روش های موثر و معمول برای درمان درد خونریزی قاعدگی در نوجوانان

درد قاعدگی در حدود نیمی از زنانی را که در سن قاعدگی قرار دارند تحت تاثیر قرار می دهد. این درد به عنوان دیسمنوره نیز شناخته می شود. درد معمولا چند ساعت قبل یا درست بعد از شروع جریان قاعدگی شروع می شود و اغلب ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از آن طول می کشد. به طور مشخصی این درد در شکم بیشتر است و ممکن است به ران یا داخل ران نیز سرایت کند. بعضی از نوجوانان نیز دچار تهوع، استفراغ، خستگی، اسهال و سردرد می شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد روش های درمان درد خونریزی قاعدگی در نوجوانان اشاره می کنیم.

درمان درد خونریزی قاعدگی در نوجوانان

علت وجود درد چیست؟

در شروع دوره قاعدگی، پوشش دیواره رحم شروع به ریختن می کند. این روند موجب می شود رحم عوامل التهابی به نام پروستاگلاندین ها آزاد کند. پروستاگلاندین ها انقباضات رحم را افزایش می دهند و باعث ایجاد احساس درد و سایر علائم مرتبط می شوند.

چگونه می توان از درد قاعدگی خلاص شد؟

در حالی که از بین بردن درد به طور کامل امکان پذیر نیست، اما راهکارهایی وجود دارند که می تواند به کاهش درد کمک کنند. در برخی افراد، درمان با اعمال مستقیم گرما بر روی شکم و یا کمر یا هر جایی که نیاز است از بین می رود. در برخی از افراد، مدیریت سبک زندگی می تواند درد قاعدگی را کاهش دهد.

تغذیه

  • سه وعده غذایی را حتما در طی دوره قاعدگی مصرف کنید.
  • از مصرف کافئین، الکل و تنباکو اجتناب کنید.
  • روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.

ورزش

حداقل ۵ روز در هفته هر روز ۳۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش اندورفین طبیعی بدن را آزاد می کند که به عنوان یک عامل ضد درد عمل می کند.

تکنیک های ذهنی-بدنی

تکنیک هایی مانند مدیتیشن و ورزش هایی مانند یوگا و تای چی می توانند به درمان درد خونریزی قاعدگی در نوجوانان کمک کنند.

داروها

اگر تغییر در سبک زندگی و مراقبت برای درمان درد خونریزی قاعدگی در نوجوانان کافی نیست، داروهای ضد درد می توانند برای کاهش درد ناشی از قاعدگی استفاده شوند. درمان های پزشکی درد قاعدگی، بر کاهش تولید پروستاگلاندین ها تمرکز دارد.

هنگام مصرف داروهای ضد درد، این قوانین را رعایت کنید:

  • با اولین نشانه درد داروهای ضد درد را  مصرف کنید تا از شدیدتر شدن آن جلوگیری کنید.
  • داروهای ضد درد را همراه با غذا مصرف کنید تا از ناراحتی معده جلوگیری کنید.
  • پایین ترین دوز موثر داروهای ضد درد را مصرف کنید.
  • هر بار که در طول روزهای دردناک دوره قاعدگی دچار درد شدید، می توانید داروهای ضد درد مصرف کنید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS)

این داروها از طریق کاهش تولید پروستاگلاندین به طور مستقیم بر روی تسکین درد عمل می کنند. داروهایی که بدون نیاز به نسخه هستند و می توانید آن ها را مصرف کنید شامل ایبوپروفن و ناپروکسن می باشند. اگر دوز این داروها موثر نباشد، پزشک ممکن است دوزهای بالاتری از این داروها را برای شما تجویز کند.

دیگر داروهای ضد درد

استامینوفن و سایر داروهای مسکن که برای درد قاعدگی تعیین شده اند، لزوما مانند داروهای ضد التهابی عمل نمی کنند، اما ممکن است هنگامی که به صورت مستقیم در این دوران مصرف شوند، درد را تسکین دهند. از آنجایی که برخی از داروها دارای مواد تشکیل دهنده چندگانه هستند، بهتر است از بیش از یک نوع محصول در هر بار استفاده نکنید.

درمان هورمونی (قرص های ضد بارداری)

اگر داروهای ضد درد و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به خوبی جوابگو نباشد، پزشک ممکن است درمان هورمونی (قرص های ضد بارداری) را توصیه کند. قرص های پیشگیری از بارداری با سرکوب کردن تخمک گذاری و کاهش نوسانات هورمونی، به کاهش درد می پردازند. این موضوع باعث کاهش درد قاعدگی می شود و می تواند میزان و مدت جریان قاعدگی را نیز کاهش دهد. ممکن است قبل از شروع درمان هورمونی در نوجوانان مبتلا به درد قاعدگی بدون عارضه، نیاز به انجام معاینه ژنیکولوژیک نباشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد شدید است و به درمان هایی که خودتان انجام داده اید جواب نمی دهد، یا اگر علائم همراه با خونریزی سنگین تر از حد معمول و یا سایر علائم غیر معمول باشد، باید ا پزشک تماس بگیرید.