سال هاست که این سوال در محافل پزشکی پرسیده می شود که آیا رژیم غذایی بر شروع استئوآرتریت تأثیر می گذارد یا علایم آن را بدتر می کند؟ چند سال پیش یک نظریه تصریح کرد که اجتناب از مصرف سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل و بادمجان می تواند درد مفاصل را با کاهش التهابی که در آرتریت ایجاد می شود، کاهش دهد. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد حذف مواد غذایی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت مفید است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد تاثیر رژیم غذایی بر روی استئوآرتریت صحبت می کنیم.

اگر مشکوک هستید که یک ماده غذایی خاص علائم آرتروز را در شما بدتر می کند، باید آن ماده خاص را چند هفته از برنامه غذایی خود حذف کنید. تنها راه شناسایی تاثیر آن ماده مشکوک بر روی علائم بیماریتان همین راه است. اما به یاد داشته باشید که علائم آرتریت تمایل دارند که به صورت دوره ظهور کنند. به همین دلیل حذف یک ماده خاص تنها نمی تواند به شما در تشخیص محرک کمک کند. تنها راهی که تشخیص را صد در صد می کند، اضافه کردن مجدد آن ماده غذایی است. اگر در طول دوره ای که آن ماده در رژیم غذاییتان نبود، احساس بهبودی کردید، یعنی آن ماده علت بیماری شماست.

تاثیر رژیم غذایی بر روی استئوآرتریت

تاثیر رژیم غذایی بر روی استئوآرتریت
تاثیر رژیم غذایی بر روی استئوآرتریت

برای افراد مبتلا، رعایت رژیم غذایی ضد التهابی بسیار مفید است. در این رژیم غذایی باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی تان شامل مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهابی است. خوردن ماهی قزل آلا و ماهی های آب سرد، تخم مرغ و یا گردو چندین بار در هفته این اطمینان را به شما می دهد.
  • محدود کردن چربی هایی که باعث التهاب می شوند. این چربی ها شامل روغن های گیاهی (مانند روغن گلرنگ و ذرت) و روغن های هیدروژنه موجود در بسیاری از مارگارین ها و غذاهای آماده هستند.
  • از مصرف غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده به طور کلی اجتناب کنید.
  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه از تمام طیف های رنگی استفاده کنید.
  • زنجبیل و زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اگر می خواهید حذف کامل یک ماده غذایی را برای شناسایی امتحان کنید، پیشنهاد می کنبم این کار را تحت نظر پزشک تغذیه انجام دهید. مخصوصا اگر برای علائم آرتریت، دارو مصرف می کنید.