آیا پوست سیب زمینی ویتامین دارد ؟

ما برای تهیه اکثر غذاها پوست سیب زمینی را می کنیم. اما آیا پوست سیب زمینی ویتامین دارد و قابل استفاده است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید. پوست سیب زمینی حاوی مواد مغذی قابل توجهی است. اما گوشت آن ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارد. سیب زمینی منبع غنی از فیبر، آهن، ویتامین C و ویتامین B-6 است. اما برای دریافت مقدار بیشتری از مواد مغذی، لازم است که تمام سیب زمینی را همراه با پوست مصرف کنید. اما این بخش سیب زمینی چه ویتامین هایی را به چه میزان در خود جای داده است؟

آیا پوست سیب زمینی ویتامین دارد ؟

درشت مغذی ها

پوست یک سیب زمینی بزرگ پخته شده دارای ۱۱۵ کالری و ۲۷ گرم کربوهیدرات است. در حالی که گوشت این ماده حاوی ۱۴۵ کالری و ۳۴ گرم کربوهیدرات می باشد. هم پوست و هم گوشت سیب زمینی حدود ۳ گرم پروتئین دارند که ۵ درصد از نیاز روزانه توصیه شده بدن برای مردان و ۶ درصد از نیاز روزانه بدن زنان را تامین می کند. پوست این ماده حاوی ۵ گرم فیبر است. در حالی که مصرف گوشت سیب زمینی ۲ گرم فیبر وارد بدنتان می کند.

ویتامین ها

یک عدد سیب زمینی پخته شده ۶۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B 6، حدود ۳۱ درصد از نیاز بدن به ویتامین C و حدود ۱۹ درصد از نیاز تیامین بدن را تامین می کند. گوشت سیب زمینی حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد از کل مقدار این سه عدد است. با مصرف یک عدد  سیب زمینی با پوست حدود ۲۳ درصد از نیاز روزانه بدن به نیاسین را دریافت خواهید کرد. در این عدد پوست و گوشت به مقدار مشترک سهم دارند.

تمام ویتامین های گروه B آنزیم هایی را فعال می کنند که در متابولیسم و ​​تولید انرژی در بدن مشارکت می کنند. نیاسین نیز کلسترول را کاهش می دهد و ویتامین B-6 به سنتز سروتونین کمک می کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که حالات خلق و خوی، خواب و اشتها را تنظیم می کند. ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان، تولید التهاب را مهار می کند و از  با خنثی سازی رادیکال های آزاد از آسیب سلولی جلوگیری می کند.

آیا پوست سیب زمینی ویتامین دارد

مواد معدنی

پوست سیب زمینی یک منبع غنی از آهن است. یک سیب زمینی پخته کامل ۵۷ درصد از نیاز بدن مردان و ۲۵ درصد از نیاز بدن زنان به آهن را تامین می کند. ۸۸ درصد از کل این ارقام به پوست این ماده باز می گردد. شما همچنین می توانید ۲۰ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم و ۱۵ درصد از نیاز بدنتان به منیزیم را با مصرف یک سیب زمینی کامل تامین کنید. ۶۰ درصد از کل این اعداد در گوشت سیب زمینی یافت می شود.

آهن علاوه بر انتقال اکسیژن، به انتقال دهنده های عصبی کمک می کند و از طریق تنظیم رشد سلول هایی که با بیماری های تخریبی مبارزه می کنند، از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. پتاسیم و منیزیم بارهای الکتریکی را تحمل می کنند و باعث انقباض عضلات و انتقال عصبی می شوند. پتاسیم یک ماده منظم کننده ضربان قلب است. در حالی که منیزیم توسط شل کردن عضلات دیواره های رگ های خونی، باعث کاهش فشار خون می شود.

مقایسه گوشت و پوست سیب زمینی

مطالب بالا نشان می دهد که پوست و گوشت سیب زمینی ارزش غذایی یکسانی ندارند. اما روش دیگری برای مقایسه این دو ماده با هم وجود دارد. هفت ماده مغذی موجود در حدود صد گرم پوست، که برابر با پوست دو عدد سیب زمینی است، تقریبا دو برابر گوشت این ماده است. این مقدار پوست سیب زمینی پنج برابر بیشتر از گوشتش ریبوفلاوین، هفت برابر بیشتر کلسیم و ۱۷ برابر بیشتر آهن دارد. ویتامین C موجود در گوشت و پوست سیب زمینی تقریبا با هم برابرند.