بیماری های شریانی می توانند جریان خون طبیعی را کاهش دهد و عملکرد شریان را مختل کند. این بیماری ها علت شایع گردش خون ضعیف هستند. افرادی که مصرف خوراکی نسبتا بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله برخی از ویتامین ها را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه ها، سبزیجات و دانه های جامد را در دستور کار خود قرار می دهند، ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مواجه شوند. علاوه بر این، ثابت شده است که مصرف دوزهای زیاد ویتامین های گروه B از قبیل اسید فولیک و نیاسین برای درمان گردش خون ضعیف با کمک ویتامین و بهبود عملکرد شریانی و جریان خون مفید است. با این حال، این روش باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

در ادامه این مطلب پیام سلامت به شما خواهیم گفت که روش درمان گردش خون ضعیف با کمک ویتامین ها چیست و چه ویتامین هایی برای این بیماری مناسب است.

درمان گردش خون ضعیف با کمک ویتامین

علل ضعف در گردش خون

یکی از شایع ترین علل گردش خون ضعیف انقباض پلاک چربی و دژنراتیو در دیواره های شریانی است که می تواند منجر به تنگ شدن شریان و نوعی بیماری شریانی به نام آترواسکلروز شود. آترواسکلروز در شریان های قلب می تواند منجر به سکته قلبی شود. این بیماری در شریان های گردن که مغز را تغذیه می کنند، ممکن است به بیماری مغزی و سکته مغزی منجر شود. بیماری شریان محیطی باعث گردش خون ضعیف در مناطق غیر قلبی و غیر مغزی می شود. دیابت و ناهنجاری های متابولیسم در چربی و قند، عوامل خطر ابتلا به آترواسکلروز هستند. یکی از مکانیزم های ظاهری برای بیماری شریان، استرس اکسیداتیو می باشد. این استرس شامل تشکیل ترکیباتی مانند رادیکال های آزاد و چربی های اکسید شده در دیواره های شریان است.

ویتامین های آنتی اکسیدانی

ویتامین C و E، و همچنین آلفا و بتا کاروتن، ویتامین های آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به کاهش استرس اکسیداتیو در دیواره های شریانی کمک کنند. مطالعات بالینی اثرات مصرف مکمل ویتامین های آنتی اکسیدانی بر بیماری های شریانی را نشان داده است. به عنوان مثال، بر اساس مطالعه منتشر شده در شماره ۲۵ فوریه سال ۲۰۰۳ مجله Circulation، مصرف ۲۷۲ واحد ویتامین E به همراه ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C به مدت ۶ سال، باعث کاهش رشد پلاک در شریان های کاروتید می شود. همچنین مطالعه منتشر شده در شماره ۱۸ فوریه سال ۲۰۰۴ در Journal of the American College of Cardiology نشان داد که مصرف مکمل غذایی حاوی ۸۰۰ میلی گرم ویتامین E و ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C به صورت روزانه به مدت ۶ ماه به بهبود عملکرد شریانی افراد مبتلا به آترواسکلروز منجر می شود. به گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا، رعایت رژیم غذایی حاوی ویتامین های آنتی اکسیدانی، اثربخشی قابل توجهی بر روی کاهش خطر مرگ ناشی از حمله قلبی و سکته مغزی نداشته است.

درمان گردش خون ضعیف با کمک ویتامین ها
درمان گردش خون ضعیف با کمک ویتامین ها

اسید فولیک

بیماری شریانی می تواند انعطاف پذیری شریان ها را کاهش داده و توانایی گسترش آن ها را برای افزایش جریان خون کاهش دهد. مطالعات تجربی انجام شده بر روی بافت های کشت شده خارج از بدن نشان می دهد که اسید فولیک، در پاسخ به افزایش جریان خون، باعث افزایش تولید اکسید نیتریک می شود. اکسید نیتریک ترکیبی است که به تقویت جریان شریان ها کمک می کند. اسید فولیک همچنین ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو بافت شریانی مرتبط با آترواسکلروز کمک کند. تجزیه و تحلیل ۱۴ مطالعه بالینی که در شماره سپتامبر سال ۲۰۰۷ مجله The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، نشان داد که مصرف ۵ تا ۱۰ گرم اسید فولیک در روز حداقل به مدت ۴ هفته ممکن است عملکرد اتساع عروق را بهبود بخشد.

نیاسین

دوزهای نسبتا بالای نیاسین و یا ویتامین B3 نیز برای درمان بیماری شریانی مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه ای که در شماره ۳ نوامبر سال ۲۰۰۹ در مجله American College of Cardiology منتشر شد گزارش داد که مصرف روزانه ۲ گرم نیاسین به مدت ۱۲ ماه سبب کاهش تشکیل پلاک در شریان های کاروتید در افرادی که داروهای استاتین مصرف می کنند می شود. بر اساس تحقیق منتشر شده در شماره ۵ ژانویه سال ۲۰۱۰ مجله Circulation، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که داروهای استاتین مصرف می کردند، با استفاده از ۱٫۵ گرم نیاسین در روز به مدت ۳ ماه بهبودی در عملکرد عروق مچ دست را شاهد بودند.