علت شیوع لکه های سفید داخل گلو و روی لوزه ها

لکه های سفید داخل گلو معمولا نشانه ای از یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است. اگر شما تکه های سفید رنگی در گلو مشاهده می کنید، احتمالا علائم دیگری نیز دارید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تورم غدد موجود در گردن
  • گلو درد
  • لکه های سفید روی لوزه ها
  • خشکی گلو

اگر لکه های سفید داخل گلو و روی لوزه ها مشاهده کردید باید حتما آن را پیگیری و درمان کنید زیرا ممکن است مشکل جدی در کار باشد. همیشه هم نیازی نیست برای درمان این لکه ها، روش های سخت به کار بگیرید. درمان های طبیعی و خانگی زیادی وجود دارد که می توانند به کاهش لکه های سفید داخل گلو منجر شوند.

علل ایجاد لکه های سفید داخل گلو

لکه های سفید داخل گلو و روی لوزه ها علل مختلفی دارند اما شایع ترین دلایل آن عبارتند از:

گلو درد استرپتوکوکی

یکی از دلایل برای ظهور لکه های سفید داخل گلو عفونت باکتریایی به نام گلو درد استرپتوکوکی است. این عفونت توسط استرپتوکوکها ایجاد می شود. اگر چه گلودرد استرپتوکوکی عمدتا کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در بزرگسالان نیز مشاهده شده است. یکی از نشانه ها این نوع از عفونتف گلو درد است. تنها ۳۰% از کل گلو دردها در کودکان و ۱۰ درصد در بزرگسالان از این نوع می باشد. برخی از علائم دیگر گلودرد استرپتوکوکی عباتند از:

  • درد هنگام بلعیدن آب دهان
  • تب
  • تورم غدد لنفاوی و لوزه ها

دکتر کاتلین معتقد است که اگر علائم سرماخوردگی مانند آبریزش یا انسداد بینی و عطسه دارید به احتمال زیاد گلو درد استرپتوکوکی نخواهید داشت.

درمان

برای درمان گلودرد استرپتوکوکی خفیف تا متوسط راه های زیادی وجود دارد. اما اگر عفونت شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید. گلو درد بسیار حساس است و اگر درمان نشود می تواند عفونت را به سایر نقاط بدن منتقل کند. خطرناکترین عارضه گلودرد استرپتوکوکی تب روماتیسمی است. شما می توانید در کنار درمان های پزشک و داروهای تجویزی او، از درمان های خانگی زیر نیز استفاده کنید:

یکی از درمان های طبیعی برای گلو درد استرپتوکوکی فلفل قرمز است. فلفل قرمز شامل کپسایسین است که خواص ضد باکتریایی ثابت شده دارد. به عنوان مثال، در مطالعه متشر شده در Frontiers in Microbiology بیان شده است که کاپسیسین در برابر باکتری استرپتوکوک موثر بود و می تواند به جلوگیری از انتشار عفونت به بافت های عمیق کمک کند. این ماده همچنین می تواند برای تسکین درد و کاهش التهاب نیز مفید باشد.

برای بهره مندی از خواص فلفل می توانید کرم آن را در منزل تهیه کرده و یا آن را از داروخانه تهیه کنید. برای تهیه کرم فلفل در خانه یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را با مقدار کمی روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید سپس آن را بر روی پوست گلو بمالید. از آنجا که کپسایسین قوی است به خوبی توسط پوست جذب می شود. خوب به یاد داشته باشید که گلو درد استرپتوکوکی بسیار مسری است پس باید مدام دست های خود را بشویید و در زمان سرفه جلو دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانید. همچنین از مصرف ظروف مشترک مانند فنجان، قاشق و چنگال اجتناب کنید.

ورم لوزه

التهاب لوزه می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید داخل گلو شود. التهاب لوزه ها زمانی اتفاق می افتد که لوزه ها (۲ غده لنفاوی واقع در پشت گلو)، آلوده شود. این آلودگی می تواند توسط یک عفونت باکتریایی (مانند باکتری استرپتوکوک) یا یک عفونت ویروسی ایجاد شود. قابل رویت ترین نشانه التهاب لوزه، لکه های سفید بر روی لوزه است. دیگر نشانه های مرتبط با التهاب لوزه عبارتند از:

  • گلو درد
  • تب
  • سردرد
  • سفتی گردن
  • تورم قابل مشاهده لوزه ها

درمان

تشخیص علت التهاب لوزه مهم است چرا که اگر آن ها توسط عفونت جدی باکتریایی ایجاد شود، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد. اگر شما آنتی بیوتیک مصرف می کنید باید مطمئن شوید که باکتری ها سالم روده تان همچنان پا برجا هستند. اگر التهاب لوزه توسط یک ویروس ایجاد شود، درمان های طبیعی زیادی وجود دارد که می تواند به درمان و تسکین علائم کمک کند.

یکی از راه های طبیعی موثر برای درمان التهاب لوزه، غرغره آب نمک است. نصف تا یک قاشق چای خوری نمک را در ۴ تا ۸ اونس آب مخلوط کرده و چندین بار در روز غرغره کنید. همچنین می توانید چای گیاه خال گل را امتحان کنید. گیاه خال گل یا اکیناسه را با زنجبیل در آب داغ ریخته و تا زمان سرد شدن آن صبر کنید سپس با مقداری آب لیمو تازه و عسل آن را میل کنید. این نوشیدنی را ۲ الی ۳ بار در روز مصرف کنید. همه این مواد می توانند به از بین بردن التهاب لوزه ها کمک کنند.

علت شیوع لکه های سفید داخل گلو و روی لوزه ها
علت شیوع لکه های سفید داخل گلو و روی لوزه ها

سنگ لوزه

بیماری مرتبط دیگری در لوزه های که موجب ایجاد لکه های سفید داخل گلو می شود tonsilloliths نام دارد. این بیماری به سنگ لوزه نیز معروف است. سنگ لوزه لکه های سفیدی را پشت گلو و روی لوزه ها ایجاد می کند. Tonsilloliths هنگامی که باقی مانده موادی مانند باکتری، مخاط، مواد غذایی و سلولهای مرده پوست در داخل و اطراف لوزه گیر کرده باشند ایجاد می شود. این باقی مانده ها به مرور زمان آهکی شده و لکه های سفید داخل گلو را تشکیل می دهند. این سنگ ها و لکه بسته به اندازه می توانند پشت گلو را تحریک کنند. برخی از افراد نیز سنگ لوزه دارند اما نمی توانند آن ها را ببینند.

یکی از علائم شایع سنگ لوزه بوی بد دهان است. یک مطالعه که در مجله British Dental منتشر شده نشان داد که ۷۵ درصد از افراد مبتلا به بوی بد دهان، سنگ لوزه نیز دارند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد سنگ لوزه، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این به معنی مسواک زدن دندان ها و زبان حداقل دو بار در روز و استفاده منظم از نخ دندان می باشد. این اقدامات می توانند کمک کنند تا باقی مانده ها تشکیل باکتری ندهند.

درمان

اگر شما سنگ لوزه دارید راهای طبیعی و خانگی زیادی برای درمان پیش روی شماست. گاهی اوقات، فقط غرغره آب نمک برای کمک به بیرون راندن سنگ ها کافی است. استفاده از مسواک آغشته به آب نمک بر روی لوزه ها نیز می تواند در از بین بردن این مواد کمک کند.

برفک دهان

برفک دهان معمولا نتیجه عفونت قارچی است. این بیماری زمانی که تعادل باکتری های خوب بدن به هم می خورد ایجاد می شود و هر چه شرایط عدم تعادل بدتر شود عفونت نیز بیشتر رشد می کند. برفک دهان می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید داخل گلو ، زبان، لوزه ها و سقف دهان شود به طوری که حس می کنید در دهانتان پنبه وجود دارد. متخصصان کلینیک مایو گزارش می دهند که یکی از شایع ترین دلایل برفک دهان مصرف آنتی بیوتیک است، زیرا این داروها تعادل باکتری در بدن شما را به هم می زنند.

درمان

اگر مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستید باید در کنار آن از پروبیوتیک ها نیز استفاده کنید. پروبیوتیک ها موجب می شوند تعادل باکتری های دستگاه گوارش به حالت اولیه باز گردد و از شیوع برفک دهان جلوگیری شود. یک مطالعه که در مجله Critical Care Medicine منتشر شده نشان داد که پروبیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت کاندیدا در کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، مفید است.

شما همچنین می توانید از غذاهای تخمیری برای افزایش باکتری های خوب روده و بهبود سلامت دستگاه گوارش، قلب، عروق و سیستم ایمنی بدن استفاده کنید. یکی دیگر از گزینه ها برای درمان برفک دهان روغن نارگیل است به دلیل آن که خواص ضد قارچی دارد. مقداری از روغن نارگیل را در دهان بچرخانید و پس از چند دقیقه آن را از دهان خارج کنید. یا به طور مستقیم از این روغن برای پخت و پز استفاده کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

سفید شدن زبان و گلو درد ؛ علل و روش های درمان

همه چیز درباره گلو درد

چند راه برای تسکین گلو درد

بهترین درمان طبیعی برای گلودرد استرپتوکوکی

[/quote]

مونونوکلئوز

مونونوکلئوز یک بیماری عفونی ناشی از یک ویروس (ویروس اپشتین بار یا EBV) است و بیماری جدی نیست، اما می تواند فعالیت های روزانه یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت معمولا فرد احساس خستگی، درد عضلات، سردرد و بی اشتهایی دارد. مونونوکلئوز همچنین می تواند لکه های سفید داخل گلو ایجاد کند.

مونونوکلئوز یک بیماری بسیار مسری است و به طور عمده کودکان و نوجوانان را مبتلا می کند. اما در بزرگسالی آنتی بادی بر علیه مونونوکلئوز در بدن ایجاد می شود که از ابتلا دوباره آنها جلوگیری می کند. مونونوکلئوز به طور کلی توسط بزاق گسترش و شیوع پیدا می کند. یکی از نشانه های مونونوکلئوز گلو درد است، که اغلب با لکه های سفید داخل گلو و لوزه ها (شبیه به علائم گلو درد استرپتوکوکی) همراه می باشد. سایر علائم این بیماری تب، تورم غدد لنفاوی، سردرد و خستگی است.

دکتر گرگوری تامپسون می گوید که یکی از عوارض مونونوکلئوز بزرگ شدن طحال است. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب به طحال، توصیه می شود که افراد مبتلا به این بیماری از بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش اجتناب کنند.

درمان

اگر به مونونوکلئوز مبتلا هستید بهترین درمان نوشیدن مقدار زیادی مایعات است. اگر گلو درد هم دارید می توانید از درمان های خانگی گلو درد هم به صورت توآما استفاده کنید.

لکوپلاکیا

لکوپلاکیا یک بیماری نادر است که می تواند لکه های سفید داخل گلو و دهان ایجاد کند. لکوپلاکیا خفیف یک بیماری خطرناک محسوب نمی شوند و معمولا به خودی خود درمان می شود. با این حال، در موارد نادر، موارد جدی تر آن به سرطان دهان ارتباط دارد. این بیماری در بین افرادی که سیگار می کشند و یا تنباکو می جوند، رایج است. هر چند لکوپلاکیا می تواند با هر محرک دیگر دهان نیز ایجاد شود.

لکوپلاکیا گاهی اوقات می تواند از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) ایجاد شود. ریفلاکس، بیماری است که در آن اسید از معده بیرون می آید و به مری وارد می شود. علائم شایع GERD سوزش سر دل یا سوءهاضمه است. نتایج مطالعات منتشر شده در Medscape General Medicine ارتباط بین ریفلاکس معده با لکوپلاکیا را توجیح می کند.

درمان

دکتر مایکل فریدمن، جراح دندان  توصیه می کند برای از بین بردن التهاب و لکه های سفید داخل گلو ناشی از لکوپلاکیا، باید منبع ایجاد آن را از بین برد. به عنوان مثال اگر سیگار کشیدن موجب ایجاد آن شده، باید آن را ترک کرد. این پزشک معتقد است از گلوی افراد مبتلا باید نمونه برداری شود تا از خفیف بودن این بیماری اطمینان حاصل گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به محض مشاهده تب بیش از ۱۰۱ درجه فارنهایت و سایر نشانه های گلو درد، باید به پزشک مراجعه کنید. حضور تب می تواند عفونت باکتریایی را نشان دهد که باید با آنتی بیوتیک درمان شود. در موارد شدید، گلودرد استرپتوکوکی می تواند عفونت را در مناطقی غیر از گلو ایجاد کند. مثلا عفونت گوش و در موارد جدی تر عفونت خون، عفونت هایی هستند که به این دلیل ایجاد می شوند.

گلو درد می تواند باعث التهاب در بدن و شدید شدن سایر بیماری ها شود. به همین دلیل مهم است که برای درمان و تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید. یادتان نرود که آنتی بیوتیک ها دیگر علل درد گلو را درمان نمی کنند و فقط در مورد عفونت های باکتریایی موثرند. بنابراین اگر بیش از دو روز است که انتی بیوتیک استفاده می کنید اما حالتان بهتر نشده، با پزشک خود تماس بگیرند.