علائم پاره شدن رباط انگشت چیست؟

رباط ها باندهای قوی از جنس بافت همبند هستند که یک استخوان را به استخوان دیگر متصل می کنند. این ساختارها مفاصل شما را در حالی که حرکت می کنید در یک حالت پایدار نگه می دارد. اگر آسیب وارده به رباط انگشت به سرعت درمان نشود می تواند باعث ایجاد عوارض درازمدت شود. حتی با درمان مناسب، ممکن است انگشت دچار تغییر شکل دائمی شود. اگر متوجه علائم پاره شدن رباط انگشت شدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برای اطلاع از نشانه ها و علائم پاره شدن رباط انگشت ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

علائم پاره شدن رباط انگشت

بی ثباتی مفاصل

رباط ها از هر طرف از مفاصل انگشت پشتیبانی می کنند. این ساختارها استخوان های انگشت را در موقعیت مناسب حفظ می کنند. رایج ترین جراحت ها در رباط هر طرف مفصل میانی انگشتان اتفاق می افتد. چنین جراحاتی گاهی اوقات به عنوان گیر افتادگی انگشتان (jammed fingers) نامیده می شود. هنگامی که پزشک به یک مفصل که دچار پارگی رباط شده است، فشار وارد می کند ممکن است دریابد که انگشت بیش از حد به یک طرف حرکت می کند. این موضوع نشان دهنده این نکته است که رباط کشیده یا پاره شده است. بی ثباتی مفاصل همچنین ممکن است مانع از این شود که شما بتوانید انگشتان خود را به طور کامل خم یا صاف کنید.

تحرک بیش از حد

صفحه کف دست یا ولار پلیت یک گروه محکم از بافت همبند است که از جلو مفاصل در وسط انگشتان شما عبور می کند. این ساختارها از خم شدن بیش از حد انگشتان به سمت عقب جلوگیری می کند. ولار پلیت می توانند بر اثر جراحت به طور جزئی یا کامل پاره شوند، به ویژه اگر انگشت با فشار به عقب برگردد. در آسیب وارده به این بافت ها همچنین ممکن است مقداری از استخوان نیز کنده شود. خم شدن بیش از حد انگشت به عقب، می تواند نشانه ای از یک پاره شدن ولار پلیت باشد. این صدمه ممکن است باعث ایجاد جابجایی مفصل انگشت شود، که در این حالت انگشت کج شده به نظر می رسد.

درد و ضعف

آسیب های وارده به رباط انگشت معمولا باعث درد شدید در مفصل آسیب دیده می شوند. این ناحیه همچنین ممکن است کبود شود ، و ممکن است کل انگشت شما ورم کند. این علایم بلافاصله پس از آسیب ظاهر می شوند. معمولا در عرض چند هفته، کبودی و تورم از بین می روند. با این وجود درد معمولا چند ماه و تا زمانی که رباط بهبود یابد، طول می کشد. ضعف انگشت نیز ممکن است با کاهش پایداری مفاصل گسترش پیدا کند، و انجام وظایف حرکتی برای دست را دشوار کند.