استفاده از ویکس روی پا برای درمان سرفه ؛ آیا این درمان واقعا موثر است؟

حتما شما هم دیده اید که بعضی از افراد، از ویکس یا بخار آن روی پای به عنوان راهی برای بهبود سرفه استفاده می کنند. این افراد معتقدند که پس از استفاده از ویکس روی پا برای درمان سرفه لازم است جوراب بپوشید. با توجه به نظر افرادی که از این تکنیک برای درمان سرفه استفاده می کنند، استفاده از ویکس روی پا می تواند برای چند ساعت سرفه را بند آورد. اما به عقیده برخی از مصرف کنندگان، این تکنیک فقط یک خرافه است و در مورد آن ها اصلا تاثیرگذار نبوده است. با این حال، بر طبق تجربیات مختلف، این روند برای کودکان موثر است. حال سوال واقعی ایجاست که آیا مالیدن ویکس روی پا واقعا در درمان سرفه موثر است؟ چه نظریه ای در این رابطه وجود دارد؟ با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا در مورد استفاده از ویکس روی پا برای درمان سرفه اطلاعات جالبی کسب کنید.

تجارب موفقیت آمیز در مورد استفاده از ویکس روی پا برای درمان سرفه

مورد ۱

طبق نظر یکی از مصرف کنندگان، استفاده از ویکس بر روی پاهای دخترش در حقیقت به مبارزه با سرفه کمک کرد. چند ماه پیش، دختر او دچار سرفه مزمن شد. متخصص اطفال نمی توانست کاری انجام دهد چون ریه ها خوب بودند و با توجه به این موضوع، این وضع فقط یک سرماخوردگی ساده بود که چند روز دیگر پایان می یابد. مادر کودک برای تکمیل درمان وقت ملاقات را با یک متخصص ریه کودکان گرفت. اما در این فاصله یکی از دوستان او استفاده از ویکس بر روی پاها را به او پیشنهاد کرد. بعد از مالش دادن ویکس به مدت یک هفته روی پای کودک، سرفه او متوقف شد. این یکی از موارد موفق است که نشان می دهد که استفاده از ویکس روی پا برای درمان سرفه مفید است.

مورد ۲

بنا به گفته چندین بزرگسال، مالیدن ویکس در کف پا می تواند سرفه را متوقف کند. اغلب مواقع، شربت سرفه تاثیری ندارد، و لازم است به دنبال روش های جایگزین برای درمان سرفه باشیم. در یک مورد خاص پسر بچه ای که به دلیل تب و سرفه مداوم نمی توانست بخوابد، مالیدن ویکس بر روی سینه و کمر برای او امتحان شد. با این وجود باز هم علائم او ادامه داشت. اما پس از این که مادر وی از ویکس روی پاها استفاده کرد، سرفه به طور کامل از بین رفت. این روش تقریبا بلافاصله عمل می کند.

استفاده از ویکس بر روی پا چگونه در رفع سرفه موثر است؟

نظریه های متعددی وجود دارد که ادعا می کنند؛ مالیدن ویکس روی پا می تواند به رفع سرفه کمک کند. حتی با مواد اثبات کننده متعدد، هنوز هم هیچ تایید علمی در مورد این روش برای متوقف کردن سرفه وجود ندارد. هم چنین هیچ توضیحی پزشکی برای این که چرا استفاده از ویکس روی پا موجب خلاص شدن از شر سرفه می گردد وجود ندارد. به گفته متخصصان اطفال، توضیح احتمالی ممکن است به این دلیل باشد که کودک می تواند ویکس را حتی زمانی که روی پای ها قرار دارد جذب کند، و به همین دلیل است که این روش تاثیر گذار است. توضیح دیگری می گوید که این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که مونولول موجود در بخار ویکس باعث انقباض رگ های خونی در پاها می شود که موجب رفلکس شده و سرفه را تسکین می دهد.

نظریه انعطاف پذیری

با توجه به این نظریه، فرآیندهای داخلی مضر می توانند از هر گونه تحریک خارجی که ایجاد شده است، رها شوند. بخورهای ویکس شامل بخشی از اندومول، اکالیپتوس و کافور است که موجب تحریک جریان خون به پوست و تحریک پذیری می شود. واضح است که هیچ نشانه مشخصی وجود ندارد که چرا ویکس روی پاها می تواند به درمان سرفه کمک کند. در واقع، داروهای سنتی نیز به شیوه مشابه عمی می کردند. استفاده از  کرم های حاوی محرک های خفیف مانند سیر و خردل به کف پاها و قفسه سینه می تواند سرفه و سرماخوردگی را بهبود بخشد. این روش ها صدها سال است که برای درمان سرفه کاربرد دارد.

نکات نهایی

بخار ویکس هنگامی که به صورت مستقیم استفاده می شود، بی ضرر است. با این حال، گاهی اوقات استفاده از ویکس روی پا می تواند اثرات منفی داشته باشد. این امر می تواند باعث برانگیختگی پا (درماتیت کف پا) یا عفونت پای ورزشکاران‌ شود. این بثورات در کودکانی که پاهایشان زیاد عرق می کند و یا کسانی که از یک جفت جوراب  چند بار بدون شستن استفاده می کنند رایج است.