علل شایع و درمان درد زیر دنده ها

قفسه سینه بخش مهمی از سیستم تنفسی بدن شما است و از اندام های حیاتی مانند قلب، ریه ها، معده، کلیه ها محافظت می کند. اکثر مردم، در برهه ای از زندگی خود، احساس درد زیر دنده را تجربه کرده اند. بیماری های مختلفی مانند مشکلات گوارشی، سنگ کلیه، التهاب بافت، آسیب، و یا حتی یک حمله ترس، وجود دارند که همگی می توانند علت درد در زیر قفسه سینه باشند. مهم است که هرگز از هیچ نوع درد زیر دنده ها چشم پوشی نکنید. زیرا آن درد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند حمله قلبی یا سرطان باشد. گاهی اوقات درد در زیر دنده راست و یا دنده چپ می تواند نشانه ای از عفونت یا التهاب یک اندام خاص باشد. برای مثال، در زیر قفسه سینه سمت چپ، طحال و قسمتی از معده قرار گرفته است. کبد و کیسه صفرا در زیر قفسه راست سینه واقع شده است. اگر چه قلب نیز وسط قفسه سینه شما است، مشکلات مربوط به قلب معمولا زیر قفسه سینه سمت چپ درد خفیف تا شدید ایجاد می کند. با این حال، دلایل بسیاری دیگری، به جز مشکلات یکی از اندام ها وجود دارد که می تواند درد زیر دنده ایجاد کند. در این مقاله علل مختلف درد زیر دنده ها و آن چه شما می توانید انجام دهید تا از علائم این درد رهایی پیدا کنید، آورده شده است.

درد زیر دنده

سوء هاضمه

سوء هاضمه یک دلیل بسیار شایع در بسیاری از افراد برای احساس درد و ناراحتی در زیر دنده ها است. برخی از دلایل سوء هاضمه سریع غذا خوردن، مصرف غذاهای چرب و یا غذاهای ادویه دار و یا سیگار کشیدن است. با این حال، می تواند با مشکلات زمینه ای سلامت مانند ورم معده، سنگ کیسه صفرا یا انسداد روده ایجاد می شود. متخصصان کلینیک مایو می گویند که سوء هاضمه باعث ناراحتی و درد در زیر استخوان سینه تا ناف می گردد. شما هم چنین ممکن است تجربه احساس سوزش و نفخ در قسمت فوقانی شکم را داشته باشید. شما هم چنین ممکن است تجربه درد معده بعد از خوردن را داشته باشید. برای جلوگیری از سوء هاضمه از ایجاد درد در قسمت فوقانی شکم و قفسه سینه، دکتر دیوید تی در WebMD می گوید که شما باید وعده های غذایی کوچک تر بخورید. او هم چنین توصیه می کند که از مصرف غذاهای چرب، تند و غذاهای اسیدی جلوگیری کنیم و هم چنین الکل و نوشیدنی های کافئین دار کمتری مصرف کنید. استرس نیز می تواند سوء هاضمه را آغاز کند. بنابراین سعی کنید در یک محیط آرام غذا بخورید و یاد بگیرید با استرس تان کنار بیایید. این کارها می تواند به شما در جلوگیری از درد زیر دنده ها، که توسط سوء هاضمه ایجاد می شود، کمک کند.

ریفلکس اسید و زخم

اگر شما بعد از غذا خوردن در ناحیه قفسه سینه احساس سوزش و درد دارید، می تواند نشانه این باشد که شما ریفلاکس اسید (سوزش سر دل) دارید. رفلکس اسید هنگامی رخ می دهد که اسید معده به مری تراوش کند و باعث احساس سوزش و درد در قسمت فوقانی شکم و جناغ سینه گردد . دلایلی که برخی از افراد سوزش دل را تجربه می کنند خوردن غذاهای اسیدی، استرس، سیگار کشیدن، مصرف الکل و نوشیدن قهوه می باشد. لطفا توجه داشته باشید که درد قفسه سینه ناشی از سوزش سر دل شدید شبیه به یک حمله قلبی هستند. دکتر درر، می گوید که درد زیر دنده ها از رفلکس اسید معمولا پس از غذا خوردن رخ می دهد و به شانه ها، گردن یا بازو گسترش پیدا نمی کند. برای خلاص شدن از درد در قفسه سینه و سایر علائم رفلکس اسید شما می توانید یک چهارم فنجان شربت آلوئه ورای خالص را ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذا مصرف کنید. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند درد و ناراحتی ناشی از برگشت اسید معده را کاهش دهد. یک مطالعه در مجله طب سنتی چینی منتشر شده که نشان داد که شربت آلوئه ورا می تواند به طور موثری علائم ریفلاکس معده را کاهش دهد (GERD یا یک فرم شدیدتر از رفلکس اسید). یکی دیگر از درمان های خانگی برای سوزش سر دل، استفاده از جوش شیرین برای خلاص شدن از علائم می باشد. جوش شیرین سطح اسید را در معده متعادل می کند، و سبب ناپدید شدن ناراحتی و درد ناشی از اسید معده می شود. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید. مخلوط جوش شیرین را برای پایان دادن به احساس سوزش و درد ناشی از برگشت اسید معده بنوشید.

بیماری التهابی روده (IBD)

کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دو بیماری هستند که به عنوان بیماری التهابی روده طبقه بندی می شوند. بیماری کرون می تواند سبب التهاب در هر قسمت از روده شود اما کولیت اولسراتیو به کولون و رکتوم محدود شده است. با توجه به اطلاعات منتشر شده در مجله جهانی گوارش، بیماری التهابی روده، همچنین می تواند بر روی ریه ها تاثیر بگذارد و باعث درد پشت دنده ها شود. پزشکان معتقدند که بیماری التهابی روده قابل درمان نیست. با این حال، بسیاری از درمان های خانگی برای دریافت تسکین از علائم بیماری التهابی روده که باعث درد زیر دنده و قفسه سینه می شود، وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید از خواص ضد التهابی و خواص درمانی عسل مانوکا برای کاهش ناراحتی های ناشی از بیماری التهابی روده استفاده کنید. آزمایشات بالینی نشان داده است که عسل مانوکا می تواند التهاب در روده بزرگ را کاهش دهد. خوردن هر روز ۲ قاشق چای خوری عسل مانوکا قبل از صبحانه به تسکین علائم التهاب روده و کاهش درد و ناراحتی ناشی از آن کمک می کند.

عفونت غضروفی و دنده

قفسه سینه هنگامی که تنفس می کنیم می تواند حرکت کند. غضروف دنده را به سینه متصل می کند و این مفاصل، مفاصل دنده ای – جناغی نامیده می شود. اگر این اتصالات ملتهب شوند، شما حساسیت و درد را در دنده هنگامی که حرکت می کنید، احساس خواهید کرد. عفونت غضروفی و دنده می تواند باعث درد جناغ سینه شود. به این دلیل که نوعی التهاب غضروفی است که دنده را به سینه (استرنوم) متصل می کند. به گفته دکتر کاترینا فورد در Patient.info، معلوم نیست که چرا عفونت غضروفی و دنده در افراد توسعه می یابد. یک احتمال این است که التهاب در دنده می تواند ناشی از آسیب فشار تکراری و یا فیبرومیالژیا باشد. اگر شما دچار درد در زیر دنده خود ناشی از عفونت غضروفی و دنده شدید، شما باید استراحت کنید و برای تسکین درد از پد گرم استفاده کنید. شما هم چنین باید از ورزش ها و یا فعالیت هایی که می تواند درد را بدتر کند، اجتناب کنید.

شکستگی یا آسیب دنده

هر نوع صدمه یا شکستگی دنده، بسته به میزان آسیب دیدگی، سبب درد خفیف تا شدید قفسه سینه خواهد شد. اگر شما از صدمه به قفسه سینه خود رنج می برید، جراح ارتوپدی دکتر سی بنیامین توصیه می کند که باید به دنبال کمک پزشکی باشید زیرا این صدمه ممکن است موجب آسیب به اندام های زیر دنده شده باشد. برای کمک به تسکین درد زیر دنده ها پس از یک آسیب، شما باید به میزان لازم استراحت کنید و از یک کیسه یخ برای کاهش تورم و درد استفاده کنید.

سنگ کیسه صفرا

اگر تجربه درد در زیر سمت راست دنده ها را دارید، شما ممکن است سنگ کیسه صفرا داشته باشید. کیسه صفرا، صفرایی که برای هضم غذا لازم است را تولید می کند. با این حال، اگر میزان زیادی کلسترول یا نمک های صفراوی در بدن وجود داشته باشند، سنگ های کوچک می توانند در کیسه صفرا تشکیل شوند. اگر سنگ ها مجرای صفراوی را مسدود کنند، آن ها می توانند درد شدید زیر دنده ایجاد کنند. به گفته دکتر راب هیکس در WebMD ، درد می تواند از ۱ تا ۵ ساعت طول بکشد. برای کمک به درمان درد زیر دنده ناشی از سنگ کیسه صفرا، آب نصف یک لیمو را در یک لیوان آب گرم فشار دهید و هر روز صبح برای کمک به کاهش درد کیسه صفرا و جلوگیری از تشکیل سنگ ها با معده خالی آن را بنوشید. روش دیگر، این است که یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب طبیعی خام را در یک لیوان آب مخلوط کرده و برای رهایی از درد آن را بنوشید. در آزمایشات بالینی نشان داده شده است که اسید استیک موجود در سرکه کلسترول خون را کاهش می دهد و نوشیدن مرتب سرکه سیب و آب می تواند به شما در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک کند.

علل شایع و درمان درد زیر دنده ها
علل شایع و درمان درد زیر دنده ها

سنگ کلیه

یکی از اولین نشانه های داشتن سنگ کلیه درد شدید در زیر دنده ها در پهلو و پشت است. بر طبق نظر متخصصان کلینیک مایو، درد سپس می تواند به پایین شکم گسترش یابد و شما ممکن است حالت تهوع، استفراغ، درد و تب داشته باشید. پزشکان دانشگاه مریلند می گویند که یکی از دلایلی که سنگ کلیه تشکیل می شود، جذب بیش از حد کلسیم توسط بدن یا مصرف بیش از حد کلسیم و دیگر مواد معدنی در رژیم غذایی شما می باشد. با این حال، عواملی مانند عدم دریافت مایعات به اندازه کافی، استرس، نداشتن ورزش کافی و فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. راه های زیادی برای درمان سنگ کلیه به طور طبیعی وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید مکمل های اسید چرب امگا ۳ را برای کمک به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مصرف کنید. اگر چه تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما دانشمندان معتقدند که امگا ۳ به کاهش تشکیل کلسیم در تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. سرکه سیب طبیعی نیز یک درمان خانگی موثر برای خلاص شدن از شر سنگ کلیه و از بین بردن درد زیر دنده ناشی از آن ها می باشد. ثابت شده است که اسید استیک موجود در سرکه سیب سنگ کلیه را حل می کند. ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب خام را در یک لیوان آب مخلوط کنید. و آن را به طور مرتب در طول روز بنوشید تا سنگ های کلیه حل شود و از درد ناشی از آن ها خلاص شوید.

بیماری کبد

بیماری کبد می تواند سبب یک درد وحشتناک زیر دنده سمت راست شود. معمولا، یک کبد سالم تنها مقدار بسیار ناچیزی چربی دارد. اما چاقی، فشار خون بالا ، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، سیگار کشیدن و مصرف الکل می تواند باعث تجمع چربی در کبد گردد که منجر به بیماری کبدی می شود. از آن جا که مراحل اولیه بیماری کبد معمولا بدون این که متوجه شویم پیشرفت می کند، تشخیص علائم اولیه بیماری کبد مهم می باشد. برای جلوگیری از درد و رنج ناشی از بیماری کبد بایستی پنج عادت شایع را که به کبد آسیب می زنند کنار بگذاریم این ۵ عادت عبارتند از:

  • مصرف الکل
  • استفاده بیش از حد از داروها
  • سیگار کشیدن
  • چاقی و تغذیه نامناسب
  • خواب ناکافی

برای نگه داشتن کبد در سلامت کافی می توانید از این محلول پاک کننده کبد استفاده کنید، آب نیمی از یک لیموی کوچک را با ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به خوبی مخلوط کرده و برای کمک به رهایی از سموم کبد روزانه آن را بنوشید.

پانکراتیت

اگر لوزالمعده آلوده و ملتهب شود، می تواند سبب درد شدید در زیر سمت چپ قفسه سینه شما شود. با این حال، گاهی اوقات درد در وسط بدن در زیر دنده ها احساس می شود. بر طبق نظر متخصصان در Drugs.com، پانکراتیت می تواند توسط سنگ کیسه صفرا و یا استفاده بیش از حد از الکل به وجود آید. اگر شما از پانکراتیت حاد رنج می برید، پزشکان معمولا برای درمان بیماری، شما را به بیمارستان ارجاع می دهند. هنگامی که پانکراتیت با موفقیت درمان شده، در شیوه زندگی خود تغییراتی مانند توقف نوشیدن الکل، ترک سیگار ، استفاده از یک رژیم غذایی کم چرب و نوشیدن مایعات بیشتر را انجام دهیم.

حمله وحشت

بسیاری از افرادی که از اختلال هراس رنج می برند هم چنین از درد زیر دنده و قفسه سینه نیز رنج می برند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که بیشتر از ۷۰٪ از افرادی که دچار حملات هراس می شوند از درد قفسه سینه رنج می برند. سایر علائم اختلال هراس شامل ضربان قلب سریع، عرق کردن، تنگی نفس، سرگیجه، ترس از مردن، و لرز بدون تب می باشند. هنگامی که شما کنترل بهتر اضطراب و مدیریت سطح استرس را یاد بگیرید، درمی یابید که که اختلال هراس بیشتر قابل کنترل است و حملات دنده و درد قفسه سینه ناشی از حملات هراس و سایر علایم آن کاهش می یابد.

سکته

درد زیر دنده ها در سمت چپ بدن، می تواند یکی از نشانه های حمله قلبی باشد. درد معمولا به بازوها، گردن، فک و یا پشت گسترش می یابد. شما هم چنین ممکن است حالت تهوع و تنگی نفس داشته باشید. اگر شما فکر می کنید که یک حمله قلبی داشته اید، شما باید بلافاصله به دنبال کمک های پزشکی باشید. برخی از راه های طبیعی برای جلوگیری از حملات قلبی وجود دارد. موسسه ملی قلب، ریه و خون معتقد است که کنترل دیابت، کلسترول خون و فشار خون سبب کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی می شود.  برای مثال، برخی از راه های ساده برای جلوگیری از حمله قلبی عبارتند از:

  • لذت بردن از یک رژیم غذایی متعادل، سالم و مغذی
  • سیگار نکشیدن
  • داشتن فعالیت جسمی
  • داشتن دور کمر کمتر از ۹۵ سانتی متر
  • محدود کردن مصرف الکل به کمتر از ۳۰ گرم در روز

سرطان ریه

یکی از نشانه های کمتر شایع سرطان ریه، ناراحتی یا در زیر دنده ها در سمت راست است. با این حال، بیشتر علائم شایع ابتلا به سرطان ریه داشتن یک سرفه مداوم، تنگی نفس، سرفه خونی، از دست دادن اشتها و از دست دادن وزن می باشد. اگر نگران هستید و یا هر یک از این علائم را دارید، بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

ذات الجنب

هر نوع عفونت در دستگاه تنفسی می تواند سبب درد زیر دنده شما شود. یکی از این بیماری های التهابی ذات الجنب است که باعث می شود شما در زمان عطسه، سرفه، یا حتی نفس کشیدن در زیر قفسه سینه خود احساس درد کنید. در ذات الجنب، به دلیل این که فضای بین لایه های بافت (پرده جنب) که قفسه سینه را از ریه ها جدا می کند با مایع پر شده و فشار ایجاد می شود، باعث ایجاد درد می شود. بیماری هایی مانند عفونت های ویروسی، عفونت های باکتریایی، آرتریت روماتوئید، برخی از داروها و سرطان ریه می توانند سبب ذات الجنب شوند. اگر شما بعد از یک عفونت دچار دردی در قفسه سینه خود هستید که برطرف نمی شود، شما باید برای انجام چک آپ به پزشک خود مراجعه کنید.

بیماری طحال

طحال در قسمت سمت چپ بالای شکم واقع شده، و اگر آسیب ببیند شما درد شدیدی زیر قفسه سینه سمت چپ احساس خواهید کرد. بزرگ شدن طحال می تواند به وسیله عفونت، سرطان و بیماری های التهابی مثل لوپوس و آرتریت روماتوئید ایجاد شود. علائم شایع بزرگ شدن طحال شامل قادر نبودن به خوردن یک وعده غذایی زیاد و درد در زیر قفسه سینه سمت چپ که به شانه ها گسترش می یابد، می باشد. بیماری طحال یک بیماری پزشکی جدی است که نیازمند به توجه پزشکی حرفه ای می باشد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

درد سمت راست و بالای شکم درست زیر دنده ها ؛ علل و روش های درمان

درد دنده در سمت چپ یا راست ؛ علل احساس این درد چیست؟

کاسکاندریت یا عفونت غضروفی دنده ؛ علل، نشانه ها و روش های درمان

[/quote]

ویژگی درد زیر دنده

درد دنده ممکن است در قفسه سینه، زیر دنده ها یا بالای آن ها احساس شود. از آن جا که علل مختلفی برای ایجاد این درد وجود دارد، علائم آن نیز ممکن است متفاوت باشند. در نتیجه درد زیر دنده ها ممکن است ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • تیز
  • کسل کننده
  • ناگهانی
  • آهسته
  • ثابت
  • متناوب
  • بدتر شدن در هنگام تنفس یا حرکت کردن

سایر علائم موثر بر روی قفسه سینه می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کبودی
  • حساسیت
  • مشکل تنفسی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم، درد دنده می تواند به علل مختلفی مربوط شود. در هر صورت درد ناشناخته همیشه باید توسط متخصص بررسی شود. اگر درد یا احساس فشار شدید در قفسه سینه دارید و این درد باعث می شود که تنفستان دچار مشکل شود، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. زیرا این علائم می توانند شروع حمله قلبی را نشان دهند.

منبع :

  1. Rib cage pain: Six possible causes
  2. Indigestion
  3. Efficacy and safety of Aloe vera syrup for the treatment of gastroesophageal reflux disease: a pilot randomized positive-controlled trial
  4. Pulmonary manifestations of inflammatory bowel disease
  5. Gallstones
  6. Costochondritis
  7. Non-alcoholic fatty liver disease
  8. Differentiation of human kidney stones induced by melamine and uric acid using surface desorption atmospheric pressure chemical ionization mass spectrometry
  9. Panic Disorder and Chest Pain: Mechanisms, Morbidity, and Management
  10. Enlarged Spleen: Causes, Symptoms, and Treatments