سفر هوایی با عفونت سینوسی

هواپیمایی دلتا می گوید که هر فرد دارای جک های کوچک هوا در سراسر حفره سینوسی است. اگر این جک ها از عفونت سینوس ملتهب شود، در حین پرواز می تواند به عوارضی منجر شود. مدیاپلاس سفر هوایی با عفونت سینوسی را توصیه نمی کند و پیشنهاد می کند در صورت امکان در این شرایط از پرواز اجتناب شود. پس بهتر است قبل از سفر هوایی با عفونت سینوسی برای درمان مناسب و اقدامات پیشگیرانه، با پزشک خود مشورت کنید. با این مطلب پیام سلامت همراه باشید.

عفونت سینوسی چیست؟

محققان مایو کلینیک عفونت سینوسی را به عنوان یک بیماری که در آن حفره های سینوس دچار التهاب و تحریک ناشی از باکتری ها و یا ویروس شده است، تعریف می کنند. حفره های متورم موجب انسداد جریان هوای طبیعی و زهکشی می شوند؛ که این مشکل منجر به انباشت مخاط در سر می شود. وجود مخاط بیش از حد نیز می تواند باعث سردرد، درد گوش و دندان ها شود. عفونت سینوسی باید توسط یک پزشک متخصص ارزیابی و تایید شود.

نگرانی سفر هوایی با عفونت سینوسی

به زبان ساده سفر هوایی با عفونت سینوسی می تواند منجر به انسداد گوش و سینوس شود. تداخل همراه با فشار بیش از حد و همیشه در حال تغییر کابین می تواند موجب درد، خونریزی، بدتر شدن عفونت و یا حتی پارگی پرده گوش شود. برخاستن و نشستن هواپیما نیز برای کسی که از عفونت سینوسی رنج می برد، آزار دهنده است.

درمان عفونت سینوسی

اسپری سالین جهت مرطوب، تمیز نگه داشتن حفره های سینوس و از بین بردن هرگونه مخاط در این ناحیه کمک کننده هستند. داروهای ضد احتقان نیز برای کاهش التهاب در سینوس ها استفاده می شود، که اجازه می دهد جریان هوای طبیعی برای بینی فراهم شود. همچنین داروهای ضد انعقاد باعث کاهش فشار در سر (که موجب سردرد سینوسی می شود.) می شود.

طبق گفته متخصصان مدیاپلاس، اسپری های محافظ بینی فقط باید برای سه روز متوالی استفاده شوند. پزشک ممکن است در صورت تشخیص عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک نیز تجویز کند.

شرکت هواپیمایی دلتا می گوید که آدامس جویدن و بلعیدن در هنگام فرود هواپیما نیز می تواند سبب جلوگیری از گرفتگی سینوس ها و در نتیجه ایجاد درد و ناراحتی شود.

عوارض جانبی

با توجه به اینکه آلودگی سینوس می تواند منجر به پاره شدن پرده گوش شود؛ طبق نظر خطوط هوایی دلتا و به گفته نیویورک تایمز، نشانه های آن وز وز گوش، درد گوش، کم شنوائی و ضعف صورت است. البته پرده گوش آسیب دیده در طول دو ماه خود به خود بهبود می یابد؛ اما اگر به درستی درمان نشود، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

پیشگیری از عوارض سفر هوایی با عفونت سینوسی

طبق نظر متخصصان مدیا پلاس، برای جلوگیری از عوارض ناشی از عفونت سینوسی در حین پرواز، پرواز را به تعویق انداخته یا از پرواز را اجتناب کنید. استفاده از داروهای ضد احتقان روز قبل از پرواز و روز پرواز و همینطور مصرف آنتی هیستامین ها برای خشک کردن مخاط بیش از حد در سر، می تواند در جلوگیری از درد ناشی از سینوس و فشار گوش در طول پرواز کمک کند. اگر عفونت نتیجه باکتری باشد، آنتی بیوتیک ها می توانند علائم را در دو تا سه روز کاهش دهند. البته قبل از مصرف هر نوع دارویی، با پزشک متخصص خود صحبت کنید.