روش درمان ناراحتی های شایع پس از عمل جراحی

وقتی بر روی بدن عمل جراحی صورت می گیرد هم بیمار و هم اطرافیان آن باید نکاتی را برای مراقبت پس از عمل جراحی مد نظر قرار دهند. عمل جراحی در حقیقت شکافتن بدن و ایجاد تغییر در اندام ها است پس ناراحتی ها پس از عمل جراحی و مراقبت از بیمار امری اجتناب ناپذیر است. معمولا بعد از عمل جرحی بدن دچار یک سری از مشکلات رایج می شود. در این مطلب می خواهیم روش های درمان ناراحتی های شایع پس از عمل جراحی را به شما بیاموزیم.

تهوع

حالت تهوع پس از بی هوشی معمولا طبیعی است. برای درمان این حالت خوردن غذای های سهم الهضم مانند بیسکویت ترد نمکدار، سوپ و ژله را توصیه می کنند. خوردن غذاهای چرب حالت تهوع را بدتر می کند.

بی حسی

بی حسی و داشتن دردهای مبهم در بدن ممکن است از بی تحرکی و قرار گرفتن بدن در حالت های ثابت باشد. حرکت دادن اعضای بدن و تغییر حالت نشستن یا دراز کشیدن و همچنین با تجویز پزشک کمی قدم زدن می تواند حال شما را بهتر کند.

گلو درد

وقتی بیهوشی از طریق حلق انجام می شود معمولا بیمار دچار گلو درد خواهد شد خوردن نوشیدنی های خنک کمک می کند تا گلو درد کمتر شود.

سر درد

منشا سر درد می تواند بیهوشی یا کمبود مایعات در بدن باشد. در این صورت دراز بکشید و یک کمپرس سرد بر روی پیشانی قرار دهید. سعی کنید مایعات کافی نیز بنوشید.

روش درمان ناراحتی های شایع پس از عمل جراحی
عمل جراحی

درد سینه

روی هم افتادن کیسه های هوایی ریز در ریه موجب درد در قفسه سینه می شود. سرفه کردن و تنفس عمیق به اتساع مناسب ریه ها و کاهش درد کمک می کند.

درد عضلانی

درد عضلانی نیز می تواند ناشی از قرار دادن بدن در یک حالت به مدت طولانی باشد. استفاده از داروهای مسکن با تجویز پزشک، گرما و ماساژ از راه های درمان این ناراحتی شایع پس از عمل جراحی است.

نفخ

جراحی بر روی اعضای داخلی شکم و داروهای مسکن می توانند موجب نفخ شوند. بلند شدن از بستر و حرکت کردن این مشکل را نیز برطرف می کند.

ناراحتی های مثانه

بیشتر ناراحتی ها مربوط به دفع ادرار پس از عمل جراحی ظرف یک یا دو روز برطرف می شوند. راه حل این مشکل تنها صبر کردن است.