دانه‌های فوردایس، دانه ها یا برجستگی های سفید کوچک، زرد رنگ یا به رنگ پوست می باشند که بر روی لب ها، آلت تناسلی، بیضه و واژن ظاهر می شوند. این نقطه های کوچک، که درست زیر پوست ظاهر می شوند، کاملا بی ضرر هستند و مسری نیستند. با این حال، داشتن تعداد زیادی از دانه‌های فوردایس اطراف لب ها و یا اندام تناسلی باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود. به همین دلیل، بسیاری از مردم به دنبال راهی برای رهایی از دانه‌های فوردایس می باشند. دانه‌های فوردایس هم چنین فوردایس گرانول و یا برجستگی چربی نامیده می شوند، پس از این که یک متخصص پوست آمریکایی، جان ادیسون Fordyce اولین بار آن ها را در یک مقاله پزشکی شرح داد، این نام گذاری صورت گرفت. اندازه دانه‌های فوردایس  از ۱ تا ۳ میلی متر می باشد و به صورت تکی یا در گروه های بزرگ و یا خوشه ای از دانه ها می باشند. معمولا شما با کشش پوست این دانه ها را بهتر مشاهده می کنید.

علل و علائم ایجاد دانه‌های فوردایس

معلوم نیست چه چیزی باعث بروز دانه‌های فوردایس می شود، اما تخمین زده می شود حدود ۹۰ درصد بزرگسالان اعم از مرد یا زن این دانه های بی ضرر را دارند. دکتر آنجلیکا گیرن می گوید که آنها ممکن است در زمان تولد وجود داشته باشند و فقط پس از بلوغ قابل مشاهده تر می شوند. دانه‌های فوردایس مشابه غده های چربی، بدون فولیکول مو می باشند. غده های چربی در بسیاری از مناطق از پوست پیدا می شوند و سبوم (sebum) تولید می کنند. سبوم یک ماده روغنی است که پوست را مرطوب و ضد آب می کند. متخصص پوست، دکتر آماندا اوکلی می گوید که غده های چربی را وقتی بر روی لب ها و اندام تناسلی ظاهر شوند دانه های فوردایس می نامیم و هنگامی که بر روی پوست ختنه گاه یافت شوند غدد تایسون (Tyson) می نامیم. بر طبق تحقیقات کالج پوست Osteopathic در آمریکا، علائم دانه‌های فوردایس بر روی لب ها، معمولا دانه هایی هستند که در امتداد مرز لب ظاهر می شوند، اما آن ها می توانند در خود لب و در داخل گونه ها نیز به وجود بیایند. در دستگاه تناسلی، برجستگی های کوچک می تواند بر روی بدنه آلت تناسلی مرد یا کیسه بیضه و در زنان در لبه واژن ظاهر شوند.

معمولا دانه‌های فوردایس هیچ علایم دیگری ندارند، به جز اینکه گاهی اوقات خارش نیز می تواند در این نقاط وجود داشته باشد.  اگر چه دانه‌های فوردایس عفونی نیستند و نمی توانند به افراد دیگر منتقل شوند، ولی این مهم است که با بیماری لکه های سفید بر روی لب ها یا اندام تناسلی و بیماری های مقاربتی (STD) مانند تبخال یا زگیل تناسلی اشتباه نشوند. دکتر آماندا اوکلی می گوید که یک تشخیص صحیح ضروری است، زیرا در مراحل اولیه، بیماری های مقاربتی خاص می تواند مشابه دانه های فوردایس باشند. در افرادی با سطح بالای چربی خون، از جمله کلسترول و تری گلیسیرید بالا، دانه‌های فوردایس بیشتری به وجود می آید. یک مطالعه که در مجله تحقیقات دندان پزشکی منتشر شده است نشان می دهد که بیماران با سطح چربی خون بالا نسبت به افرادی که سطح چربی خونشان نرمال است، تعداد بیشتری از دانه‌های فوردایس را دارند. این مطالعه هم چنین نشان می دهد که چربی و کربوهیدرات زیاد در رژیم غذایی، خروجی سبوم را در بدن افزایش می دهد.  با این حال، دکتر آنجلیکا گیرن می گوید که دانه‌های فوردایس به خاطر بهداشت ضعیف و یا بیماری ایجاد نمی شود، و آن ها برای سلامتی انسان مضر نیستند.  خوشه ای از دانه‌های فوردایس بر روی لب ها و یا اندام تناسلی می تواند سبب استرس و اضطراب در افراد شود. چون دیگران به اشتباه می توانند آن ها را نشانه ای از یک بیماری مقاربتی بدانند. بنابراین بسیاری از مردم می خواهند بدانند که چگونه می شود دانه های فوردایس را به سرعت از بین برد.

علائم و علل ایجاد دانه‌های فوردایس (Fordyce) و درمان های موثر آن
علائم و علل ایجاد دانه‌های فوردایس (Fordyce) و درمان های موثر آن

درمان دانه‌های فوردایس

به طور کلی، پزشکان توصیه ای برای از بین بردن و یا درمان دانه های فوردایس نمی کنند. هم چنین، شما نباید سعی کنید که دانه‌های فوردایس را با چیدن و یا فشردن آن ها از بین ببرید چرا که این کار می تواند باعث عفونی شدن دانه ها، ترک و تحریک پوست شود. در برخی افراد این دانه ها بدون درمان خاصی ناپدید می شوند.

درمان طبیعی برای دانه‌های فوردایس

بسیاری از وب سایت ها داروهای خانگی مختلفی را  برای از بین بردن دانه‌های فوردایس تبلیغ می کنند. با این حال، شواهد معتبری برای تایید درمان های خانگی برای درمان دانه های فوردایس وجود ندارد.

از بدن خود مراقبت کنید

یکی از بهترین روش ها برای کاهش پیدایش دانه های فوردایس توجه و مراقبت از بدن است. دکتر آنجلیکا گیرن متخصص پوست داشتن یک رژیم غذایی طبیعی، متعادل و مراقبت خوب از پوست را توصیه می کند. این باعث می شود بدن سبوم کمتری تولید کند و شما با دانه های فوردایس کمتری در بدن خود مواجه شوید. شما هم چنین باید بهداشت دهان و بدن خود را خوب رعایت کنید.

درمان های دیگر برای از بین بردن دانه های فوردایس

اگر شما در مورد خوشه ای از دانه های فوردایس که ظاهر شما را را تحت تاثیر قرار داده است نگران هستید، درمان های مختلفی برای حذف آن ها وجود دارد که متخصصین پوست می توانند آن ها را به کار گیرند. با این حال، شما باید جوانب این درمان، اثرات مثبت و منفی هر یک از درمان ها را در نظر بگیرید، و به خاطر بسپارید که دانه های فوردایس بی ضرر هستند.

میکرو پانچ

از این روش برای جراحی دانه های فوردایس از روی آلت تناسلی مردان استفاده می شود. استفاده از این روش برای بیمارانی که دانه‌های فوردایس باعث ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و خارش می شود ضروری است.  پزشکان گزارش داده اند که عود مجدد دانه ها پس از استفاده از این روش مشاهده نشده است.

درمان با لیزر CO2

برای حذف دانه های فوردایس از روی لب ها این روش به کار گرفته می شود. در این روش درمان با لیزر بافت دانه ها از بین می رود و باعث می شود کمتر مشاهده شوند. پزشکانی که از لیزر CO2 برای از بین بردن دانه های فوردایس استفاده کرده اند می گویند که این یک روش درمانی موثر و بدون عوارض جانبی است.

لیزر Pulsed dye

روشی دیگر برای از بین بردن دانه های فوردایس می باشد. در این روش با تمرکز یک پرتو نور لیزر بر روی دانه های فوردایس جریان خون و اکسیژن غدد چربی از بین می رود. این روش باعث می شود که دانه ها ناپدید شوند. متخصصین پوستی که از این روش درمانی استفاده می کنند می گویند که هیچ عوارض جانبی وجود ندارد و به طور کامل می توان دانه های فوردایس را از بین برد.