آیا بادام زمینی برای کاهش وزن مفید است؟

بادام زمینی یکی از محبوب ترین آجیل ها در جهان است. از این دانه خوشمزه به طور گسترده به عنوان یک میان وعده سالم یا به عنوان چاشنی در دسرها استفاده می شود. بادام زمینی را می توانید به اشکال مختلفی مانند خام، بو داده، آب پز، شور، نمکی و یا طعم دار در بازار پیدا کنید. درست است که این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار به پروتئین و چربی زیاد مشهور شده است اما ممکن است در روند کاهش وزن تاثیر مثبتی داشته باشد. در این مقاله مجله پیام سلامت به شما می گویم که آیا بادام زمینی برای کاهش وزن مفید است یا خیر.

فواید بادام زمینی برای کاهش وزن

چگونه بادام زمینی روی کاهش وزن تأثیر می گذارد؟

بادام زمینی ممکن است از جهات مختلفی به شما در کاهش وزن کمک کند. در حقیقت بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که خوردن بادام زمینی با وزن متعادل ارتباط دارد. به علاوه کسانی که زیاد بادام زمینی می خورند با شانس کمتری برای ابتلا به چاقی مواجه هستند. چرایی این موضوع را در ادامه توضیح می دهیم.

شما را سیر نگه می دارد

برخلاف سایر میان وعده هایی که از کربوهیدرات های ساده سرشار هستند، بادام زمینی سرشار از چربی های سالم، پروتئین و فیبر است که هضم آنها بیشتر طول می کشد.

یک مطالعه کوچک که بر روی ۱۵ شرکت کننده انجام شد نشان داد که اضافه کردن بادام زمینی کامل یا کره بادام زمینی به صبحانه منجر به افزایش احساس سیری و پایدار شدن قند خون می شود. کربوهیدرات های ساده به سرعت در جریان خون جذب می شوند و منجر به افزایش سریع قند خون و به دنبال آن افت سریع آن می شوند. این روند ممکن است باعث شود شما کمی بعد از خوردن غذا احساس گرسنگی کنید.

در مقابل بادام زمینی به آرامی هضم می شود و در معده به مدت طولانی تری باقی می ماند. این خاصیت به شما کمک می کند احساس سیری و رضایت بعد از خوردن غذا داشته باشید. بنابراین بین وعده های غذایی کمتر گرسنه می شوید.

سرانجام بادام زمینی نیاز به جویدن بیشتری دارد. جویدن بیشتر به شما این امکان را می دهد که غذای خود را آهسته تر بخورید. در نتیجه به بدن شما فرصت می دهد تا سیگنال های سیری را ارسال کند و به این ترتیب از پرخوری جلوگیری شود.

از چربی های سالم غنی است

بادام زمینی سرشار از چربی های سالم است که به اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs) و اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFAs) معروف هستند. رژیم غذایی سرشار از این چربی ها با کاهش میزان التهاب، چاقی و بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است.

از این گذشته مصرف آجیل با کاهش خطر ابتلا به افزایش وزن در درازمدت همراه است. برخی محققان تصور می کنند که چربی زیاد اشباع نشده موجود در آجیل می تواند توانایی بدن در استفاده از چربی های ذخیره شده را به عنوان منبع انرژی بهبود بخشد. البته برای تایید این ادعا به تحقیقات علمی بیشتری نیاز داریم.

آیا بادام زمینی برای کاهش وزن مفید است؟
آیا بادام زمینی برای کاهش وزن مفید است؟

باعث می شود کالری کمتری دریافت کنید

اگرچه بادام زمینی دارای کالری بالایی است اما ممکن است بدن شما تمام کالری موجود در آن را جذب نکند. وقتی بادام زمینی می خورید، دندان های شما نمی توانند دانه های این آجیل را به اندازه ای کوچک کنند که برای هضم کامل مناسب باشد. این به این معنی است که احتمالاً کالری کمتری جذب می کنید و بقیه بخش هایی که جویده نشده است از طریق مدفوع دفع می شود.

در یک مطالعه که بر روی ۶۳ مرد انجام شد، شرکت کنندگان به سه دسته تقسیم شدند و هر دسته از یکی از مشتقات بادام زمینی یعنی بادام زمینی کامل، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی یا آرد بادام زمینی استفاده کردند. پس از مقایسه نمونه مدفوع به دست آمده از آنها مشخص شد افرادی که بادام زمینی کامل خورده بودند چربی بیشتری در مدفوع خود داشتند. این موضوع نشانگر جذب کمتر کالری است.

با این حال این بدان معنی نیست که مجاز هستید هر چقدر که دلتان می خواهد بادام زمینی بخورید.مصرف غذاهای پر کالری مانند بادام زمینی، می تواند منجر به مازاد کالری شده و در نهایت مانع نتیجه گیری شما در روند کاهش وزن شود.

به عنوان مثال یک وعده یک چهارم فنجانی (۱۴۶ گرمی) بادام زمینی حاوی ۲۰۷ کالری است. حتی اگر فقط ۵۰ الی ۷۵ درصد کالری آن جذب شود، یعنی ۱۰۴ تا ۱۵۵ کالری وارد بدنتان شده است.

بنابراین باید به اندازه مصرف خود توجه داشته باشید تا از افزایش کالری دریافتی جلوگیری شود. بهترین کار این است که در هر وعده از ۱ الی ۲ عدد بادام زمینی استفاده کنید.

کدام فرم از این خوراکی را انتخاب کنیم؟

همیشه بهتر است که بادام زمینی بدون طعم را انتخاب کنید که حداقل فرآوری روی آن انجام شده است و حاوی نمک یا مواد نگهدارنده دیگری نیست. از مصرف بادام زمینی آب نباتی، که حاوی یک پوشش قندی است و کالری زیادی دارد خودداری کنید.

برای اضافه کردن فیبر و آنتی اکسیدان ها بیشتر به وعده های غذایی خود، از پوست روی بادام زمینی نیز استفاده کنید. فیبر اضافی روی پوست بادام زمینی می تواند به افزایش احساس سیری کمک کند.

بادام زمینی پخته شده حاوی کالری کمتری نسبت به بادام زمینی خام یا بو داده است. حدود ۱۱۶ کالری در هر ۱/۴ لیوان (۱۴۶ گرم) بادام زمینی پخته شده وجود دارد. در حالی که در بادام زمینی خام یا بو داده به ترتیب ۲۰۷ و ۲۱۴ کالری یافت می شود.

از طرفی بادام زمینی آب پز حاوی ۵۰٪ چربی کمتری از بادام زمینی خام و بو داده است. این به این معنی است که ممکن است همان اثر سیر کننده را بر روی بدن نداشته باشد. بنابراین فرمی که انتخاب می کنید بستگی به خودتان دارد اما همیشه باید در میزان مصرف این ماده دقت کنید.

اگرچه کره بادام زمینی نیز می تواند یک خوراکی سالم باشد. اما این موضوع در مورد کره بادام زمینی طبیعی که حاوی نمک، روغن های فرآوری شده یا سایر مواد نگهدارنده نیست صدق می کند.

خلاصه ای از آنچه که در این مقاله خوانده اید

بادام زمینی پر از مواد مغذی است و یک میان وعده سالم و مفید برای بدن محسوب می شود. این خوراکی خوشمزه پر از فیبر، پروتئین و چربی های سالم است و با ایجاد احساس سیری طولانی مدت می تواند باعث کاهش وزن شما شود.

برای کسب بهترین نتیجه، بادام زمینی خام، بو داده یا آب پز عاری از نمک و طعم دهنده ها را انتخاب کنید و هرگز در مصرف آن زیاده روی نکنید.

بادام زمینی جایگزینی عالی برای سایر میان وعده های پر از کالری و فرآوری شده مانند چیپس، پفک و حتی کیک و کلوچه است. به همین دلیل هم ادعا می شود که بادام زمینی برای کاهش وزن مفید است.

منابع:

  1. Prospective Study of Nut Consumption, Long-Term Weight Change, and Obesity Risk in Women
  2. Impact of Peanuts and Tree Nuts on Body Weight and Healthy Weight Loss in Adults
  3. Peanut Consumption in Adolescents Is Associated With Improved Weight Status
  4. Acute and Second-Meal Effects of Peanuts on Glycaemic Response and Appetite in Obese Women With High Type 2 Diabetes Risk: A Randomised Cross-Over Clinical Trial
  5. A healthy approach to dietary fats: understanding the science and taking action to reduce consumer confusion
  6. Long-term associations of nut consumption with body weight and obesity
  7. Mastication of Nuts under Realistic Eating Conditions: Implications for Energy Balance
  8. Peanut Digestion and Energy Balance
  9. Discrepancy Between the Atwater Factor Predicted and Empirically Measured Energy Values of Almonds in Human Diets
  10. Peanuts, unroasted
  11. Peanuts, boiled
  12. Peanuts, NFS