قند خون و هندوانه ؛ این میوه چگونه بر روی قند خون تاثیر می گذارد؟

بالا بودن سطح قند خون، مخصوصا برای مدت زمان طولانی، می تواند به عروق خونی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری کلیوی، بیماری های قلبی، سکته مغزی، بیماری های عصبی و مشکلات بینایی را افزایش دهد. هندوانه دارای برخی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین A و C است. اما خوردن هندوانه می تواند موجب افزایش قند خون شود. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید مراقب مصرف این میوه باشند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد قند خون و هندوانه صحبت می کنیم.

قند خون و هندوانه

میزان کربوهیدرات

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، مصرف کربوهیدرات خود را کنترل می کنند تا سطح قند خونشان در محدوده طبیعی بماند. مصرف ۴۵ تا ۶۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی برای این افراد مناسب است. یک وعده یک و یک چهارم فنجانی از هندوانه حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات و تنها ۱ گرم فیبر است. بنابراین اگر دیابت دارید و به صورت روزانه هندوانه مصرف کنید، باید مقدار کربوهیدرات ها را در بقیه غذا خود به ۳۰ الی ۵۰ گرم محدود کنید. البته این مقدار بستگی به محدودیت شما در هر وعده غذایی دارد.

شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی یک مقیاس است که از ۱ تا ۱۰۰ محاسبه می شود. این شاخص سرعت افزایش سطح قند خون در بدن را در مواد غذایی مختلف نسبت به گلوکز خالص اندازه گیری می کند. در واقع معیار این شاخص، سرعت افزایش قند خون مواد غذایی نسبت به گلوکز است. هرچه این عدد بالاتر باشد، اثر غذا بر میزان قند خون شما بیشتر می شود. غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی کمتر از ۵۵ هستند، جزء مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین محسوب می شوند.

این رقم تا ۶۹، در حد متوسط ​​محسوب می شود. شاخص بیشتر از ۷۰، شاخص بالا محسوب می شود. با این حساب هندوانه با شاخص گلیسمی ۷۲ بر قند خون تاثیر زیادی دارد. این موضوع برای افراد غیر دیابتی زیاد مهم نیست. اما برای کسانی که باید قند خون خود را کنترل کنند، این موضوع اهمیت زیادی دارد.

قند خون و هندوانه ؛ این میوه چگونه بر روی قند خون تاثیر می گذارد؟
قند خون و هندوانه ؛ این میوه چگونه بر روی قند خون تاثیر می گذارد؟

متخصصان انجمن دیابت آمریکا به بیماران دیابتی توصیه می کنند که از میوه ها به عنوان بخشی از وعده های غذایی خود استفاده کنند. این به این علت است که مصرف غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند و یا حاوی کربوهیدرات های زیادی هستند نسبت به غذاهایی که شاخص گلیسمی کمی دارند یا غذاهایی که عمدتا از چربی های سالم یا پروتئین تشکیل شده اند، بیشتر به افزایش قند خون منجر می شوند.

یک قانون گسترده در مورد مصرف هندوانه توسط افراد دیابتی

دیابتی ها نیاز به مصرف غذاهایی دارند که حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند. اما این مواد باید در مقادیر ثابت و در تمام طول روز به صورت تدریجی مصرف شوند تا موجب افزایش ناگهانی قند خون نشوند. این شامل حداقل دو بار میوه در روز است. هندوانه می تواند انتخاب مغذی برای تغذیه بیماران دیابتی باشد. اما این موضوع تا زمانی صادق است که در حد اعتدال از این میوه استفاده شود.