بهترین غذاها برای کنترل قند خون کدامند؟

انتخاب غذاهای سالم و عادات غذایی می تواند به کنترل قند خون خود کمک کند. افزایش سطح قند خون می تواند به اندام هایی مانند چشم، کلیه و قلب آسیب برساند. اجتناب از رژیم غذایی دارای کالری زیاد اولین قدم برای تنظیم قند خون است. اضافه کردن برخی از غذاهای خاص به رژیم غذایی روزانه می تواند راه طولانی در کنترل قند خون باشد. با بهترین غذاها برای کنترل قند خون در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت آشنا شوید.

بهترین غذاها برای کنترل قند خون

غذاهای دارای فیبر زیاد

فیبر ماده ای موجود در غذاهای گیاهی است که نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند. فیبر به دو نوع تقسیم می شود: محلول و نامحلول. منابع فیبر نامحلول عبارتند از:

  • پوست میوه ها
  • انگور
  • سیب
  • زغال اخته

از سوی دیگر، فیبر محلول آب را به خود جذب می کند و یک ماده ژل مانند را در دستگاه گوارش تولید می کند. محققان دانشگاه مریلند معتقدند که این ماده باعث جلوگیری از جذب قند و نشاسته می شود. این به این معنی است که رژیم غذایی غنی از فیبر، ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد و سطح قند خون و انسولین را پایین می آورد. به عنوان مثال، فیبر محلول را می توان در قسمت های نرم میوه ها، نخود و حبوبات خشک یافت.

دارچین

طبق گفته محققان Worlds’ Healthiest Foods، سینامالدئید، سینامیل استات و الکل سینامیل، سه ماده اساسی هستند که به دارچین خواص منحصر به فرد درمانی می دهند. مصرف دارچین همراه با غذاهای دارای کربوهیدرات زیاد باعث کاهش تاثیرات آن ها بر روی میزان قند خون می شود. مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد که نشان می دهد که افزودن دارچین به مواد غذایی دارای کربوهیدرات زیاد باعث کاهش سرعت تخلیه معده می شود.

این ویژگی به طور قابل توجهی افزایش سطح قند خون پس از مصرف وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد را کاهش می دهد. یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۰۳ نشان می دهد مصرف روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین باعث کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

بهترین غذاها برای کنترل قند خون کدامند؟
بهترین غذاها برای کنترل قند خون کدامند؟

آجیل

مطالعه ای که توسط محققانی در بیمارستان سنت مایکل در کانادا در سال ۲۰۱۱ انجام و نتایج آن در Diabetes Care منتشر شده است دریافت که مصرف روزانه ۲ اونس آجیل مخلوط باعث بهبود قند خون و کاهش سطح کلسترول بد می شود. علاوه بر این، آجیل راه ایده آلی برای افزایش چربی های سالم در بدن و پروتئین در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می باشد. آجیل های خام و خشک، سطح گلوکز خون و چربی خون را بیشتر کنترل کرده و به جلوگیری از افزایش وزن در چنین افرادی کمک می کنند.

سرکه

مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه ایالتی آریزونا انجام شده و نتایج آن در سال ۲۰۱۴ در مجله Diabetes Care منتشر شده است نشان داد که سرکه موجب کاهش قند خون ناشی از مصرف غذا می شود. سرکه شامل یک ماده فعال زیستی به نام اسید استیک است که فعالیت چندین آنزیم هضم کننده کربوهیدرات را مهار می کند. بنابراین به این ترتیب برخی از قندها و نشاسته ها هضم نمی شوند. در نتیجه، تاثیر کمتری بر روی قند خون ایجاد می شود.