الکل تری گلیسرید

تری گلیسیرید ها صرفا کالری اضافی ذخیره شده در بدن برای فراهم آوردن انرژی مورد نیاز برای عملکرد سلول ها هستند. بهتر است بدانید که افزایش سطح تری گلیسیرید به بیش از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر می تواند به سخت شدن دیواره های شریانی منجر شود؛ که در نتیجه این مسئله خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته افزایش می یابد. در حالی که تری گلیسیرید بالا اغلب نشانه ای از چاقی یا یک بیماری نظیر دیابت یا حتی بیماری های کلیه است؛ مصرف الکل همچنین می تواند نقش مهمی در افزایش سطح تری گلیسرید داشته باشد. پس به زبان ساده می توان گفت مصرف الکل تری گلیسرید را بالا می برد.

الکل و تری گلیسیرید

مصرف بیش از حد الکل می تواند باعث افزایش تری گلیسیرید در خون شما شود؛ و این مسئله می تواند باعث افزایش فشار خون و کالری اضافی گردد. البته طبق گفته انجمن قلب آمریکا، لازم نیست که حتما مصرف الکل شما بالا باشد؛ زیرا حتی مقدار کمی الکل می تواند تغییرات زیادی در میزان تری گلیسیرید شما ایجاد کند.

الکل چگونه در بدن کار می کند

مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که مصرف الکل می تواند منجر به بیماری کبد چرب شود؛ که اغلب پیش از هپاتیت و یا سیروز کبدی رخ می دهد. به گفته موسسه ملی سوء مصرف الکل و (NIAAA)، مصرف الکل، توانایی کبد را در اکسیداسیون درست ترکیبات مختلف کاهش می دهد؛ که به نوبه خود می تواند منجر به افزایش فرآیندی که اسیدهای چرب آزاد را به ترگلسیرید تبدیل می کند، شود. NIAAA با بررسی هشت میلیون نفر در ایالات متحده که مبتلا به مصرف الکل هستند و از کبد چرب رنج می برند، گزارش می دهد که حداقل یک پنجم آنها هپاتیت یا سیروز کبدی را در صورتی که نوشیدن را متوقف نکنند، تجربه خواهند کرد.

مصرف توصیه شده

در درجه اول و با توجه به مضرات الکل، بهتر است نوشیدنی الکلی مصرف نکنید. اما اگر نوشیدنی های الکلی مصرف می کنید و تری گلیسیرید بالا دارید، کاهش مصرف الکل می تواند به سمت تغییر این سطوح به حالت طبیعی برسد. برای بهترین نتایج، کلینیک کلیولند توصیه می کند که مصرف شما فقط و حداکثر ۵ اونس در روز باشد.

کنترل سطح تری گلیسیرید

در حالی که کاهش یا حذف الکل می تواند نقش مهمی در دستیابی به سطح تری گلیسیرید سالم داشته باشد؛ انجمن قلب آمریکا می گوید که رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی نیز برای کنترل سطح تری گلیسیرید حیاتی است. این رژیم غذایی باید کالری های مصرفی شما را از نظر چربی ها، پروتئین و کربوهیدرات ها کاهش دهد، در این زمینه بهتر است چربی های مونو سدیم و غیر اشباع مانند کلزا و روغن زیتون را جایگزین کنید؛ و گوشت بدون چربی مثل ماهی را جایگزین گوشت های چرب کنید.