که منبع خوبی از آلفا لینولنیک اسید (ALA) می باشد. اما چرا گردو برای سلامت مغز مهم است؟ گردو توانایی شگفت انگیزی برای افزایش جریان خون دارد، که برای انتقال موثر اکسیژن به مغز ضروری است. Alzheimers.org.uk یافته های تحقیقی که نتایج آن در the International Conference on Alzheimer’s Disease در ۲۰۱۰ منتشر شده است گزارش می کند که موش های دارای رژیم غذایی گردو، در یادگیری و حافظه، هماهنگی حرکتی و حالات عاطفی بهبود نشان می دهند.

۴٫ ماهی

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون وحشی یا ساردین غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای سلامت مطلوب مغز ضروری هستند. خوردن رژیم غذایی غنی از امگا ۳ با خطر کمتر بیماری آلزایمر، زوال عقل و بهبود تمرکز همراه است. هم چنین غذاهای دریایی با بهبود حافظه مرتبط هستند و این یکی دیگر از دلایلی است که شما باید حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین برای رشد مغز کودک مفید است. به همین دلیل زنان باردار باید ماهی ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. البته بهترین راه برای این کار این است که از مصرف ماهی های با جیوه بالا و خوردن غذاهای دریایی خام اجتناب کنید.

۵٫ اسفناج

نیترات موجود در اسفناج می تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد و عملکرد ذهنی کلی را بهبود ببخشد. این غذای سالم نه تنها پیشرفت زوال عقل را به تاخیر می اندازد بلکه هم چنین از رشد سلول های سرطانی و تومورها جلوگیری می کند. Popeye مدت ها قبل ارزش اسفناج را تشخیص داد و شما باید این غذای مغز معرکه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۶٫ شکلات تلخ

احتمالا انتظار نداشتید که شکلات را در لیست غذاهای سالم ببینید، اما همین گونه است. به طور طبیعی، ما در مورد شکلات تلخ با کیفیت (حداقل ۷۰ درصد کاکائو) صحبت می کنیم که غنی از فیبر، آهن، منیزیم و فلاونوئیدها است که عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد، بنابراین تاثیر مثبتی بر جریان خون به مغز دارد. این امر منجر به بهبود عملکرد شناختی، حافظه بهتر، تمرکز و دقت می شود. شکلات تلخ یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است به عنوان مثال آن حاوی ۱۵ برابر آنتی اکسیدان بیشتر نسبت به زغال اخته است.

۷٫ آووکادو

آواکادو به دلایل متعددی برای سلامت مغز مفید است. به عنوان مثال:

  • در نتیجه بهبود خون رسانی و اکسیژن رسانی به مغز از آسیب عصبی مغز محافظت می کند.
  • چربی های غیر اشباع سالم موجود در آووکادو غشاهای سلولی مغز را انعطاف پذیر نگه می دارد و از عصب های انتقال اطلاعات محفاظت می کنند.
  • با جلوگیری از سکته مغزی ناشی از فشار خون بالا عملکرد مغز را حفظ می کند.

۸٫ کلم بروکلی

کلم بروکلی غنی از کولین است که باعث افزایش رشد سلول های جدید مغز و ارتباط عصبی می شود که هر دو برای یادگیری و حافظه ضروری هستند. علاوه بر این، کلم بروکلی غنی از ویتامین K است که باعث افزایش عملکرد شناختی و بهبود حافظه می شود. در حالت ایده آل، شما باید۳ بار در هفته یک فنجان کلم بروکلی بخورید.

۹٫ کرفس

کرفس یکی از غنی ترین منابع لوتئولین است؛ که ترکیبی است که سرعت از دست دادن حافظه مرتبط با سن را کاهش می دهد. علاوه بر این، لوتئولین با التهاب مبارزه می کند و از این طریق سبب جلوگیری از ایجاد انحطاط عصبی در مغز و بیماری هایی که با آن همراه هستند می شود.

۱۰٫ زردچوبه

زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که باعث تقویت حافظه و تحریک نوروژنز و فرایند ایجاد سلول های مغزی جدید می شود. کورکومین همچنین باعث کاهش التهاب در مغز می شود؛ که عامل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل است.

۱۱٫ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع عالی از لیکوپن است، لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و پیشرفت زوال عقل را به تاخیر می اندازد. افرادی که به صورت روزانه مصرف لیکوپن را دارند، حافظه قوی تر، تمرکز بهتر و کاهش خطر سکته مغزی دارند.

۱۲٫ چای سبز

در اصطلاح ، جای سبز غذا نیست، اما مزایای سلامت مغز چای سبز نباید ناگفته بماند. چای سبز اتصال الکتریکی مغز را افزایش می دهد که عملکرد شناختی را بهبود می بخشد. این چای سالم همچنین می تواند باعث بهبود حافظه و تمرکز و کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون شود. چای سبز برای سم زدایی و کاهش وزن هم مناسب است.

نتیجه

با استفاده از ترفندهای رژیم غذایی ساده و افزودن مواد غذایی که در این مقاله به آنها اشاره شد به رژیم غذایی خود، حافظه و تمرکز شما به طور قابل توجهی بهبود می یابد. تمام موارد ذکر شده در بالا، نه تنها سلامت مغز شما را بهبود می بخشند، بلکه سلامت عمومی و تندرستی را در همان زمان بهبود می بخشند.