عوارض بعد از پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

پیچ خوردگی مچ پا یکی از رایج ترین آسیب های مفصلی است که افراد به دیلل آن به متخصصان ارتوپدی مراجعه می کنند. این عارضه در واقع به رگ به رگ شدن مچ پا نیز معروف است و نشانه ای از آسیب به یک یا چند رباط موجود در اطراف مفاصل مچ پا می باشد. آسیب وارده می تواند از خفیف که فقط شامل کشیدگی است، تا متوسط  که شامل پاره شده رباط است، تا شدید  که منجر به قطع شدن کاملا  رباط می شود، متفاوت باشد. پیچ خوردگی مچ پا معمولا کاملا درمان می شود. اما هنگامی که درمان نامناسب باشد، یا آسیب قابل توجهی ایجاد شده یا درمان زودرس انجام نشود، عوارض مانند درد طولانی مدت، تورم مداوم، سفتی، بی ثباتی و اختلال عملکرد عصبی رخ می دهد. با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید تا از عوارض بعد از پیچ خوردگی مچ پا اطلاع کسب کنید.

عوارض بعد از پیچ خوردگی مچ پا

درد طولانی مدت

درد مفاصل طولانی مدت و یا مزمن یکی از شایع ترین عوارض بعد از پیچ خوردگی مچ پا است. در مورد این آسیب حتی اگر شدت درد زیاد باشد، پس از حدود ۸ هفته باید درد کم شود. بنابراین اگر درد ادامه یابد و همراه با التهاب باشد، احتمال شکستگی ناشناخته، پارگی غضروف یا تاندون وجود دارد. درد طولانی مدت بدون التهاب عمدتا با آسیب عصبی رخ می دهد. درد مزمن اغلب فرایند راه رفتن طبیعی را مختل می کند. در نتیجه می تواند مفصل ران، کمر و زانو را تحت تاثیر قرار دهد.

تورم مداوم

تورم دائمی مچ پا به علت بیماری مختلف رخ می دهد. اما علت آن بیشتر پارگی التیام نیافته رباط ها یا متلاشی شدن استخوان که منجر به ایجاد فشار بین مفاصل مچ پا با رگ های خونی و آسیب دیده می شود، است. تورم مزمن گاهی ناشی از سینوویت است. این بیماری به التهاب پوشش داخلی کپسول مفصل مچ پا اشاره دارد. تورم ماندگار مفاصل مچ پا معمولا با درد کم همراه است. اما گاهی اوقات می تواند بدون درد نیز رخ دهد.

سفتی

سختی و سفتی یکی از عوارض دیگری پیچ خوردگی مچ پا است و معمولا نتیجه تورم یا التهاب بیش از حد است. سختی و سفتی معمولا با درد همراه است و منجر به کاهش دامنه حرکت مفصل می شود. در طی چند ماه، میزان کاهش حرکت و اختلال عملکرد مفصلی می تواند به استئوآرتریت منجر شود. این بیماری از طریق فاصله بین مفاصل و اسپور استخوانی در تصویر برداری اشعه ایکس مشخص است.

بی ثباتی

بی ثباتی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که رباط (معمولا خارج از لبه جانبی) در موقعیت کششی بر خلاف آناتومیک طبیعی خود دچار پیچ خوردگی شده و باعث می شود که مچ پا بیش از حد متحرک شود و به شیوه های غیر طبیعی حرکت کند. بی ثباتی باعث ایجاد  تورم و درد پایدار می شود. بی ثباتی مچ پا معمولا شامل ضعیف شدن مفاصل می شود و احتمال ایجاد انقباض مچ پا را در آینده افزایش می دهد.

اختلال در عملکرد عصب

آسیب های عصبی ممکن است با یک چرخش قابل توجهی در مچ پا ایجاد شده و همراه با تورم باشد. این تورم می تواند منجر به فشار بر روی عصب های جلدی اطراف مچ پا شود. علائم این نوع اختلال عبارتند از:

  • درد سوزشی
  • درد عضلانی
  • بی حسی
  • ضعف عضلانی، که معمولا با پیاده روی تشدید می شود.

ضعف عضلانی به علت کاهش هماهنگی بین اندام های موجود در مچ پا اغلب سبب آسیب مجدد می شود. همچنین ممکن است باعث غیرطبیعی بودن مچ شده که بر روی تعادل و ثبات پا و مچ پا تأثیر می گذارد.