سیگار کشیدن بر سیستم تنفسی

مشکلات عمده سلامتی ناشی از سیگار کشیدن بر سیستم تحویل نیکوتین یعنی راه های هوایی، رگ های خونی و ریه ها در سیستم تنفسی اثر می گذارد. در طول تنفس طبیعی، هوا از طریق بینی یا دهان وارد می شود؛ و از طریق لوله های برونش به ریه منتقل می شود. در این مطلب پیام سلامت به بررسی تاثیر سیگار کشیدن بر سیستم تنفسی می پردازیم.

در ریه، اکسیژن در آلوئول یا کیسه های هوا جمع می شود و به جریان خون نفوذ می کند؛ که توسط قلب به مغز و بدن تزریق می شود. سیگار کشیدن این فرآیند متوازن را دچار مشکل می کند و برای سیستم تنفسی مشکل ایجاد می کند.

اثرات سیگار بر دهان، حلق و حنجره

گازهای داغ و ذرات معلق در طول سیگار کشیدن، با بافت ها و غشاهای مخاطی که دهان را احاطه کرده اند، برخورد می کنند. همچنین حنجره و گلو. از مناطقی هستند که از سیگار کشیدن به طور مداوم تحریک می شوند؛ و ممکن است مصرف کنندگان دخانیات از علائمی نظیر گرفتگی صدا، سرفه و خس خس بخاطر التهاب، شکایت کنند.

همانطور که گزارش موسسه ملی بهداشت اعلام کرده است؛ دود سیگار حاوی بیش از ۶۰ ترکیب سرطانی است. انجمن جراحان عمومی ایالات متحده ،سرطان دهان، حنجره و ریه را با استفاده از دخانیات مرتبط دانسته است.

اثر بر برونش

مواد شیمیایی و ذرات معلق ناشی از مصرف دخانیات در ادامه مسیر خود بر برونش ها و راه های هوایی که به ریه ها می روند، اثر می گذارند. در آنجا، دود بر روی پرزها و برآمدگی های سطح برونش می نشیند و موجب از بین رفتن تدریجی آنها می شود. این پرزها در واقع در پاکسازی برونش نقش اساسی دارند و آسیب دیدن آنها و موجب آسیب دیدن ریه می شود. و هنگامی که این پرزهای آسیب دیده دیگر نمی تواند کار کنند؛ مایع اضافی و مواد خارجی فضای برونش را آلوده و مسدود می کند.

انجمن ریه آمریکا (ALA) می گوید علائم برونشیت مزمن به منظور جبران این مشکل سلامتی رخ می دهد. سرفه مکرر و خروج مواد داخل ریه، ناشی از اولین مرحله از بیماری مزمن انسدادی ریه است (COPD).

اثرات بر روی ریه ها

آلوئول های ریه ها نیز از سیگار کشیدن رنج می برند؛ و در نهایت دچار اشکال شده و اثر خود را در انتقال اکسیژن به خون، از دست می دهند. ALA یادآور می شود که مرحله دوم از بیماری مزمن انسادی ریه، با ضعف تنفس و دشواری ظاهر می شود. COPD تحمل ورزش را محدود می کند، فعالیت های روزمره دشوارتر می شود و تمرین شدید برای بسیاری از افراد غیر ممکن می شود.

در حالی که مشکلات بهداشتی ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه، باعث مرگ و میر سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر در ایالات متحده می شود. سرطان ریه نیز علت ۱۲۸،۹۰۰ مرگ و میر در سال (براساس آمار مرگ و میر ۲۰۰۸ ایالات متحده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها)، است.

اثرات بر روی سلول های ریوی

مصرف دخانیات باعث آترواسکلروز یا مسدود شدن عروق خونی می شود. هنگامی که شریان ها و رگ های بین ریه ها و قلب تحت تاثیر قرار می گیرند و فشار خون بالا می رود؛ این وضعیت فشار خون ریوی نامیده می شود. همانطور که متخصصان مایو کلینیک گزارش می کنند، این مشکل می تواند منجر به آریتمی، نارسایی قلبی، لخته شدن خون و آمبولی ریه شود؛ که همه آنها می تواند مرگبار باشد.