ویدئویی جالب درباره پلک زدن و علت آن

[arve url=”http://video.payamesalamat.com/Blinking.mp4″ title=”پلک زدن چرا و چگونه؟” description=”چشمان سالم انسان در هر دقیقه ۱۵ بار پلک می زند. علت اساسی پلک زدن مرطوب و تمیز نگه داشتن سطح خارجی چشم است.” mp4=”http://video.payamesalamat.com/Blinking.mp4″/]

در این ویدئوی اطلاعات جالبی در زمینه پلک زدن و چگونه و علت آن خواهید دید.

پلک زدن چرا و چگونه؟

بدن انسان پر از شگفتی است؛ و کوچکترین حرکات و جزئیات با دلایلی منطقی و درست انجام می شود. پلک زدن نیز در ظاهر امری ساده است. اما در عمل کارایی مهمی دارد. چشمان سالم انسان در هر دقیقه ۱۵ بار پلک می زند. علت اساسی این کار مرطوب و تمیز نگه داشتن سطح خارجی چشم است. پلک زدن باعث ترشخ مایعی روان کننده از غدد اشکی می شود. پلک زدن همینطور ابزاری دفاعی جهت جلوگیری از ورود اجزا خارجی به چشم است. حتما برایتان پیش آمده که در صورت حرکت جسمی خارجی به سمت چشم، چشم ها به صورت غیر ارادی بسته می شوند. و در آخر اینکه این حرکت، ابزاری برای خروج جسم خارجی وارد شده به چشم است. وقتی ذره ای قبار یا هرچیز دیگر وارد چشم می شود. چشم شروع به ایجاد اشک و پلک زدن می کند. و در نتیجه با شستشوی سطح خارجی چشم، موجب خروج ماده مزاحم می شود.

جالب است بدانید که وقتی غده اشکی بیش از حد کار کند (مانند وقتی که شما گریه می کنید). اشک ایجاد شده از حفره بینی خارج خواهد شد. که یان موضوع باعث گرفتگی و آبریزش بینی و صدای تودماغی فرد می شود.

البته فراموش نکنید که تمامی این اعمال مانند سایر اعمال بدن توسط سیستم عصبی هدایت و کنترل می شود. از این روست که گاهی در بیماران عصبی و یا مبتلایان اختلالات عصبی، پلک زدن های بیشتر از حد معمول را مشاهده می کنیم. البته انجام این عمل بیش از حد معمول در شایع ترین حالت می تواند ناشی از خشکی قرنیه نیز باشد.

در آخر اینکه در هر پلک زدن، انسان ۴ دهم ثانیه دید خود را از دست می دهد. مراقبت چشمان خود باشید.