روش های طبیعی و ساده برای افزایش رشد ریش و سیبیل

ریش ویژگی نمادین مردانگی، قدرت، رهبری یا حکمت است. به همین دلیل است که داشتن ریش پرپشت برای بسیاری از مردان، حتی امروزه، یک امر ضروری است. مردان به محض این که وارد سن نوجوانی می شوند، تمایل دارند تا ریش و سیبیلشان پر پشت شود. اما برای بسیاری از افراد افزایش رشد ریش و سیبیل یک رویاست. برای این افراد خبر خوبی داریم. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با روش های ساده و موثری برای افزایش رشد ریش و سیبیل آشنا شوید.

عوامل متعددی بر رشد و کیفیت موی صورت شما اثر می گذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ژنتیک
  • هورمون ها
  • مشکلات بهداشتی خاص
  • قومیت
  • تغذیه
  • مصرف داروهای خاص

در حالی که شما نمی توانید ژنتیک و یا قومیت خود را تغییر دهید، اما اقداماتی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید ریش و سیبیلی قوی تر، پرپشت تر و ضخیم تری داشته باشید.

داشتن یک ریش خوب مانند موی سر، نیاز به مراقبت مناسب دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که پرپشت شدن ریش طول می کشد و نیاز به اراده قوی برای مقاومت در برابر تمایل به تراشیدن آن دارد.

افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی

اجتناب از تراشیدن ریش

افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی
افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی

اولین و ساده ترین راه برای زیاد شدن موی صورت، اجتناب از تراشیدن آن است. کافی است که چند روز صبر کنید، سپس از روش های مراقبت ویژه ای که در ادامه یادآور می شویم برای افزایش رشد ریش و سیبیل استفاده کنید.

رشد ریش تعهد می خواهد. شما باید به مدت چهار تا شش هفته صورت خود را اصلاح نکنید و به مو اجازه رشد دهید. ریش پس از شش هفته، زمانی که کامل رشد کرده است، شروع به پرپشت شدن می کند. ابتدا باید اجازه دهید که ریشتان حداقل ۱ یا ۱½ اینچ رشد کند سپس از سایر تکنیک ها استفاده کنید.

زمانی که ریشتان تمام صورت را پوشاند وقت آن رسیده که آن را پیرایش کرده و به فرم دلخواه درآورید.

شستشو منظم صورت

درست مثل موها، ریش ها نیز نیاز به شستشو و توجه خاصی دارند. موی صورت خود را با استفاده از محلول شستشو دهنده ملایم صورت و آب گرم دو بار در روز بشویید. این کار باعث رشد مو می شود.

همچنین، دو تا سه بار در هفته از یک شامپوی ملایم روی ریش استفاده کنید تا ذرات مواد غذایی و سایر آلودگی ها که به ریش چسبیده اند پاک شوند. پس از شامپو، از نرم کننده نیز استفاده کنید تا موهایتان را قوی نگه دارد و ظاهر آن ها را پر و ضخیم نشان دهد.

ماساژ صورت

افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی
افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی

برای تحریک رشد موی صورت خود، ماساژ منظم پوست این نواحی ضروری است.

ماساژ صورت گردش خون را به این منطقه بهبود می بخشد و کمک می کند که مواد مغذی به فولیکول های مو برسد و رشد آن ها را سریع تر کند. این کار ظاهر ریش را پر تر از حالت عادی می کند. برای تهیه روغن ماساژ، به روش زیر عمل کنید:

  • ۱ قاشق غذا خوری از هر یک از روغن های زیتون، جوجوبا و بادام شیرین را مخلوط کنید.
  • ۵ تا ۷ قطره اسانس اکالیپتوس به آن اضافه کنید.
  • می توانید از مخلوطی از ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون و چند قطره روغن اوکالیپتوس استفاده کنید.

ماساژ صورت را نیز به صورت زیر انجام دهید:

  • روغن را چند دقیقه در مایکروویو گرم کنید.
  • مقداری از این روغن را روی کف دست بریزید.
  • آن را کاملا روی ریش بمالید.
  • به آرامی با حرکت دایره ای به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ را ادامه دهید.
  • روغن را با استفاده از آب بشویید.
  • این کار را دو بار در روز انجام دهید.

ورزش

ورزش کردن یکی دیگر از راه های موثر برای افزایش رشد ریش و سیبیل است. ورزش، گردش خون را بهبود می بخشد. به این معنی است که پروتئین ها و ویتامین های بیشتری به فولیکول های مو می رسند.

ورزش همچنین به شما کمک می کند تا وزن زیادی بدن را کاهش دهید و افزایش تستوسترون را تجربه کنید. تمرینات وزنه برداری و تمرینات شدید هوازی باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن می شوند.

هورمون مردانه تستوسترون باعث ایجاد فولیکول های مو در صورت می شود و ریش را ضخیم تر و رشد آن را بیشتر می کند. علاوه بر این، ورزش به شما کمک می کند تا سلامت کلی بدن خود را بهبود بخشید.

  • حداقل ۵ روز در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت ورزش کنید.

مدیریت سطح استرس

افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی
افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی

استرس بیش از حد می تواند بر روی رشد موی صورت و سر شما تأثیر بگذارد. هنگامی که تحت فشار استرس مزمن هستید، سطح هورمون مردانه در بدنتان کم می شود. استرس منجر به افزایش هورمون استرس کورتیزول در بدن شده و می تواند تاثیر منفی روی سطح تستوسترون داشته باشد.

علاوه بر این، استرس باعث تنگ شدن رگ های خونی می شود و به این ترتیب مواد غذایی کمتری به ریشه  موها می رسد. بنابراین، برای افزایش رشد ریش و سیبیل باید سطح استرس خود را مدیریت کنید. برای رسیدن به نتایج بهتر، از طریق مراقبه و یوگا، این کار را انجام دهید.

استراحت و خواب کافی

هنگامی که بدن شما با بی خوابی مواجه می شود و خسته است، رشد مو تحت تاثیر قرار می گیرد. بدن سالم به خواب مناسب نیاز دارد تا سطح تستوسترون در آن متعادل شود. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله American Medical Association منتشر شده گزارش می دهد که اگر شما روزانه ۵ ساعت یا کمتر بخوابید، سطح تستوسترون بدنتان تا ۱۵ درصد کمتر می شود.

بنابراین، سعی کنید حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا بدنتان تستوسترون را بازسازی کند و رشد موهای صورت را افزایش دهد. خواب کمک می کند تا سطح استرس خود را تحت کنترل نگه دارید.

بهبود رژیم غذایی

مراقبت از بدن با خوردن غذاهای مفید و سالم، راه دیگری برای افزایش رشد ریش و سیبیل است.

از آن جا که مو به طور عمده از پروتئین تشکیل شده است، باید مواد غذایی حاوی پروتئین را در رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین، پروتئین تولید تستوسترون را افزایش می دهد و ریش را لوکس و ضخیم تر می کند. شما می توانید پروتئین خوب را با خوردن ماهی های چرب و گوشت گاو وارد بدن کنید.

علاوه بر این، باید از ویتامین های زیر در رژیم روزانه خود نیز استفاده کنید. این ویتامین ها رشد مو را سریع تر می کنند:

  • ویتامین A
  • ویتامین B
  • ویتامین C
  • ویتامین E

سبزیجات دارای برگ سبز (مانند اسفناج، کلم و کلم بروکلی) و همچنین میوه ها منبع خوبی از ویتامین هستند. ضمن این که باید سعی کنید میزان مصرف چربی های سالم و اشباع نشده خود را افزایش دهید. بنابراین آجیل، ماهی و تخم مرغ بیشتری بخورید. روی، منیزیم و ویتامین D نیز نقش مهمی در افزایش رشد ریش و سیبیل دارند.

در عین حال، از مصرف غذاهای دارای قند بالا اجتناب کنید. زیرا این غذاها حاوی مواد مغذی نیستند و موها را ضعیف و شکننده می کنند.

مصرف مکمل های بیوتین

افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی
افزایش رشد ریش و سیبیل به کمک روش های طبیعی

بیوتین (ویتامین B7) برای رشد مو بسیار مفید است. این ویتامین نه تنها بر رشد مو تاثیر می گذارد، بلکه در سلامت پوست و ناخن نیز نقش دارد. می توانید بیوتین طبیعی را با مصرف آجیل و زرده تخم مرغ وارد بدن کنید. اما بهتر است برای به دست آوردن حداکثر مزایای این ویتامین در رشد مو از مکمل آن استفاده کنید.

هر روز ۲٫۵ میلی گرم بیوتین مصرف کنید تا ریش شما سریعتر رشد کند. در نظر داشته باشید که این نتایج را فقط در صورتی دریافت می کنید که به طور پیوسته مکمل استفاده کنید و زمان زیادی را به این کار اختصاص دهید. قبل از مصرف مکمل ها همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کنترل خارش

علاوه بر ظاهر بی نظیری که ریش های بلند به شما می دهند، مشکل تحریک کننده ای که احتمال بروز آن وجود دارد، خارش صورت است. موهای تازه رشد کرده پوست را تحریک کرده و باعث خارش مکرر، به ویژه در روزهای اولیه رشد ریش می شوند. خارش می تواند نشان دهد که پوست زیر ریش شما خشک است.

برای از بین بردن خارش پوست، آن را با کمی روغن گیاهی چرب کنید. شما می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید تا پوستتان را تسکین دهید و خارش را کم کنید. برای افزایش کارایی آن، چند قطره روغن اسطوخودوس یا روغن درخت چای را در روغن پایه مورد نظر اضافه کنید و سپس آن را روی پوست بمالید. می توانید کرم هیدروکورتیزون را نیز روی پوست صورت استفاده کنید.

علاوه بر این، پوست خود را یک بار در هفته لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست که منافذ را مسدود کرده اند برطرف شده و رشد مو  تحریک شود. برای تمیز کردن، ابتدا صورت خود را مرطوب کنید. سپس با استفاده از یک برس متوسط ​​غوطه ور شده در پاک کننده ملایم به آرامی زیر ریش را پاک کنید تا از سلول های مرده پوست خلاص شوید.

در طول روز، مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست از داخل مرطوب شود.

ترک سیگار

سیگار می تواند منجر به کاهش رشد مو شود. نیکوتین در سیگار موجب کاهش جریان خون شده و به این ترتیب بر رشد مو اثر می گذارد. با کاهش گردش خون، جریان خون مویرگی که به ریشه موها می رسد کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث کاهش میزان مواد مغذی وارده به فولیکول های مو می شود.

علاوه بر این، سیگار حاوی چندین ماده شیمیایی مضر است که می توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شده و بر رشد مو و رنگدانه آن ها تاثیر بگذارند.

سایر نکات برای افزایش رشد ریش و سیبیل

  • این نکته که تراشیدن مداوم مو صورت باعث رشد سریع تر می شود غلط است و هیچ مطالعه علمی از این فرضیه حمایت نمی کند.
  • به طور مرتب انتهای ریش های بلند شده را برای جلوگیری از ایجاد موخوره کوتاه کنید.
  • سعی کنید تا می توانید از رشد مو زیر پوستی جلوگیری کنید.
  • یادتان نرود که ژنتیک شما ممکن است با ژنتیک دیگر افراد تفاوت داشته باشد. بنابراین ممکن است حتی پس از انجام اقدامات بالا، ریشی که روی صورت شما رشد می کند مانند ریشی نباشد که بر روی صورت همسالانتان شاهد آن هستید.