مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر روش استخراج، نقطه دود و میزان مواد مغذی

روغن نارگیل و روغن گلرنگ هر دو به ارتقاء سلامت قلب و عروق کمک می کنند. علیرغم این شباهت، این روغن ها در میزان چربی، تناسب آن با پخت و پز و روش های استخراج تفاوت هایی دارند. از آنجا که روغن نارگیل در دمای بسیار پایین تر تجزیه می شود، روغن گلرنگ برای پخت و پز امن تر است. علاوه بر این، میزان ویتامین E زیاد در روغن گلرنگ آن را به روغنی بهتر از روغن نارگیل در این زمینه تبدیل کرده است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر روش استخراج، نقطه دود و میزان مواد مغذی در آن ها پرداخته ایم.

مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ

مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر روش استخراج

پردازش خشک شایع ترین روش استخراج روغن از نارگیل خام است. این روش شامل حذف گوشت سفید از پوسته نارگیل، خشک کردن آن، سپس تحت فشار قرار دادن گوشت خشک شده در یک حلال برای جدا کردن روغن از یک مخلوط جامد است. دو نوع روغن گلرنگ وجود دارد که از نظر چربی اشباع نشده با هم متفاوت هستند. در شایع ترین نوع خوراکی این روغن چربی های غیر اشباع زیادی وجود دارد. استخراج روغن گلرنگ مشابه با روغن آفتابگردان است و شامل فشار دادن آن برای جداسازی روغن از اجزای جامد دانه می باشد.

مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر نقطه دود

وقتی چربی های موجود در روغن شروع به تجزیه می کنند، رادیکال های ترویج دهنده سرطان را تولید می کنند و تغییراتی در عطر و طعم و بو آن ها ایجاد می شود. به درجه حرارتی که روغن در آن شروع به تولید دود می کنند، “نقطه دود” گفته می شود. نقطه دود برای روغن نارگیل ۳۵۰ درجه فارنهایت است. به همین دلیل این روغن برای پخت و پز در درجه حرارت پایین مناسب است. در مقایسه، روغن گلرنگ نقطه دود بسیار بالاتری دارد. از آنجا که چربی های روغن گلرنگ تنها در ۵۱۰ فارنهایت شروع به تجزیه می کنند، برای تقریبا تمام درجه حرارت هایی که برای پخت و پز استفاده می شوند مناسب است.

مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر روش استخراج، نقطه دود و میزان مواد مغذی
مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر روش استخراج، نقطه دود و میزان مواد مغذی

مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر میزان چربی

چربی اشباع شده، چربی اصلی در روغن نارگیل است. از روغن کل موجود در روغن نارگیل:

  • ۹۱٫۸ درصد چربی اشباع شده
  • ۶٫۴ درصد چربی غیر اشباع
  • ۱٫۶ درصد اسید چرب امگا ۶
  • و ۰٫۲ درصد چربی های دیگر

است. در مقابل، روغن گلرنگ عمدتا از اسیدهای چرب امگا ۶ تشکیل شده و دارای چربی اشباع کمی است. ترکیبات روغن گلرنگ به شرح زیر است:

  • ۷۸ درصد چربی های تک‌ سیر نشده
  • ۱۳٫۲ درصد چربی های غیر اشباع شده
  • ۵٫۲ درصد چربی های دارای زنجیره متوسط
  • ۲٫۲ درصد چربی اشباع با زنجیره کوتاه
  • ۰٫۱ درصد اسیدهای چرب امگا ۳
  • ۱٫۳ درصد چربی های دیگر

مقایسه روغن نارگیل با روغن گلرنگ از نظر سلامتی

هر دو روغن با افزایش نسبت کلسترول خوب به بد، برای جلوگیری از آسیب قلبی و عروقی مفید هستند. مقدار چربی غلیظی که در روغن گلرنگ یافت می شود باعث کاهش میزان LDL یا  کلسترول بد می شود. علاوه بر این روغن گلرنگ حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان مهم برای بدن محسوب می شود. روغن نارگیل حاوی ۴۷٫۸ درصد اسید لوریک است. اسید لوریک سطح HDL یا کلسترول خوب را در جریان خونتان افزایش می دهد. علاوه بر این، چربی اشباع شده باعث افزایش عمر مفید روغن نارگیل می شود.