برخی از افراد دارای مشاغلی هستند که آن ها را مجبور می کنند به جای ۸ ساعت کار ۱۰ ساعت کار کنند یا به جای کار کردن در روز، مجبورند عصر ها یا شب ها کار کنند. اما آیا می دانستید که شیف کاری بر روی سلامت بدن تاثیر می گذارد؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد عوارض شیفت کاری بر روی بدن صحبت می کنیم.

طبق آماری که در سال ۲۰۰۴ از سوی اداره آمار کار در ایالات متحده منتشر شد، تقریبا ۱۵ میلیون آمریکایی تا به طور کامل شب کار هستند، یا به صورت چرخشی کار می کنند (نوبت کاری) یا برنامه کاری نامنظمی دارند که از سوی کارفرمایان برای آن ها چیده شده است. این گزارش توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری نیز تایید شده است. همچنین، بسیاری از بزرگسالان در ایالات متحده ۵۰ یا بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته کار می کنند.

این روند نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان نیز گسترش یافته است. تمایل به کسب پول بیشتری، وفاداری به حرفه، نیاز به کار، فشار کاری یا عدم انجام کار در مهلت مقرر همگی دلیل بر گسترش کارهای شبانه و نوبتی است.

شغل هایی مانند موارد زیر گاها به اجبار درگیر نوبت کاری می شوند:

  • پزشکان و پرستاران
  • خلبانان
  • کارگران پل و جاده سازی
  • افسران پلیس و آتش نشانان
  • رانندگان

به هر دلیلی، اگر در حال انجام شیف کاری هستید یا ساعات کاری طولانی دارید، باید بدانید که کارتان می تواند بر روی سلامت بدنتان تاثیر منفی داشته باشد. با دانستن عوارض شیفت کاری بر روی بدن می توانید در صورت وقوع مشکل، اقدامات خاصی را برای جلوگیری از بدتر شدن این مشکلات انجام دهید.

عوارض شیفت کاری بر روی بدن

اختلال در خواب

عوارض شیفت کاری و ساعات کاری طولانی
عوارض شیفت کاری و ساعات کاری طولانی

شیف کاری و کارهای شبانه می تواند اثرات زیان آوری بر روی خواب شما داشته باشند. اول از همه، افرادی که شب کار هستند، روزانه کمتر از شش ساعت می خوابند. کارگران شاغل در این شغل ها به احتمال زیاد سروتونین (هورمون القا کننده احساس خوب) کمتری نسبت به افراد عادی در مغز دارند. این اختلال در سروتونین به نوبه خود بر روی خواب تاثیر می گذارد.

یک مطالعه منتشر شده در Clinics of Medicine Sleep در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که شیف کاری که شامل شیف شب نیز می شود، تاثیر منفی بر روی خواب، خواب آلودگی در طول روز، عملکرد ضعیف بدن و تصادفات دارد.

گمان می رود که در این مورد، ناسازگاری بین فیزیولوژی داخلی و برنامه کاری، علت اصلی خواب آلودگی و اختلال در خواب باشد.

افزایش خطر ابتلا به دیابت

شب کاری می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد. این عامل عمدتا ناشی از اثر تغییر کار بر روی فعالیت انسولین در بدن است. شب کاری باعث افزایش فشار خون، چاقی و کلسترول بد می شود. همه این عوامل به عنوان عوامل خطر جدی برای ایجاد دیابت، حملات قلبی و سکته مغزی محسوب می شوند.

یک مطالعه منتشر شده در PLOS Medicine در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که شب کاری طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان همراه است. به نظر می رسد بخشی از این تاثیر از طریق افزایش وزن در ناحیه میانی بدن ایجاد می شود. بنابراین انجام غربالگری های مناسب و استراتژی های مداخله ای برای کارگران شب کار جهت جلوگیری از ایجاد دیابت ضروری است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در American Academy of Sleep Medicine منتشر شده نشان می دهد که کار شبانه ممکن است تحمل گلوکز را در بدن از بین ببرد. این مطالعه از تاثیر شب کاری بر روی افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در میان کارکنان شیف کار حمایت می کند.

مطالعه ای دیگر که در سال ۲۰۱۵ در Diabetology & Metabolic Syndrome منتشر شده نیز ارتباط بین شیفت کاری و افسردگی و اختلالات متابولیکی مانند دیابت را برجسته کرد.

علاوه بر این، انجام کارهای شبانه برای افراد مبتلا به دیابت می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا می تواند در زمان صرف وعده های غذایی و برنامه های دارویی آن ها تغییراتی ایجاد کند.

افزایش خطر ابتلا به چاقی

عوارض شیفت کاری و ساعات کاری طولانی
عوارض شیفت کاری و ساعات کاری طولانی

خواب کم یا متناقض با ساعت زیستی طبیعی بدن، می تواند به چاقی منجر شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در Science Translational Medicine منتشر شده است نشان می دهد که الگوهای نامنظم خواب که با  زمان بیولوژیک داخلی بدن ما متناقض هستند ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی شوند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ در PLoS ONE منتشر شده نیز نشان داد که کار شبانه ارتباط معنی داری با شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر، دور باسن و نسبت دور کمر به قد دارد.

تجزیه و تحلیلی که در سال ۲۰۱۷ بر روی ۲۸ مطالعه انجام شد نشان داد که شب کاری با ۲۹ درصد افزایش خطر ابتلا به چاقی یا اضافه وزن همراه است. یافته های این بررسی در Obesity Reviews منتشر شده و نشان می دهد که اصلاح برنامه کاری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به چاقی کمک کند.

سلامت قلب

کار کردن در شب برای قلب نیز مضر است. شب کاری به این معنی است که قلب شما باید بیشتر کار کرده و کمتر استراحت کند. علاوه بر این، اگر در محل کار در معرض استرس هستید، یعنی بدن شما هورمون کورتیزول آزاد می کند. این هورمون بر روی قلب فشار می آورد. این فشار به نوبه خود می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و موارد دیگر را افزایش دهد.

همچنین اگر اختلال در خواب دارید یا در نتیجه تغییر شیفت کاری دچار چاقی شده اید، خطر ابتلا به مشکلات قلبی در شما افزایش پیدا می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در British Medical Journal منتشر شد، چندین مطالعه را بررسی کرد و نشان داد که تغییر شیفت کاری ممکن است مسئول ایجاد ۷ درصد از حملات قلبی، ۱٫۶ درصد از سکته های مغزی ایسکمیک و ۷٫۳ درصد از حوادث عروق کرونری باشد که در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در کانادا رخ داده اند.

پیش از این، یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در Cardiovascular Journal of Africa منتشر شده نشان داد که عوامل زیر ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی همراه باشند.

  • تغییر در ریتم شبانه روزی بدن
  • تغییر در شیوه زندگی
  • استرس روحی و روانی

بعدها، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در JAMA منتشر شد نشان داد که زنان پرستار که به شیف کاری مشغول هستند، با افزایش قابل ملاحظه ای در خطر بیماری های قلبی عروقی مواجه هستند. با این حال، به تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا این ارتباط مربوط به ساعات خاص کاری است یا ویژگی های فردی، نیاز است.

خطر ابتلا به افسردگی

شیفت کاری می تواند بر روی سلامت روان نیز تأثیر بگذارد. فشار، استرس و اختلالات خواب همگی نقش مهمی در ایجاد اختلالات خلقی مانند افسردگی دارند. اختلال در خواب مرتبط با شیفت کاری یک عامل خطر مهم برای ایجاد افسردگی، اختلال دوقطبی و خودکشی است.

مطالعه ای که در سال ۱۹۹۷ در مجله International Journal of Occupational and Environmental Health منتشر شد نشان داد که افسردگی در میان کارکنان شیفت کاری در مقایسه با کارکنان غیر شیفتی بیشتر است. همچنین این مشکل روحی در زنان بیشتر از مردان رواج داشت.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۸ در مجله International Journal on Disability and Human Development منتشر شد دریافتند که شیفت کاری می تواند خطر توسعه یا تشدید اختلالات خلقی را حداقل در افراد آسیب پذیر افزایش دهد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آموزش تمرینات یوگا مناسب برای محل کار

مزایای کارکردن به صورت ایستاده برای بدن

[/quote]

علل ایجاد مشکلات گوارشی

عوارض شیفت کاری و ساعات کاری طولانی
عوارض شیفت کاری و ساعات کاری طولانی

یکی از عوارض شیفت کاری ایجاد مشکلات گوارشی است. در واقع، این نوع کارها می توانند علائمی مانند تهوع، اسهال، یبوست و بعضی از بیماری های عملکردی روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر کنند.

همه این ها به این دلیل است که کارگران مشغول در این مشاغل، هر چند که کل کالری مصرفیشان را به طور قابل توجهی تغییر نمی دهند، اما اغلب زمان و تعداد وعده های غذایی مصرفیشان و همچنین محتوای غذایی که می خورند را تغییر می دهند. علاوه بر این، این افراد معمولا با عجله و غذای سر می خورند.

در یک مطالعه منتشر شده در مجله American Journal of Gastroenterology در سال ۲۰۱۰، محققان دریافتند که کارگران مشاغل شیفتی، به ویژه کارگرانی که شیفت کاریشان به تناوب تغییر می کنند، مستقل از کیفیت خواب ، در معرض خطر ابتلا به IBS و درد شکم هستند. اختلال در ریتم شبانه روزی بدن ممکن است در پاتوژنز IBS و درد شکمی نقش داشته باشد.

بررسی ادبیات تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در مجله Scandinavian Journal of Work، Environment & Health منتشر شده است، نشان می دهد که کارکنان مشاغل شیفتی، شانس بیشتری برای ابتلا به علائم گوارشی و بیماری زخم پپتیک دارند.

با این وجود، کنترل بسیاری از عوامل مخرب مانند سیگار کشیدن، سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سایر عوامل خطر، در جلوگیری از ایجاد این بیماری ها، اغلب ناکارآمد است.

علاوه بر این، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در International Archives of Occupational and Environmental Health منتشر شده است، گزارش می دهد که کار شبانه یک عامل خطر برای ایجاد بیماری های فرسایشی است. اجتناب از انجام شیفت کاری و تغییر در سبک زندگی باید برای پیشگیری و درمان بیماری ریفلاکس معده (GERD) مورد توجه قرار گیرد.

منابع:

  1. Sleep Loss and Fatigue in Shift Work and Shift Work Disorder
  2. Shift work and its association with metabolic disorders
  3. Rotating Night Shift Work and Risk of Type 2 Diabetes: Two Prospective Cohort Studies in Women
  4. Night work may impair glucose tolerance
  5. Night shift work linked to an increased risk of obesity
  6. Association of Rotating Night Shift Work with BMI and Abdominal Obesity among Nurses and Midwives
  7. Association between rotating night shift work and risk of coronary heart disease among women
  8. Shift work linked to increased risk of heart attack and stroke
  9. The impact of work environment on mood disorders and suicide: Evidence and implications
  10. The Impact of Rotating Shift Work on the Prevalence of Irritable Bowel Syndrome in Nurses
  11. Impact of night-shift work on the prevalence of erosive esophagitis in shipyard male workers