مصرف آناناس برای بدنسازان

هنگامی که شما در مورد رژیم غذایی بدنسازی فکر می کنید، ذهن شما به احتمال زیاد به سینه های مرغ، استیک، برنج قهوه ای و انواع دیگر پروتئین منحرف می شود، اما آناناس می تواند یک سورپرایز مفید و سودمند در برنامه غذایی شما باشد. این میوه علاوه بر اینکه دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیاد و متنوع بوده و خوشمزه است؛ مصرف آناناس برای بدنسازان مزایای زیادی از نظر رشد و بازیابی عضلات دارد.

کربوهیدرات ها

یک فنجان قهوه خوری از آناناس حاوی ۱۹٫۵ گرم کربوهیدرات است. این تقریبا برابر با تعداد کربوهیدرات ها در یک تکه نان گندم سبوبس دار یا نصف فنجان جو است. کربوهیدرات ها در رژیم بدن سازی نقش مهمی ایفا می کنند، اگر شما به دنبال اضافه کردن جرم و یا افزایش وزن هستید؛ بدن شما به کربوهیدرات نیاز دارد تا رشد کند و بهبود یابد.

حتی زمانی که شما به دنبال از دست دادن چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات خود هستید، شما هنوز هم نیاز به برخی از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی خود را برای حفظ توده عضلانی دارید.

بهبود

آناناس دارای مقدایر زیادی از یک آنزیم ضد التهابی قوی به نام بروملین است. مونیک گیلبرت متخصص تغذیه در وبسایت Bodybuilding دات کام، می نویسد: خواص ضد التهابی آناناس می تواند به خصوص برای بدنسازان سودمند باشد. این میوه به کاهش درد، رطوبت و تورم کمک می کند؛ و همچنین به تجزیه مولکول های پروتئینی، که در رژیم های بدن سازی با پروتئین بالا کلیدی هستند، نیز کمک می کند.

بعد از تمرین

طبق گفته Charles Polyquin، مربی بدن سازی قدرتی، به عنوان یک قاعده کلی، شما باید از میوه های تیره تر مثل انواع توت ها و گیلاس ها استقبال بیشتری کنید؛ چرا که شاخص گلیسمی آنها پایین تر است.

در واقع شاخص گلیسمی واحدی است که اندازه گیری می کند که چگونه و با چه سرعتی هر غذاهایی سطح قند خون شما را افزایش می دهد. خوردن غذاهای با شاخص گلیسمی پایین تر منجر به پایدارتر شدن قند خون و کاهش سقوط انرژی می شود.

در این زمینه یک استثنا وجود دارد؛ که پس از تمرین، هنگامی که شما می خواهید کربوهیدرات موجب بالا رفتن قند خون برای بازتوانی عضلات شود، مخلوط کردن یک نوشیدنی ورزشی مبتنی بر کربوهیدرات با میوه های دارای قند بالا مانند آناناس و یا نوشیدن آب آناناس مفید است.

نکات و ملاحظات

از آنجا که آناناس دارای قند بالا است و به سرعت هضم می شود. بنابراین هر زمان دیگر به غیر از ساعت قبل از تمرین، بهتر آن است که آن را در کنار چربی و پروتئین های دیگر مصرف کنیم تا سرعت هضم کاهش یابد.

مثلا سعی کنید یک فنجان آناناس را به مقداری پنیر کم چرب با بادام و گردو کامل کنید؛ و یا آن را با یک تکه گوشت مرغ سرخ شده با رشته فرنگی یا برنج قهوه ای اضافه کنید.

همچنین بعد از یک تمرین، آناناس را با یک شیک پروتئین و کربوهیدرات را سبک مصرف کنید؛ تا به بهبود عضلات کمک کند.