بهترین راه های طبیعی برای از بین بردن گرفتگی عضلانی در قاعدگی

برای بسیاری از زنان، گرفتگی های عضلانی در قاعدگی یک مصیبت دردناک ماهانه می باشد. نشانه هایی مانند نفخ و حالت تهوع می تواند باعث ناراحتی شما گردد و گرفتگی عضلانی دوره پریود را بدتر کند. اما شما تنها نیستید. بیش از نیمی از زنانی که قاعده می شوند برای یک تا دو روز در طول دوره قاعدگی خود درد را تجربه می کنند. در این مقاله به شماری از درمان های خانگی طبیعی و تغییر در شیوه زندگی که می تواند به تسکین گرفتگی عضلانی در قاعدگی کمک کند، می پردازیم.

چه عواملی باعث گرفتگی عضلانی در قاعدگی می گردد؟

در هر ماه، بدن شما پوشش داخلی رحم را برای تغذیه جنین در حال رشد می سازد. اگر شما باردار نشوید، بدن شما آن پوشش را به عنوان یک خون ریزی ماهانه خارج می کند. و در حالی که دوره قاعدگی می تواند در طول و میزان خون ریزی متفاوت باشد، آن ها هم چنین می توانند دردناک و همراه با گرفتگی های شدید (اصطلاح پزشکی این مورد دیسمنوره است) باشند. گرفتگی های قاعدگی دردناک، معمولا در میان نوجوانان و زنان جوان تر، با مواد چربی به نام پروستاگلاندین ها که مانند هورمون ها باعث انقباض رحم می گردند، تحت تاثیر قرار می گیرند. این ها همان مواد شیمیایی هستند که باعث القاء زایمان می شوند. هر چقدر بدن شما پروستاگلاندین بیشتری تولید کند، گرفتگی عضلانی در قاعدگی بدتر می شوند. این دیسمنوره اولیه نامیده می شود. زنان مسن تر که از بیماری های زمینه ای مانند فیبروئیدهای رحمی، آندومتریوز یا بیماریهای التهابی لگن (PID) رنج می برند نیز به احتمال بیشتری دچار درد و گرفتگی عضلانی دوره قاعدگی می شوند. این گرفتگی دوره، دیسمنوره ثانویه نامیده می شود. خوشبختانه، داروهای خانگی برای از بین بردن و حتی جلوگیری از گرفتگی دردناک قاعدگی وجود دارد.

علائم دوره های قاعدگی دردناک

علائم دوره های دردناک می تواند شامل هر یک از علائم زیر باشند:

  • گرفتگی عضلات شکم با درد کمر
  • نشانه های دستگاه گوارش (GI) مانند تهوع، اسهال یا استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه
  • جریان قاعدگی سنگین

درمان های خانگی برای تسکین گرفتگی عضلانی در قاعدگی

چندین درمان خانگی برای تسکین درد ناشی از گرفتگی های قاعدگی و علائم دیگر وجود دارد. آن ها از تغییرات سبک زندگی تا روش های دیگر که بر از بین بردن درد پریود تمرکز می کنند، مانند مکمل های طبیعی و مسکن های طبیعی، گسترده می باشند. بیایید با هم نگاهی به برخی از درمان های طبیعی برای کاهش درد شدید دوره قاعدگی بیاندازیم.

رژیم غذایی سالم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در بیش از ۳۰۰ واکنش در بدن ایفا می کند و هم چنین ممکن است به از بین بردن گرفتگی های قاعدگی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که منیزیم موثر تر از دارونما برای درد پریود بود. یکی دیگر از یافته های مهم از این مطالعه این بود که مصرف منیزیم نیاز به دارو اضافی را کاهش می دهد. علاوه بر غذاهای غنی از منیزیم، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه به خوردن غذاهای با کلسیم بالا و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند انواع توت ها برای کمک به تسکین گرفتگی عضلانی در قاعدگی می کند. شما هم چنین باید از غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی و حبوبات استفاده کنید. اجتناب از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده مثل نان سفید و ماکارونی ممکن است سبب تسکین بیشتر گرفتگی قاعدگی گردد. یک رژیم غذایی سالم نیز ممکن است به کاهش علائم دیگر، مانند تهوع، که اغلب همراه با گرفتگی دردناک می باشد، کمک کند.

ویتامین D

ویتامین D می تواند یک درمان موثر برای کاهش انقباضات دردناک رحمی باشد. یک مطالعه که در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است به بررسی اثر مکمل ویتامین D3 بر روی زنانی که قبل از شروع چرخه قاعدگی خود، دچار دردهای اولیه می شدند، پرداخت و دریافت که  زنانی که ویتامین D3 دریافت کردند کاهش قابل توجهی در گرفتگی عضلانی دوره قاعدگی را تجربه کردند. این پژوهش گران افزودند که استفاده از مکمل ویتامین D به زنان اجازه داد تا میزان مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) را کاهش دهند.

روغن ماهی و ویتامین B1

مواد مغذی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است گرفتگی دردناک قاعدگی را کاهش دهد. مکمل هایی مانند روغن ماهی و ویتامین B1 می تواند به تسکین گرفتگی دردناک قاعدگی بدون دارو، کمک کند. یک مطالعه که در مجله جهانی بهداشت منتشر شده اثرات مصرف روزانه مکمل ویتامین B1، کپسول روغن ماهی، و ترکیب این دو، را مورد مطالعه قرار داد. محققان دریافتند که هر سه گروه در هنگام مصرف هر کدام از مکمل ها و یا ترکیبی از این دو، درد با شدت کمتری را در دوران قاعدگی تجربه می کنند. یک مزیت دیگر کاهش در طول دوره درد است که بیشتر با مصرف ویتامین B1 محقق می شد.

دیگر مکمل های گیاهی برای تسکین درد پریود

چندین مکمل گیاهی دیگر مانند کوهوش سیاه ، گیاه پنج انگشت، بداغ جنگلی و روغن گل مغربی نیز ممکن است سبب کاهش درد گرفتگی عضلانی در قاعدگی و دیگر نشانه های مرتبط با دوره قاعدگی گردند. با این حال، عاقلانه است قبل از مصرف برخی از این مکمل ها احتیاط را رعایت کنیم. برای مثال کوهوش سیاه، خطر مسمومیت کبدی ایجاد می کند و می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. گیاهان دیگر مانند روغن گل مغربی می تواند تداخلات جدی با داروهای دیگر مانند رقیق کننده های خون، داشته باشد. برخی از مکمل های دیگر که اثرات مثبت بر روی درد پریود نشان دادند، دارای خواص استروژنی مانند می باشد. با این حال، این ویژگی مشترک خطر تداخلات جدی برای زنان مبتلا به سرطان مرتبط با هورمون و یا در درمان جای گزینی هورمون، دارند.

ورزش

در حالی که ممکن است این موضوع چیزی نباشد که بخواهید آن را در نظر بگیرید، ورزش ممکن است باعث تسکین درد قاعدگی شود. وقتی شما ورزش می کنید، بدن اندورفین آزاد می کند، و باعث ایجاد  حالت سرخوشی “runner’s high” می گردد. دکتر اسمیت هانداری در WebMD توضیح می دهد که اندورفین مانند مسکن هایی مثل آسپرین عمل می کنند. دلیل آن این است که اندورفین مغز را با یک روش مشابه تحت تاثیر قرار می دهد. اندورفین هم چنین می تواند با دیگر نشانه های مرتبط با قاعدگی از جمله افسردگی و عزت نفس پایین کمک کند. هم چنین ممکن است استرس را که می تواند در طول دوره قاعدگی شما، بدتر شود را کاهش دهد. مجله خانواده و بهداشت باروری گزارش می دهد که هر دو ورزش های هوازی و حرکات کششی می توانند به دوره های دردناک کمک کنند. ورزش هم چنین می تواند سبب حواس پرتی برای فراموشی ناراحتی شود.

بهترین راه های طبیعی برای از بین بردن گرفتگی عضلانی در قاعدگی
بهترین راه های طبیعی برای از بین بردن گرفتگی عضلانی در قاعدگی

تمرکز حواس و آرامش

شیوه های تمرکز حواس می تواند یک راه طبیعی موثر برای کمک به کاهش درد گرفتگی عضلانی در قاعدگی باشد. مانند منیزیم، یک مطالعه توسط مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست انجام شد که محققان دریافتند که شیوه های تمرکز حواس می تواند به رفع درد کمک کنند. با استفاده از اسکن های مغزی، دکتر فاضل زیدان، توضیح داد که مغز به طور متفاوتی به مدیتیشن تمرکز حواس، پاسخ می دهد. هنگامی که شما مدیتیشن انجام می دهید، این عمل نواحی از مغز که در ارتباط با کنترل خود بر روی درد می باشد را فعال می کند. محققان دریافتند که مدیتیشن سبب کاهش شدت درد و درک ناخوشنودی آن می گردد. در مطالعه دیگری که توسط مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست انجام شد، محققان دریافتند که مدیتیشن با تمرکز حواس ادراک شرکت کنندگان از درد را تا ۲۴ درصد کاهش می دهد. اثرات مانند یک داروی درد مخدر عمل کرده است.

روغن های ضروری ( اسانس )

اسانس خاص می تواند مانند تکنیک های تمرکز حواس عمل کرده و به شما کمک کند درد همراه با گرفتگی قاعدگی تسکین یابد.

یک مطالعه که در مجله جایگزین و مکمل پزشکی منتشر شده به بررسی اثر ترکیبی اسطوخودوس، مریم گلی و اسانس رز بر روی درد پریود پرداخت. محققان از نسبت رقیق شده ۲:۱:۱ در روغن بادام استفاده کردند. شرکت کنندگانی که یک ماساژ شکم با مخلوطی از روغن های ضروری دریافت کردند از کاهش قابل توجهی در شدت گرفتگی های قاعدگی برخوردار شدند. بر طبق نظر مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، اسطوخودوس می تواند استرس و اضطراب که شما در زمان دوره های دردناک دارید را از بین ببرد. هم چنین ممکن است به کنترل درد کمک کند. یک مطالعه منتشر شده نشان داد که بیماران با استفاده از اسانس اسطوخودوس بعد از عمل جراحی بیوپسی پستان رضایت بیشتری از کنترل درد را تجربه کردند.

حرارت موضعی

راه دیگر برای مدیریت گرفتگی دردناک، استفاده از حرارت موضعی بر روی شکم می باشد. دوش آب گرم یا حمام به علاوه کیسه آب گرم و یا کمپرس گرم می تواند تسکین دهنده درد ناشی از پریود باشد. شما حتی ممکن است بخواهید از نوشیدنی های گرم مانند چای داغ برای این که شما را از درون گرم کند استفاده کنید. بررسی که در BMJ Clinical Evidence منتشر شد نشان داد که حرارت موضعی به میزان ایبوپروفن در درمان درد میگرن، موثر بوده است. یک مطالعه منتشر شده  مبتنی بر شواهد نشان می دهد که استفاده از یک پد گرم در حالی که ایبوپروفن نیز مصرف شد به همان میزان که پد گرم به تنهایی استفاده شد برای تسکین گرفتگی های قاعدگی موثر بوده است.

مسکن های طبیعی

ایبوپروفن یکی از چندین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می باشد که برای تسکین درد گرفتگی عضلانی در قاعدگی پیشنهاد شده است. مزیت ایبوپروفن این است که می تواند تولید پروستاگلاندین که سبب افزایش شدت گرفتگی دردناک می شود را، کاهش دهد. یک مطالعه که در مجله آمریکایی پزشکی منتشر شده نشان می دهد که ایبوپروفن آزاد سازی پروستاگلاندین را کاهش می دهد و سبب تسکین درد قاعدگی می شود. در عین حال که این دارو موثر است، با خطر عوارض جانبی همراه می باشد. برخی از این عوارض بر طبق نظر متخصصان کلینیک مایو درد شکمی و گرفتگی عضلانی، می باشد. با این حال، شما می توانید مسکن های طبیعی برای تسکین درد دوره خود را انتخاب کنید. برخی از این مسکن های طبیعی مانند زنجبیل و زردچوبه ممکن است در حال حاضر در کمد آشپزخانه شما موجود باشند.

طب سوزنی و طب فشاری

طب سوزنی می تواند به شما کمک کند به طور طبیعی از گرفتگی های قاعدگی خلاص شوید. مقاله ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده شواهد در دسترس موجود در حمایت از استفاده از طب سوزنی و طب فشاری برای درمان گرفتگی های دوره قاعدگی را مورد بررسی قرار داد. مشخص شد که هر دو طب سوزنی و طب فشاری می تواند درد پریود را کاهش دهد، با این حال انجام آزمایشات بیشتر مورد نیاز است.

چه هنگامی نیاز است که در زمان گرفتگی عضلانی در قاعدگی به پزشک مراجعه شود؟

اگر شما هیچ تسکینی در علایم دوره دردناک نداشته اید و یا مدت زمان زیادی است که درد می کشید، شما باید با دکتر خود مشورت کنید. دیسمنوره ثانویه ممکن است علت ریشه ای دوره های دردناک شما باشد. هم چنین قبل از مصرف هر گونه مکمل جدید، با دکتر خود صحبت کنید به خصوص اگر شما یک بیماری دارید و یا هم زمان از داروهای دیگر استفاده می کنید. خوشبختانه شما گزینه های بسیاری برای تسکین درد پریود خود دارید. گرفتگی های قاعدگی لازم نیست روز شما را خراب کنند. تغییر در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش مزایای درمانی بیشتری را فراهم می کنند.