نکات مهم برای مصرف بی ضرر داروها

مصرف بی ضرر داروها به آگاهی شما از نحوه نگهداری و شناختتان از آن ها بستگی دارد. هر چقدر آگاهی شما بیشتر شود مصرف داروها می تواند مضرات کمتری را به همراه داشته باشد. به هر حال دارو یک ترکیب شیمیایی است و هر چقدر هم که برای درمان بیماری مفید باشد عدم اطلاع از نحوه صحیح مصرف آن و رعایت یک سری نکات مهم می تواند این ترکیب را مضر سازد.

نکاتی برای مصرف بی ضرر داروها

مصرف دوز نادرست دارو

مصرف بیشتر و یا کمتر داروها مانع از اثر بخشی می شود. همیشه دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

مصرف دارو همراه غذا

مصرف برخی از غذاها با بعضی از داروها می تواند مشکل ساز شود. حتما در این مورد قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

فراموشی در مصرف دارو

وقتی مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید هرگز دوز بعدی را دو برابر نکنید.

عدم استفاده از مشروبات الکلی همراه دارو

تمام داروهای حداقل دارای یک ماده شیمیایی هستند که می تواند با مشروبات الکلی ناسازگار بوده و خطر آفرین باشد. این آسیب ها طیف وسیعی از خواب آلودگی تا آسیب های کبدی و حتی مرگ را در بر دارند. هرگز داروها را با مشروبات الکلی استفاده نکنید.

واکنش داروها

به محض مشاهده واکنش های غیر عادی نسبت به استفاده از یک دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

داروهای قدیمی

داروهای قدیمی را نگهداری نکنید و آنها را دور بریزید.

نکات مهم برای مصرف بی ضرر داروها
مصرف بی ضرر داروها

قطع کردن مصرف

هرگز خود سرانه و بدون اطلاع پزشک مصرف دارو را کم و زیاد نکنید برخی از داروها هرگز نباید حتی خودسرانه قطع شوند چه برسد به آن که دوزشان را زیاد کنید.

مصرف داروی دیگران

بدن هر شخص به بیماری های یکسان واکنش های متفاوتی نشان می دهد. هرگز نمی توانید به دلیل تشابه در علائم بیماری از داروهای فرد یگری استفاده کنید.

مصرف دارو در تاریکی

برای جلوگیری از مصرف اشتباهی داروها، در تاریکی دارو مصرف نکنید.

ظرف داروها

ظرف دارو شناسنامه آن است. هرگز ظروفی که دارو در آن قرار داده شده است را عوض نکنید. این کار باعث می شود مدتی بعد آن را اشتباه مصرف کنید.

سیستماتیک کردن مصرف دارو

اگر در طول روز داروهای متعددی را اسفاده می کنید می توانید سیستمی را ایجاد کنید که نه دوز داروها و نه زمان آنها فراموش شوند. برای این کار ظروفی در بازار وجود دارد که زمان مصرف را نیز یادآوری می کند می توانید از آنها استفاده کنید. این روش نیز می تواند یکی از مهمترین نکات برای مصرف بی ضرر داروها باشد.

نگهدای از دارو ها

به شرایط نگهداری از دارو که بر روی برچسب آنها قید شده و همچنین مدت زمان منقضی شدن آن ها دقت داشته باشید. برخی داروها هم بسیار حساس هستند و هم عمر نسبتا کوتاهی دارند به عنوان مثال قطره های چشم معمولا بیش از یک ماه از تاریخ باز کردن دربشان تاریخ انقضا ندارند.