تاثیر میگرن بر روی تغییرات مغز

تحقیقات جدید نشان می دهند که ناحیه ای از مغز که درگیر درد است در افراد مبتلا به میگرن ضخیم تر از افراد سالم می باشد. اما محققان هنوز نمی دانند که آیا این اختلاف ناشی از میگرن است یا در وهله اول وجود داشته و باعث سردرد و حساسیت نسبت به درد شده است. برای پیدا کردن تاثیر میگرن بر روی تغییرات مغز محققان باید طی یک دوره زمانی بر روی بیماران مبتلا به میگرن آزمایش انجام دهند تا ببینند آیا مغز آن ها به طور مداوم ضخیم تر می شود.

برای اطلاع از تاثیر میگرن بر روی تغییرات مغز و این که چگونه میگرن بخشی از مغز را ضعیف می کند و اثرات این تغییر چیست؟، ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

تاثیر میگرن بر روی تغییرات مغز

محققان مرکز تحقیقات بیومدیک مارتینس که وابسته به دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست هستند، این یافته های شگفت آور را در شماره ۲۰ نوامبر سال ۲۰۰۷ مجله Neurology منتشر کردند. آنها اسکن مغز ۱۲ نفر که قبل از میگرن علائمی نظیر اختلالات بصری مانند دیدن خطوط زایگاگ داشتند و ۱۲ بیمار میگرنی که سردرد آن ها حاد نبود را با اسکن  ۱۲ فرد سالم بررسی کردند.  آنها دریافتند که در تمام بیماران مبتلا به میگرن، ناحیه somatosensory در مغزشان ۲۱ درصد ضخیم تر از افرادی بود که میگرن نداشتند.

کارشناسان متخصص در امر میگرن معتقدند که تغییرات مغزی که در اسکن دیده می شوند، نتیجه اختلال است و نه اختلاف درونی. به نظر می رسد که تفکر آنها این است که میگرن مکرر باعث تحریک این ناحیه حساس به درد در مغز می شود و ان را ضخیم تر از حد معمول می کند.

یک متخصص در گزارش های خبری در مورد یافته ها خود بیان کرد که مطالعات جدید نشان می دهد که با استفاده از داروهای پیشگیرانه و درمان سریع میگرن، می توان از ضخیم شدن مغز جلوگیری کرد. تا به حال، محققان نتوانستند که بفهمند، آیا ضخیم شدن این ناحیه از مغز ارتباط بالینی با دیگر عوامل دارد یا نه؟ و آیا این تغییرات بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟

حدود ۲۸ میلیون آمریکایی مبتلا به میگرن هستند. طب سنتی، این سردردها را با داروهایی به نام تریپتان می کنند. تریپتان ها فاقد عوارض جانبی نیستند. در عوض درمان های جایگزین زیادی هم برای از بین بردن و هم برای جلوگیری از میگرن در دسترس هستند. یک مطالعه منتشر شده در شماره ۲۸ دسامبر سال ۲۰۰۴ مجله Neurology دریافت که مصرف گیاه Butterbur یک روش پیشگیری موثر است. بیماران که دو قرص ۷۵ میلی گرم عصاره این گیاه را مصرف کرده بودند، به طور میانگین ۴۸ درصد کاهش سردرد را تجربه کردند. در مقایسه افراد مصرف کننده از دارونما ۲۶ درصد کاهش سردرد را گزارش کردند. عصاره های حاوی آلکالوئیدهای پیرلویزیدین (PA)، ترکیباتی دارند که برای کبد سمی هستند.

سایر روش های درمان سردرد

تاثیر میگرن بر روی تغییرات مغز
تاثیر میگرن بر روی تغییرات مغز

سایر گزینه های درمان این درد عبارتند از:

  • رعایت رژیم غذایی (اجتناب از غذاهایی که موجب سردرد می شوند)
  • مصرف زیاد ویتامین B2
  • درمان بیوفیدبک

یک مطالعه بلژیکی که در شماره فوریه سال ۱۹۹۸ مجله Neurology منتشر شد، دریافت که مصرف ۴۰۰ میلی گرم ویتامین B2 فرکانس و طول مدت میگرن را کاهش می دهد. برای مصرف این دوز ب نسخه پزشک نیاز دارید.