ویدئوی مراحل لخته شدن خون در هنگام خونریزی

[arve url=”http://video.payamesalamat.com/Blood-clotting.mp4″ title=”فرآیند لخته شدن خون” description=”وقتی بر اثر جراحت و یا زخم ها و بریدگی ها، خون از بدن جاری و از سطح پوست عبور می کند. بدن فعالیت خود را برای جلوگیری از خروج خون و لخته شدن خون شروع می نماید.” mp4=”http://video.payamesalamat.com/Blood-clotting.mp4″/]

ویدئویی جالب درباره مراحل لخته شدن خون در هنگام خونریزی در محل زخم و بریدگی را مشاهده کردید.

فرآیند لخته شدن خون در هنگام خونریزی

بدن انسان سیستمی پیچیده و به شدت حساب شده است. وقتی بر اثر جراحت و یا زخم ها و بریدگی ها، خون از بدن جاری و از سطح پوست عبور می کند. بدن فعالیت خود را برای جلوگیری از خروج خون و لخته شدن خون شروع می نماید.

در یک انسان سالم و در موارد خونریزی جزئی. خونریزی باید طی چند دقیقه متوقف شود. زمانی که جراحتی رخ می دهد. خون خارج شده در معرض هوا قرار می گیرد. قرارگرفتن خون در معرض هوای آزاد؛ موجب قرار گرفتن پلاکت های خون در معرض هوا، می شود. پلاکت های در معرض هوا تحریک شده و با هم گره می خورند و به لبه های بریدگی می چسبند. در این شرایط سدی دفاعی در برابر خروج خون ایجاد می کنند. از طرفی رشته های فیبرین موجود در خون نیز می توانند با گیر انداختن گلبول های قرمز باعث لخته شدن خون شوند. فیبرین های خون خودشان از طریق فاکتورهای انعقادی موجود رد خون ایجاد شده اند.

به طور کلی وجود مکانیزم لخته شدن خون برای یک انسان سالم ضروری است و در صورت نبود چنین مکانیزمی، فرد دچار مشکلات عدیده ای می شود. هرچند همین مکانیزم جالبف گاهی موجب بیماری هایی نیز می گردد. به همین دلیل بعضی داروهای ضد انعقاد خون تولید شده اند. از جمله این داروها می توان به آسپرین، وارفارین و هپارین اشاره کرد.

در نهایت بد نیست بدانید که هموفیلی یک بیماری ژنیتکی است که آن برخی فاکتورهای انعقادی کم هستند. در نتیجه خون، کند و به سختی منعقد می شود؛ و فرد دچار خونریزی متوالی می گردد.