استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن

چه بخواهید چند کیلو وزن کم کنید و چه بخواهید وزن خود را ثابت نگه دارید، در هر صورت استفاده از روغن نارگیل در رژیم غذایی‌تان می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. تا همین چند سال پیش استفاده از این روغن به دلیل دارا بودن چربی اشباع نشده، توسط متخصصان تغذیه زیاد مورد استقبال قرار نمی گرفت. اما از زمانی که تحقیقات زیادی روی این ماده غذایی انجام شد؛ جامعه پزشکی به این نتیجه رسید که روغن نارگیل سالم ترین روغن شناخته شده برای کاهش وزن است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم پرده از برخی رازهایی که در مورد استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن وجود دارد برداریم. با ما همراه شوید.

روغن نارگیل ممکن است از ۹۰ درصد چربی اشباع تشکیل شده باشد؛ اما دانشمندان جدیدا اظهار داشتند که چربی آن تا حد زیادی از اسید لوریک تشکیل شده است. این نوع چربی یک اسید چرب اشباع شده با زنجیره متوسط ​​(MCT) است که در واقع تأثیر بهتری نسبت به سایر چربی های اشباع روی قلب دارد. بنابراین برای بهبود وضعیت جسمی بدن خود و احتمالاً کاهش وزن مجاز به اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی خود هستید.

شواهد پشتیبانی کننده از این ادعاها گزارش هایی هستند از کشورهایی مانند هند و فیلیپین به دست محققان رسیده است. همانطور که می دانید در این کشورها از رژیم های غذایی غنی از محصولات تهیه شده از نارگیل استفاده می شود. شهروندان چنین کشورهایی در مقایسه با افرادی که در کشورهای توسعه یافته هستند وزن کمتری دارند و از حداقل مشکلات قلبی رنج می برند.

در این مقاله قصد داریم تا نحوه استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن را برای شما توضیح دهیم.

مطالعات انجام شده در مورد تاثیر استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود؛ متابولیسم نقش اصلی را بازی می کند. بنابراین متابولیسم هر چه سریعتر باشد؛ بدن کالری بیشتری می سوزاند. روغن نارگیل با بیشتر چربی های که در رژیم غذایی ما وجود دارد؛ متفاوت است. بیشتر روغن هایی که ما در طول روز می خوریم؛ حاوی اسیدهای چرب با زنجیره بلند (LCT) هستند. اما روغن نارگیل تقریباً کاملاً از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​(MCT) تشکیل شده است.

نکته این اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​(MCTs) این است که آنها متفاوت از چربی هایی که زنجیره بلند دارند؛ متابولیزه می شوند. کاهش طول زنجیره بدان معنی است که MCTها با سرعت بیشتری توسط بدن جذب می شوند و سریعتر سوزانده می شوند.

نتیجه، افزایش متابولیسم است. در واقع کالری موجود در MCTها به جای اینکه به عنوان چربی ذخیره شود؛ بسیار کارآمد بوده و فورا توسط اندام ها و ماهیچه ها در بدن به سوخت تبدیل می شود.

در یک مطالعه اثر روغن MCT بر وزن بررسی شده است. این مطالعه در واقع مقایسه ای بین موش هایی بود که با چربی های زنجیره ای طولانی تغذیه شده بود و موش هایی که چربی زنجیره متوسط ​​خورده بودند. این مطالعه نشان داد موش هایی که از چربی های زنجیره ای متوسط ​​تغذیه کرده بودند، ۲۰٪ وزن کمتر و ۲۳٪ چربی کمتری در بدن داشتند.

روغن نارگیل یک ماده “ترموژنیک” به حساب می آید. این اصطلاح به این معنی است که هنگام خوردن روغن نارگیل، چربی سوزی در بدن نسبت به زمانی که روغن های دیگر را استفاده می کنید؛ افزایش پیدا می کند.

مطالعات دیگری که در مورد ارتباط بین روغن MCT با کاهش وزن انجام شده اند

یک مطالعه نشان داد که مصرف نسبتاً کم و متوسط MCTها (بین ۱۵ تا ۳۰ گرم در روز) به عنوان بخشی از رژیم غذایی ممکن است با افزایش ۵ درصدی انرژی مصرفی روزانه (۱۲۰ کالری در روز) در بهبود ترکیب بدن انسان نقش داشته باشد.

یک مطالعه دیگر که بر روی زنان چاق انجام شد نشان داد که مصرف طولانی مدت MCTها در مقایسه با مصرف اسیدهای چرب دارای زنجیره بلند، باعث افزایش انرژی مصرفی می شود.

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که روغن نارگیل به کاهش اشتها کمک می کند. مجله تغذیه به مطالعات حیوانی اشاره کرد که در آنها موش ها را با MCTها تغذیه کرده بودند. نتایج نشان داد که موش های شرکت کننده در این تحقیق احساس سیری بیشتری دارند و کالری دریافتی‌شان نیز کمتر است.

یک مطالعه کوچک که بر روی مردان انجام شد نشان داد که مصرف مقدار زیادی MCT باعث می شود مردان به طور خودکار کالری کمتری در روز مصرف کنند. مطالعه دیگر نشان داد مردانی که در وعده صبحانه روغن های MCT می خورند؛ خوردن ناهار را به تأخیر انداخته و ناهارشان نسبت به افرادی که از این چربی ها در وعده صبحانه کمتر استفاده می کنند؛ به طور قابل توجهی کم حجم تر بود.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن

در اصل دو نوع روغن نارگیل وجود دارد. روغن نارگیل خالص و تصفیه شده.

  • روغن نارگیل خالص با فشار دادن گوشت تازه میوه نارگیل تولید می شود.
  • روغن تصفیه شده یا RBD از عصاره نارگیل یا مغز خشک این میوه ساخته شده و ممکن است برای استخراج آن از مواد شیمیایی نیز استفاده شود.

سعی کنید همیشه روغن نارگیل خالص را انتخاب کنید زیرا این روغن تحت فرآیند بدون مواد شیمیایی تهیه می شود.

جهت استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن می توانید از چندین روش استفاده کنید. این روش ها عبارتند از:

استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن
استفاده از روغن نارگیل برای کاهش وزن

کره مغزها

مغزها یاهمان به اصطلاح آجیل ها برای بدن بسیار مفید هستند. شما می توانید کره مغزهای مختلف را در خانه و به کمک روش های زیر تهیه کرده و ضمن بهره مندی از خواص این خوراکی های خوشمزه؛ از خواص روغن نارگیل نیز بهره مند شوید.

  • دو فنجان بادام زمینی یا بادام را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل له کنید تا یک مخلوط نرم و یکدست شود.
  • می توانید مقداری عسل، قهوه، دارچین یا شربت افرا نیز در آن ریخته تا طعم بیشتری به این ترکیب اضافه شود.
  • این کره را همراه با نان تست، کلوچه انگلیسی یا شیرینی های مخصوص صبحانه سر کرده و ضمن لذت بردن از طعم آن، در طول روز احساس سیری بیشتری کنید.

غذاهای پخته شده

از آنجا که روغن نارگیل تحمل دمای بالا را دارد، می توانید هنگام پخت غذاهایی مانند کوکی ها، کلوچه ها، کیک ها و سایر غذاها آن را جایگزین کره کنید. از روغن نارگیل می توان برای جایگزینی با روغن های دیگر تقریباً در همه رسپی ها استفاده کرد. برای پخت با روغن نارگیل بهتر است آن را به نسبت ۱ به ۱ جایگزین دیگر چربی هایی که تا به حال استفاده می کردید کنید. روغن نارگیل خالص ماندگاری طولانی دارد و چند سال طول می کشد تا فاسد شود.

سبزیجات کبابی

سبزیجاتی مانند کدو سبز، چغندر، سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی را می توان با مخلوطی از آویشن، آب لیمو، روغن نارگیل، نمک و ادویه های دیگر ترکیب کرد تا طعم مطلوب نارگیل به خوردشان رفته و مزه جدیدی ایجاد شود. کافی است که ابتدا روغن نارگیل را کمی گرم کرده تا مایع شود. سپس ادویه ها را به آن اضافه کرده و در زمان کباب کردن این سبزیجات با برس این ترکیب روغنی را روی آنها بمالید. حتی اگر بخواهید می توانید این سبزیجات را با روغن نارگیل و ادویه تفت دهید.

ذرت بو داده

ذرت بو داده یکی از خوراکی هایی است که کوچک و بزرگ آن را دوست دارند. اما روغنی که برای درست کردنش استفاده می شود می تواند میزان کالری آن را تعیین کند. برای این که ذرت بو داده رژیمی داشته باشید توصیه می کنیم که به جای کره از روغن نارگیل برای طبخ استفاده کنید.

اسموتی ها

می توانید روغن نارگیل را به اسموتی ها یا نوشیدنی های دیگر مانند قهوه که در وعده صبحانه استفاده می کنید؛ اضافه کنید.

دستورالعمل های عمومی در مورد استفاده از این روغن

ممکن است گاهی متوجه شوید که روغن نارگیل در ظرف خود جامد شده است. اگر با این صحنه مواجه شدید نگران نباشید. دلیل جامد شدن روغن نارگیل این است که این روغن معمولاً در دمای ۷۶ درجه فارنهایت جامد می شود. استفاده از روغن نارگیل در حالت جامد کاملاً بی خطر است. اما اگر می خواهید از روغن نارگیل به عنوان جایگزین روغن معمولی استفاده کنید؛ می توانید قبل از استفاده، شیشه آن را درون یک لگن پر از آب گرم فرو کرده تا روغن درونش مایع شود.

بهترین زمان برای مصرف روغن نارگیل حدود نیم ساعت قبل از وعده های غذایی است. زیرا روغن نارگیل دارای خواص سیر کننده است و باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید. در نتیجه کالری کمتری دریافت کنید.

در مورد میزان مصرف این روغن نیز توصیه عمومی این است که بزرگسالان نباید روزانه بیش از ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل استفاده کنند.

کالری این روغن چقدر است؟

این مهم است که توجه داشته باشید که روغن نارگیل یک نوع چربی است که حاوی ۹ کالری در هر گرم است. اگر می خواهید از روغن نارگیل برای کاهش وزن استفاده کنید، باید کالری اضافه شده به وعده های غذایی خود، توسط روغن نارگیل را نیز در نظر بگیرید. به خصوص اگر مقدار مشخصی کالری در روز مصرف می کنید.

اما بیشتر افراد کالری این ماده را حساب نمی کنند چرا که معتقدند اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی‌شان باعث کاهش اشتها شده و احتمالاً سبب می شود که از غذاهای دیگر کمتر استفاده کنند. بنابراین سعی کنید برخی از چربی هایی که در پخت و پز از آن استفاده می کنید را با روغن نارگیل جایگزین کنید تا هم سالم تر باشید و هم وزن تان کم کم پایین بیاید.

منابع:

  1. Influence of medium-chain and long-chain triacylglycerols on the control of food intake in men
  2. Physiological Effects of Medium-Chain Triglycerides: Potential Agents in the Prevention of Obesity