10 راه موثر و طبیعی برای دفع پشه

تابستان که می رسد، حجمه ای از پشه ها را به دنبال خود می آورد. حتما شما هم نیش خارش دار پشه را تجربه کرده اید. وجود پشه در خانه برای همه غیرقابل تحمل است به خصوص اگر نوزاد یا بچه کوچک در خانه داشته باشید. گزش پشه بر روی پوست لطیف نوزادان معمولا آثار زشت و دردناکی دارد. یکی از راه هایی که اکثر خانواده ها برای دفع پشه مورد استفاده قرار می دهند، استفاده از حشره کش های صنعتی است. درست است که این محصولات قادرند پشه ها را دفع کرده و ما را از گزند نیش آن ها در امان نگه دارند اما حاوی مواد شیمایی هستند که برای بدن، به خصوص برای بدن نوزادان، بسیار خطرناک است. علاوه بر استفاده از حشره کش ها برای دفع پشه روش های طبیعی، خانگی و بدون ضرری نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

روش های بی ضرر دفع پشه

پشه ها پوست ما را سوراخ کرده و از خون ما تغذیه می کنند. این کار باعث می شود ضایعه ای قرمز، متورم و خارش دار در پوستمان ایجاد شود. این عوارض در کودکان بسیار پر رنگ تر و شایع تر است. در ادامه روش هایی را به شما معرفی می کنیم که می توانید به کمک آن ها پشه ها را از خود و محل زندگیتان دور نگه دارید.

اسپری خانگی دفع پشه

فقط چند ثانیه طول می کشد تا مواد زیر را با هم مخلوط کرده و یک جایگزین عالی برای اسپری های شیمایی مضر، جهت دفع پشه ها داشته باشید.

مواد و لوازم مورد نیاز

  • ۳۵۰ گرم عصاره نارون کوهی
  • ۳۰ الی ۵۰ قطره از یکی از روغن های سنبل هندی، سنبل ایرانی، نعناع، اکالیپتوس، ریحان، رزماری، درخت چای، گل شمعدانی، اسطوخودوس و آویشن. اگر از چند نوع از این روغن ها استفاده کنید قدرت اسپری بیشتر خواهد بود.
  • قیف
  • یک ظرف اسپری خالی
  • شیشه خالی برای مخلوط کردن مواد

روش تهیه

قبل از هر چیز مطمئن شوید که خودتان یا اعضای خانواده به این روغن ها حساسیت نداشته باشند. دقت کنید که زمانی که اسپری را می زنید، چشمانتان را ببندید و هرگز آن را مستقیما روی پوست نریزید. عصاره نارون کوهی را با هر کدام از روغن هایی که انتخاب کرده اید در شیشه ریخته و آن ها را خوب تکان دهید. سپس با استفاده از قیف مواد را در اسپری ریخته و محیط را اسپری کنید.

آروماتراپی برای دفع پشه

راه دیگر استفاده از روغن ها مفیدی که در بالا برای دفع پشه معرفی شد، تبخیر آن ها است. شما می توانید هر کدام از این روغن ها را در ظرفی ریخته و آن را روی حرارت ملایم تبخیر کنید. برای این کار یک سه پایه کوچک تهیه کنید. سپس یک کاسه آب و چند قطره روغن انتخابی (استفاده از مخلوط چند روغن بسیار موثر تر است) را روی آن قرار دهید و سپس شمعی را زیر کاسه روشن کنید. با این کار پشه ها ۲ الی ۳ متر از کاسه حاوی روغن دور خواهند شد.

تمیز کردن با اسانس

هنگامی که خانه و به خصوص کف اتاق ها را تمیز می کنید، ۲۰ الی ۴۰ قطره اسانس سنبل هندی (و یا مخلوطی از اسانس گیاهانی که ذکر شد) را به محلول تمیز کننده خود اضافه کنید. شستن کف خانه، به خصوص اطراف در ورودی، با این محلول به دفع پشه کمک خواهد کرد. قبل از تمیز کردن پنجره ها نیز بهتر است ۱۰ قطره اسانس سنبل هندی را به محلول شیشه شور اضافه کنید، خوب تکان دهید و سپس از آن استفاده کنید.

10 راه موثر و طبیعی برای دفع پشه
10 راه موثر و طبیعی برای دفع پشه

پرورش گیاهان دافع پشه

شما می توانید گیاه سنبل هندی را در حیاط خود بکارید تا از شر پشه در امان باشید. این گیاه را می توانید در گلدان در داخل خانه هم نگهداری کنید. به طور کلی سنبل هندی در برابر هوای گرم مقاوم است اما نیاز به آب زیادی دارد. اگر از این گیاه در خارج از خانه نگهداری می کنید، در صورتی که هوا به زیر نقطه انجماد رسید آن را به داخل خانه منتقل کنید. دیگر گیاهانی که برای دفع پشه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • بادرنجبویه (horsemint)
  • گل ابری (flossflowers)
  • گل های جعفری
  • سلنیوم
  • نعناع
  • رزماری
  • اسطوخودوس
  • ریحان
  • سیر

شما همچنین می توانید اسانس گیاهانی مانند سلنیوم، سنبل هندی، بادرنجبویه و اسطوخودوس را به طور مستقیم به پوست بمالید و دافع پشه ها شوید.

روغن چریش

روغن چریش از درخت چریش که بومی هند و یک حشره کش طبیعی است، استخراج می شود. برای درست کردن یک حشره کش طبیعی، روغن چریش و روغن نارگیل را به قسمت مساوی مخلوط کرده و آن را برای دفع پشه بر روی پوست بدنتان بمالید.

تله پشه

چندین نسخه وجود دارد که می توانید به کمک آن ها برای پشه ها تله درست کنید. این دستور ها با موادی مانند آبجو،شکر قهوه ای، مخمر یا صابون مایع اضافه شده به آب، تهیه می شوند. در ادامه روش تهیه یک تله را به شما آموزش می دهیم:

  • یک بطری پلاستیکی را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. هیچکدام از بخش ها را دور نریزید. به هر دو تکه نیاز دارید.
  • ۵۰ گرم شکر قهوه ای یا شکر سفید را با آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را در بطری بریزید.
  • ۱ گرم مخمر خشک را به ترکیب اضافه کنید اما آن را مخلوط کنید. مخمر دی اکسید کربن تولید می کند و وقتی حشرات از دهانه باریک بطری وارد شده و به سرغ محلول قندی می آیند، گازهای CO2 منتشر شده توسط مخمر آن ها را جذب می کند.
  • قسمت بالایی بطری را به شکل وارونه درون قسمت پایینی که محلول را در آن ریختید فرو کرده و محل برش را با نوار چسب کاملا محکم کنید. بهتر است برای جذب پشه ها از نوار چسب مشکی استفاده کنید.
  •  هر تله حدود دو هفته موثر است سپس باید آن ها تعویض کرده و محلول دیگر تهیه کنید.

به تصویر زیر توجه کنید.

10 راه موثر و طبیعی برای دفع پشه
10 راه موثر و طبیعی برای دفع پشه

خوردن سیر

یکی از راه های بسیار موثر برای دفع پشه خوردن سیر است. البته این روش در مطالعات علمی تایید نشده اما امتحانش ضرری ندارد. حتی اگر نتواند پشه را دفع کند می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

پنکه

پشه ها فقط می توانند در هوای معمولی که باد در آن نمی وزد پرواز کنند. شاید به همین دلیل هم فقط در تابستان ها که باد کم است پیدایشان می شود. اگر از پنکه سقفی یا فن استفاده کنید جریان هوای خانه را دوار و گردشی می کنید. این باعث می شود پشه ها دفع شده و نتوانند در اطراف پنکه پرواز کنند.

نگهداری از باغچه و خانه

چند نکته هم وجود دارد که می توان با رعایت آن ها در باغچه، حیاط و خانه پشه ها را دور کرد. این نکات عبارتند از:

  • هر منبع آب راکدی که در حیاط وجود دارد را از بین ببرید. زیرا این مرداب های کوچک محل مناسبی برای پرورش پشه ها هستند.
  • این کار را نه تنها در حیاط بلکه در پشت بام خانه نیز انجام دهید.
  • باغچه را مرتبا هرس کنید و شاخ و برگ اضافه درختان را بچینید. زیرا برگ ها تو در تو و حجیم نیز محل مناسبی برای رشد پشه ها هستند.

مصرف کنندگان آبجو مراقب باشند

بر طبق مطالعات متعدد، تنها ۳۵۰ گرم آبجو می تواند شما را برای پشه ها جذاب تر کند. علت این موضوع هنوز ناشناخته است اما تاثیر آن ها طبق مطالعات علمی ثابت شده است.