استنشاق ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل یا مالش الکل اغلب در خانه یا در تجهیزات پزشکی برای درمان موارد مختلف و یا استریل کردن وسایل و پوست استفاده می شود. با این حال، استنشاق ایزوپروپیل الکل عوارض جانبی جدی دارد. استنشاق این ماده می تواند نشانه هایی از جمله سردرد، تهوع، استفراغ، تحریک بینی و غشاهای مخاطی، تحریکات گلو و حتی تنفس را ایجاد کند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به بررسی دقیق تر عوارض جانبی استنشاق ایزوپروپیل الکل می پردازیم.

سردرد، تهوع و استفراغ

با توجه به گزارش دانشگاه پردو، استنشاق ایزوپروپیل الکل می تواند منجر به سردرد شود. این سردردها می توانند با یک بار بوییدن این الکل و یا با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده بیشتر شوند. اگر قرار گرفتن در معرض طولانی تر باشد، بخار الکل می تواند بر دستگاه گوارش شما نیز تأثیر بگذارد و این موضوع می تواند موجب تهوع و استفراغ شود.

با توجه به گزارش دانشگاه پوردو، از ایزوپروپیل الکل در کسی که دچار تب است، استفاده نکنید. چراکه عوارض جانبی به صورت جدی تری در این افراد می تواند رخ دهد. استنشاق الکل می تواند به ویژه برای کودکان خطرناک باشد، زیرا سیستم بدن شان قادر به مقابله با گازهای بخار، نیستند.

تحریک

با توجه به گزارش اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای، یک اثر جانبی استنشاق ایزوپروپیل الکل باعث تحریک غشاء مخاطی می شود. در شرایط شدید، زمانی که استنشاق ایزوپروپیل الکل اتفاق می افتد، مثلا در دوزهای زیاد ناشی از نشت شیمیائی، ممکن است سوختن غشاهای مخاطی رخ دهد. این تحریک می تواند باعث عبور از بینی به نحوی که مشابه با آلرژی باشد، شود. علاوه بر این، گلو درد نیز می تواند با استنشاق ایزوپروپیل الکل ایجاد شود.

دشواری تنفس

بخار ایجاد شده از ایزوپروپیل الکل همچنین می تواند مشکل تنفس ایجاد کند. این عارضه جانبی در افراد دچار بیماری های تنفسی مثل آسم، می تواند بسیار خطرناک باشد. علاوه بر این، در این شرایط سرفه می تواند اتفاق بیفتد. اگر تنفس به مدت طولانی مدت دچار اختلال شود و مشکل اکسیژن رسانی  کافی در جریان خون به وجود بیاید، بیمار ممکن است دچار سرگیجه و حتی از بین رفتن آگاهی محیطی شده و نیازمند احیا گردد. با توجه به گزارش دانشگاه اوکلاهما، اگر فردی در این شرایط مشکلات تنفسی را تجربه کند، باید فورا به هوای تازه منتقل شود. و اگر تنفس فرد هنوز دچار مشکل است، بلافاصله با مرکز فرویت های پزشکی (در ایران شماره تلفن ۱۱۵) تماس بگیرد.