ویدئوی بررسی دستگاه گردش خون در بدن

[arve url=”http://video.payamesalamat.com/Blood-flow.mp4″ title=”دستگاه گردش خون” description=”به مجموعه رگ ها و عروق در بدن، دستگاه گردش خون می گویند. رگ های انسان در سراسر بدنش گسترده شده اند و خون در تمامی رگ ها به طور مدام در گردش است.” mp4=”http://video.payamesalamat.com/Blood-flow.mp4″/]

در این ویدئوی جالب به صورت خلاصه و کوتاه با دستگاه گردش خون بدن انسان و نوع کارکرد آن آشنا می شویم.

دستگاه گردش خون چیست؟

به مجموعه رگ ها و عروق در بدن، دستگاه گردش خون می گویند. رگ های انسان در سراسر بدنش گسترده شده اند و خون در تمامی رگ ها به طور مدام در گردش است. وظیفه اصلی این دستگاه، رساندن اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن و دفع دی اکسید کربن و مواد سمی از آن ها است.

به طور دقیق تر این دستگاه، به دو دسته دستگاه گردش خون ششی که وظیفه انتقال اکسیژن به سلول ها و دفع دی اکسید کربن از آن ها را دارد. و دستگاه گردش خون سیسمیک که وظیفه دفع مواد زاید حاصل از متابولیسم سلولی را بر عهده دارد. تقسیم می شود.

این دستگاه یک سیستم بسته است و شامل تمام رگ های بدن (بجز رگ های لنفی) است. البته قابل ذکر است که سیستم گردش خون در بدن انسان و سایر پستان داران بسته است. در حالی که در بعضی موجودات مثل بی مهرگان سیستمی باز است.

در نهایت اگر رگ های بدن را همانند شاخه های رودخانه ای بزرگ در سرزمینی تصور کنیم. قلب انسان همانند سیستم پمپاژ آن عمل می کند و با هر بار تپیدن مقداری خون را در بدن به حرکت در می آورد. در این زمینه درست عمل کردن قلب و نظم کافی در تپش آن، در کارکرد دستگاه گردش خون نقشی اساسی دارد.

در صورتی که قلب ضعیف عمل کند گردش خون در بن به خوبی انجام نمی شود و خستگی، ضعف و بیماری های ناشی از آن گریبان انسان را می گیرد. قلب انسان در هر دقیقه باید ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان داشته باشد. تا بتواند نیاز دستگاه گردش خون را تامین کند.