سرطان رحم، تخمدان و سرطان دهانه رحم، و در غیر این صورت فیبروئید غیر قابل درمان، اندومتریوز، پرولاپس  رحم و درد مزمن لگن بعضی از دلایلی است که باعث می شود زنان تحت عمل جراحی هیسترکتومی قرار می گیرند. اکثر زنان بیمار تحت عمل هیسترکتومی کامل قرار می گیرند، که در آن کل رحم از بدن خارج می شود. هیسترکتومی جزئی بخشی از رحم را از بین می برد و یک هیسترکتومی رادیکال (معمولا وقتی که مقدار زیادی از توده های سرطانی وجود دارد) رحم، بخشی از واژن، گردن رحم و بافت اطراف آن را حذف می کند. پزشکان این عمل جراحی را از طریق برش شکم یا واژینال انجام می دهند. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم درباره ارتباط جراحی هیسترکتومی و ورزش نکاتی را مطرح کنیم.

مدت زمان بازیابی

بازیابی پس از جراحی تا میزان زیادی به روش جراحی انتخاب شده توسط پزشک شما بستگی دارد. وضعیت سلامتی شما، وضعیت جسمانی و دلیل جراحی تعیین کننده اصلی این است که آیا هیسترکتومی به صورت شکمی یا واژینال انجام شود. به طور کلی، بهبودی ناشی از برش شکم ۴ تا ۶ هفته تا بازگشت تدریجی به فعالیت طبیعی، طول می کشد. زمان بازیابی هیسترکتومی واژن معمولا حدود سه تا چهار هفته سریع تر است. با تصمیم پزشک، انجام تمرینات خاص و فعالیت های ملایم ورزشی می تواند در افزایش سرعت روند بهبود بیمار موثر باشد. معمولا پس از هیسترکتومی بدون عارضه، احتمالا بتوانید در طول شش تا هشت هفته، تمرین منظم و بدون تغییرات خود را از سر بگیرید.

تمرینات پس از جراحی هیسترکتومی

به منظور بهبود تدریجی وضعیت بدن و آرام کردن عضلات پشت، شکم و لگن، تمرینات کلسیت لگن و کگل را ممکن است پزشک تان به شما توصیه کند. هر دو این تمرینات را می توان در رختخواب انجام داد. Kegels شامل قرار دادن و نگه داشتن کف لگن یا ماهیچه هایی است که شما برای جلوگیری از لغزش گاز معده یا نشت ادرار استفاده می کنید. کلسیت لگن نیز کمک می کند تا ثبات لگن و کمر را دوباره بازسازی کنید. برای این کار زانوهای خود خم کنید و پای خود را روی تخت بگذارید. لگن خود را به سمت نیم تنه خود بچرخانید تا پایین تنه تان را را روی تخت فشار دهید. به هر روی پزشک شما می تواند فهرست کامل توصیه ها و دستورالعمل های اولیه تمرینات را ارائه دهد.

تمرینات کلسیت لگن
تمرینات کلسیت لگن

دستورالعمل های ورزش بعد از جراحی هیسترکتومی

سطح آمادگی جسمانی شما قبل از عمل جراحی می تواند تأثیر بالایی بر روی چگونگی بازگشت سریع به شرایط پیش از هیسترکتومی داشته باشد. یک ورزشکار با قدرت و استقامت عضلانی به طور کلی سریعتر از یک زن بی تحرک با اندام غیر عضلانی بهبود می یابد. معمولا توصیه می شود که بیش از تمرین های بهبودی تجویز شده توسط پزشک خود برای دو هفته اول تجویز نکنید. قدم زدن در اطراف خانه تا آنجا که ممکن است نیز گردش خون را بهبود بخشد و باعث بهبود سریع تر می شود. اگر شما یک هیسترکتومی بدون عارضه را تجربه کردید، باید بعد از آن برنامه پیاده روی را شروع کنید؛ و به تدریج تا هفته ششم به شرایط قبل از عمل جراحی برسید.

احتیاط

پس از جراحی هیسترکتومی واژن، زنان تمایل دارند احساس کنند که قادر به انجام کارهای بیشتری در زمان کوتاهتر هستند؛ اما بهتر است به توصیه دکتر خود و شرایط بدن خود توجه کنند. به طور کلی، برای شش هفته اول اجتناب از فعالیت سنگین و فعالیت شدید و فعالیت بیش از حد و زود، توصیه می شود. پس از هر نوع هیسترکتومی، فعالیت شدید می تواند باعث خونریزی داخلی در محل جراحی شود. اگر شکاف شکمی دارید، ورزش شدید می تواند باعث جداسازی جداره شکمی شود که می تواند به فتق منجر شود. در هر صورت اگر در هنگام تمرین درد، گرفتگی، فشار شکمی، تنگی نفس، یا به طور کلی احساس خوبی نداشته باشید، به سرعت تمرین را متوقف کنید و بقیه بدن خود را ببخشید.