علائم پاره شدن رباط مچ پا چیست؟

رباط ها بافت های همبندی هستند که استخوان ها و مفاصل را در کنار هم نگه می دارند. اگر بر روی این عضو فشار بیش از حد وارد شود، یا دچار پیچ خوردگی شده، یا استرسی بیش از حد توانش بر روی آن تحمیل شود، ممکن است که پارگی در این عضو رخ دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد علائم پاره شدن رباط مچ پا با شما صحبت کنیم.

از آنجایی که وزن بدن توسط پا و بیشتر مچ پا پشتیبانی می شود، آسیب های وارده به رباط مچ پا شایع است. در رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی های خفیف یا متوسط، رباط ها زیاد کشش می آیند اما عموما پاره نمی شوند. اما پیچ خوردگی های شدید ممکن است منجر به پارگی رباط شود. از طرفی اگر با علائم پاره شدن رباط مچ پا آشنا نبوده و نتوانید آن را به موقع درمان کنید، ممکن است به نوعی از آرتریت یا همان ورم مفاصل مبتلا شوید.

در این صورت ممکن است به درمان های پزشکی پیشرفته تری نیز نیاز داشته باشید. درمان R.I.C.E، اولین درمانی است که برای پاره شدن و آسیب دیدگی های جزئی استفاده می شود. این درمان شامل چهار مرحله ساده زیر است:

  • استراحت
  • استفاده از کمپرس یخ
  • بستن محل
  • بالا نگه داشتن محل درد

این مراحل برای جلوگیری از آسیب بیشتر و کاهش تورم انجام می شود.

علائم پاره شدن رباط مچ پا

درد

علامت فوری که بعد از پارگی رباط مچ پا رخ می دهد، درد در این ناحیه است. البته تفاوت بین احساس درد در بین افرادی که دچار پیچ خوردگی خفیف می شوند و افرادی که آسیب شدید دارند متفاوت است. فقط در صورتی که فرد قبلا دچار آسیب در این ناحیه شده باشد می تواند میزان آسیب را تشخیص دهد.

ورم

پاره شدن رباط مچ چا باعث خونریزی داخلی می شود. این خونریزی موجب می شود که این ناحیه از بدن دچار تورم شده و در زمان لمس کردن آن حساسیت وجود داشته باشد.  تورم بیشتر به طور کلی نشان دهنده آسیب بیشتر است.

کبودی

خونریزی داخلی که موجب تورم نیز می شود، باعث می شود ناحیه مچ پا تغییر رنگ نیز بدهد. به همین خاطر منطقه وسیعی از این عضو دچار کبودی می شود. کبودی بیشتر معمولا به معنی پاره شدن بیشتر رباط است.

سفتی

در این حالت جابه جا کردن مچ پا و یا انداختن وزن بر روی آن دشوار است. هر گونه حرکت یا تحمل وزن باعث درد بیشتری خواهد شد.

بی ثباتی

اگر رباط مچ پا شدیدا پاره شده باشد، مچ پا نه تنها تورم و سفتی دارد، بلکه بیمار احساس می کند که ناپایدار است. در این حالت نه تنها با گذاشتن پا روی زمین درد زیادی ایجاد می شود، بلکه ممکن است به دلیل بی ثباتی بیمار زمین بخورد.